ماجرای خودکفایی زنان بی‌سرپرست و آموزش و ورزش رایگان ایتام به همت امام محله‌ای جوان

ماجرای خودکفایی زنان بی‌سرپرست و آموزش و ورزش رایگان ایتام به همت امام محله‌ای جوان

تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام زرین، امام محله شهر جدید سهند آذربایجان شرقی با برگزاری کلاس‌های اشتغال‌زایی برای زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست، ایجاد فرصت ورزش و آموزش رایگان برای ایتام و ارائه کمک‌های مومنانه به محرومان توانسته از طرفیت محلی در رفع محرومیت‌ها بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، گفتمان «امام محله» با محوریت ائمه جماعات مستقر در سطح محلات و روستاها، با هدف رفع مشکلات و معضلات محلی به صورت مسجدمحور و به همت بنیاد هدایت در دست اجرا است. از بازوان پُرتوان این طرح، امام محلاتی هستند که با تجمیع نیروهای مردمی و نیات خیرانه و جهت دهی به آنها توانسته اند منشا خیرات و برکات بسیار شوند.

 

حجت الاسلام «مجید زرین»، امام محله جوان (متولد سال 67 ) شهر جدید سهند در استان آذربایجان شرقی ازجمله این افراد است که مسجد «امام حسین علیه السلام» را به پایگاه فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اهالی به ویژه برای بانوان تبدیل کرده است.

 

ارائه آموزش های قرآنی، احکام و معارف اسلامی، مشاوره خانواده، سلامت و بهداشت، مهارت آموزی و توانمندسازی،کمک به نیازمندان، آموزش های علمی و ... ازجمله خدماتی است که به همت این امام محله پرتلاش به بانوان ارائه می شود.

 

برگزاری کلاس های اشتغال زایی برای ۵۰۰ نفر

 

وی از اشتغال زایی برای بانوان محله خبر داد و اظهار کرد: کلاس های اشتغال زایی برای ۵۰۰ نفر در زمینه های مختلف طب سنتی، حکاکی روی فلز، قالیبافی، چرم دوزی، خیاطی، گلیم‌بافی، امداد و نجات و ...در حال برگزاری است و در این راستا برای حدود ۶۰ خانم در مسجد در زمینه طب سنتی، برای ۷ نفر در کارگاه قالی بافی برای ۳۰ نفر در کارگاه خیاطی، برای ۷ نفر ثابت و برای ۸ نفر به صورت متغیر، در زمینه کارگری برای ۵ تا 10 نفر در یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید باتری ایجاد اشتغال شده است.

 

 

Image result for کارگاه فرش بافی زنان

 

 

رسیدن زنان بدسرپرست و بی سرپرست به خودکفایی

 

حجت الاسلام زرین با بیان اینکه همه اعضای کادر اشتغال، کادر اجرایی مددجو و مددکار از بانوان هستند، گفت: در یک فضای کاملاً زنانه در داخل مسجد کارگاه ها دایر شده و فعالیت می کنند. مهم آنکه زنان بدسرپرست و بی سرپرست شاغل در کارگاه های مسجد بعضاً از نظر اقتصادی به حدی از خودکفایی رسیده اند که به مرکز نیکوکاری مسجد کمک مالی می کنند.

 

به گفته این امام محله 32 ساله و باانگیزه  برگزاری کارگاه های مختلف در زمینه تربیت فرزند، مباحث خانواده و مشاوره با رعایت معیار اسلامی بودن مشاوره ها،  کمک به خانواده مبتلایان به اعتیاد با کمک بهزیستی برای ترک و اشتغال مردان خانواده، ایجاد مرکز نیکوکاری در مسجد با‌ مدیریت اجرایی یک خانم و تحت پوشش قرار دادن ۶۰۰ خانواده برای کمک های معیشتی در مرکز نیکوکاری از جمله فعالیت هایی است که با محور قرار دادن و بهره مندی از توان بانوان در حال انجام است.

 

راه اندازی کارگاه تولید ماسک و گان که به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان، تولید و رایگان توزیع شد و اکنون به تولید روتختی برای بیمارستان ها اختصاص یافته،  تهیه ۳۱ مورد جهیزیه کامل (حتی با ماکروفر) به همراه توصیه برای مهریه کم که با استقبال اهل محله نیز مواجه شده است و تهیه یک باب منزل مسکونی مجهز به وسایل زندگی برای یک خانم سرپرست خانوار با کمک خیرین از دیگر خدمات مومنانه ای است که با همت این امام محله و اتکای وی به ظرفیت های بومی محله و اهالی انجام شده است.

 

 

Image result for کارگاه تولید ماسک

 

 

ایجاد فرصت رایگان ورزش و آموزش برای ایتام

 

 

Image result for آموزش رایگان ایتام

 

 

 

حجت الاسلام زرین از ارائه خدمات رایگان پزشکی همچون ویزیت در مسجد خبر داد و گفت:  ثبت نام ایتام به صورت رایگان در کلاس های تخصصی ورزشی به همراه تهیه لباس و کفش برای آنها،  برگزاری مراسم عزاداری و تهیه هشت هزار پرس غذای گرم برای محرومان و  تهیه لباس مدرسه و نوشت‌افزار برای ۴۰۰ دانش آموز به ویژه کودکان کار در مرکز نیکوکاری مسجد نیز با همکاری مسجدی ها و اهالی محله و با ابتناء به گفتمان امام محله انجام شده است.

 

وی با اعلام برگزاری کلاس های عمومی مشاوره به صورت هفتگی قبل از شیوع کرونا، اضافه کرد: برگزاری کلاس های حفظ قرآن با حضور بهترین مربیان قرآن،  تجهیز یک مکان جداگانه در مسجد برای برگزاری کلاس های قرآنی و تربیتی به همراه اهدای بسته های فرهنگی به شرکت کنندگان،  برگزاری کلاس آموزش زبان انگلیسی با رعایت استانداردهای آموزشگاهی و هماهنگی با دانشگاه سهند برای برگزاری کلاس های رایگان کنکور برای دانش آموزان بی بضاعت نیز در قالب کمک های مومنانه آموزشی در مسجد امام حسین(ع) انجام شده است.

 

انجام کمک های مومنانه به نیابت از شهدا

 

 

Image result for کمک های مومنانه

 

 

وی با اشاره به اجرای طرح افطاری آسان که به مدت پنج سال در روزهای ۱۹ و ۲۰ رمضان برای هزار نفر تهیه می شود، گفت:  زیبا سازی و ایجاد فضای سبز در حیاط مسجد به دلیل کمبود فضای سبز در محل که مورد استفاده کودکان به ویژه کودکان مادرانی است که در کارگاه های مسجد شاغل هستند، توجه خاص به شهدا و نامگذاری طرح‌ها و برنامه‌های مختلف به نام شهدا و حتی کمک به نیازمندان به نیابت از شهدا نیز در قالب گفتمان امام محله گنجانده شده و اجرا می شود.

 

حجت الاسلام زرین درباره اولویت ها و نیازهای اصلی بانوان محله، ابراز کرد: این منطقه بیشترین تعداد مسکن مهر در استان را دارا است و اهالی بیشتر با مشکلات اقتصادی و معیشتی و بعد از آن البته در سطحی خیلی محدودتر با اعتیاد درگیر هستند.

 

مادر این امام محله جوان و پُرتلاش تمامی به عنوان حلقه واسط وی با کنشگران است و مخاطب طرح ها و برنامه ها به ویژه در موضوع اشتغال زایی بانوان متاهل و در بازه سنی ۴۵ تا ۵۰ هستند.

 

 

پایان پیام/ 9