زیارت جامعه کبیره، مرجعیت اهل بیت(ع) در همه عرصه‌ها را تبیین می‌کند

زیارت جامعه کبیره، مرجعیت اهل بیت(ع) در همه عرصه‌ها را تبیین می‌کند

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی با بیان اینکه هر چه با خواندن زیارت جامعه کبیره معرفت ما به امام بیشتر شود، بهتر و بیشتر مرجعیت اهل بیت(ع) در همه عرصه‌ها را درمی‌یابیم، گفت: ائمه(ع) مصداق جامع و اتم خلیفه الله هستند، تکریم آنها، تکریم خدا است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» صبح امروز (دوشنبه، 27 بهمن ماه) در برنامه زنده تلویزیونی «صبح بخیر ایران» حضور یافت و با موضوع شهادت امام هادی(ع) و میراث گرانسنگ ایشان «زیارت جامعه کبیره» به ایراد سخن پرداخت.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام دکتر ارزانی در این برنامه با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: آنچه از امام هادی(ع) به ما رسیده هم سیره و هم بیاناتشان است و هم زیارت «جامعه کبیره» که به تعبیر مرحوم علامه مجلسی از صحیح ترین روایات معتبر و صحیح‌السند و جامع ترین زیارات برای هر یک از ائمه معصومین(ع) است.

 

رئیس ستاد فهما تصریح کرد: شرح های متعددی بر این زیارت نوشته شده است که یکی از معاصرین آنها به قلم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در 9 جلد نگاشته شده در حالی که خود زیارت چند صفحه است! هر جلد آن حدود 500 صفحه است با عنوان «ادب فنای مقربان» که این ادب مسئله ای مهم است چنان که در دیدار اخیر مداحان با مقام معظم رهبری نیز در موضوع ادب سخن گفته شد.

 

وی افزود: یعنی زائر چگونه و با چه کیفیتی به انسان مقرب و معصوم عرض ادب کند؛ باید توجه داشت که در سنت اسلامی ایرانی ما ادب جایگاهی ویژه دارد و باید بدانیم در زیارت امام معصوم(ع) به چه شیوه ای ادب کنیم به ویژه آنکه وجود مقدس ائمه(ع) ما جملگی بعد از شهادت نیز همان برکات حیات دنیایی را دارند و این تعبیر قرآن است که می فرماید: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ».

 

قدر و منزلت زیارت جامعه کبیره!

 

حجت الاسلام دکتر ارانی تاکید کرد: زیارت جامعه کبیره به زیبایی این کیفیت زیارت را ترسیم کرده است. اگر هیچ چیز جز این زیارت جامعه از امام هادی(ع) به ما نرسیده بود، همین یک زیارت کافی است که با نظرگاه بلند حضرت(ع) آشنا شویم.

 

وی با اشاره به روایات کوتاه امام هادی(ع)، بیان کرد: بعضاً این سوال پیش می آید که آیا می توان حق را با شخص شناخت یا نه! باید حق را شناخت و افراد را با آن تطبیق داد؟ در حالی که برای امام این است که امام معیار حق است، چنان که در تعبیر روایات است: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» این تعبیر نورانی روایت درباره دیگر ائمه(ع) نیز صادق است.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی تاکید کرد: اینکه هر روز در چند نوبت از خدا در نمازهایمان می خواهیم ما را به صراط مستقیم هدایت کند «اِهدِنَا الصَّراطَ المُسْتَقِیمَ» باید بدانیم امام همان مسیر مستقیم است چنان که در زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) می خوانیم: «أنْتُمُ الصِّراطَ الْأَقْوَمُ» یعنی هم صراط هستید و هم اقوم.

 

تکریم امام(ع)، تکریم خدا است

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این زیارت همچنین می خوانیم: «إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ» یعنی ما با کسی که با شما دوستی کند دوست هستیم و با هر که با شما در جنگ باشد در جنگ و ستیزه هستیم ... باید توجه داشت تکریم امام(ع)، تکریم خدا است؛ «مَنْ والاكُم فَقَدْ والَى اللّهَ ، وَ مَنْ عاداكُمْ فَقَدْ عادَى اللّهَ ، وَ مَنْ أحَبَّكُمْ فَقَدْ أحَبَّ اللّهَ».

 

وی با بیان اینکه ائمه(ع) مصداق جامع و اتم خلیفه الله هستند، گفت: از این رو، سخن گفتن با آن حضرات(ع) ادب خاص دارد، چنان که درباره ادب سخن گفتن با پیامبر(ص)، آیه نازل شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی ابراز کرد: هر چه با خواندن زیارت جامعه کبیره معرفت ما به امام بیشتر شود، بهتر و بیشتر مرجعیت اهل بیت(ع) در همه عرصه ها را درمی یابیم به ویژه آنکه امام معصوم(ع)، مسیر نبوت را ادامه می دهد. ما که با نقص نسبی دانش بشری در علوم طبیعی مواجه هستیم، باید در مسیر قرب الهی به ائمه هدی(ع) چشم داشته باشیم که صراط اقوم هستند.

 

توصیه امام هادی(ع) برای کامیابی

 

رئیس ستاد فهما با اشاره به حدیثی از امام هادی(ع) که فرمودند: حسرت کوتاهى کردن را با پیشه کردن دوراندیشى، یاد کن!، افزود: این، اصل کامیابی و موفقیت است. زیارت جامعه کبیره معرفت‌ ما را نسبت به امام بالا می برد و جایگاه این مقام را تبیین می کند.

 

وی درباره وضعیت فعالیت کانون های فرهنگی هنری و بچه های مسجد در دوران کرونا، بیان کرد: کرونا با همه تهدیدات و سختی ها، توانست برخی ظرفیت ها را بالفعل کند و اتفاقات ویژه ای را رقم بزند؛ برای مثال هیچ گاه در فضای مجازی چنین ارتباط قوی و مستمری نداشتیم و در خوشبینانه‌ترین حال شاید در سه یا پنج سال آینده به این وضعیت می رسیدیم اما اکنون رسیده ایم به وضعیتی مطلوب که در حوزه مسجد هم محقق شده است.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی اضافه کرد: حدود یک سال قبل از کرونا ارتباط مجازی با بچه های مسجد را تقویت کردیم. اکنون 25 هزار و 993 کانون فرهنگی هنری در مساجد فعال است و رسالت این کانون ها جذب نسل کودک، جوان و نوجوان به جمع مومنانه مسجدی ها است.

 

دستاوردهای زیست بوم مجازی بچه های مسجد

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ثبت 2878 گروه سرود، 1823 گروه نمایش، 2439 فیلم، ارتباط با دو میلیون و 482 هزار عضو، آموزش مجازی بیش از 500 هزار نفر از طریق سامانه بچه های مسجد رخ داده است. خوشبختانه، در ایام تعطیلی مساجد در دوره کرونا فعالیت بچه های مسجد به ویژه در محور کمک های مومنانه ادامه یافته است.

 

پایان پیام/ 9