جهاد نفس؛ تلاشی ماورای اقتضائات دنیا

جهاد نفس؛ تلاشی ماورای اقتضائات دنیا

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
حجت الاسلام غفاری، حاج قاسم سلیمانی را نمونه بارز یک جهادگر خواند و گفت: جهاد نفس تلاشی فراتر از اقتضائات دنیا است که فرد با پشت سر گذاشتن موانع دنیا، اهداف اخروی را دنبال می‌کند.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان اظهار کرد: یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در قرآن کریم، مسئله جهاد به انفال و انفس است. معنی جهاد و تلاش مضاعف این است که انسان در مسیر دین، فقط موانع پیش رو که اقتضای عالم ماده است را نبیند و حساب و کتاب آخرت را درنظر بگیرد.

 

حجت الاسلام غفاری با اشاره به اینکه جهاد بانفسهم تلاشی ماورای اقتضائات دنیا است، ابراز کرد: انفسهم یعنی انسان با تمام وجود تمرکز خود را روی کاری بگذارد، مثلا انسان در هنگام خواندن نماز فقط با جسم، حرکات نماز و الفاظ آن را ادا نکند بلکه با همه روح و بدن از برکات نماز بهره ببرد.

 

این کارشناس دینی با بیان اینکه حضور بیشتر مومنان در کارهای خیر و تعداد بیشتر انفس سبب ایجاد نورانیت می‌شود، یادآور شد: در هنگام ساخت ضریح مقدس امام حسین(ع) در شهر قم تعدادی از افراد ثروتمند قصد داشتند هزینه این کار را به عهده بگیرند اما نظر مقام معظم رهبری این بود که اجازه دهید مردم در این کار مشارکت کنند و در کثرت حضور مردم نکته‌های ارزشمندی نهفته است و تجمیع اراده‌های نورانی، طهارت به دنبال دارد.

 

حجت الاسلام غفاری به داستان طالوت و جالوت اشاره کرد و گفت: لشکریان طالوت به سمت جالوت حرکت می‌کرد در مسیر چشمه‌ای می‌بینند، طالوت به لشکریان توصیه می‌کند که بیشتر از یک جرعه از آن ننوشند؛ عده‌ای به قدر برطرف کردن تشنگی و عده‌ای تنها یک جرعه نوشیدند و برخی هم از نوشیدن آب صرف نظر کردند. آن آب نشانی از دنیا بود و کسانی که بیش از حد از آن نوشیده بودند دوام نیاوردند و چون با تمام وجود به میدان نیامده بودند نتوانستند به مسیر ادامه دهند.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زنجان تصریح کرد: ملتی که هدف مقدسی را در پیش گرفته است برای ورود به این وادی، نیاز به طهارت و نورانیت قلب دارد و کسانی مثل حاج قاسم سیلمانی با اراده‌ای نورانی مصداق بارز جهاد بانفسهم است که با همه وجود پای در نبرد گذاشت و تمام قد از آرمان‌های نظام اسلامی دفاع کرد.

پایان پیام/ 73