چهاردهمین «آیین تجلیل از نوگلان حسینی» در ایستگاه پایانی/ الزامات مداحی برای نسل آینده

چهاردهمین «آیین تجلیل از نوگلان حسینی» در ایستگاه پایانی/ الزامات مداحی برای نسل آینده

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
اختتامیه چهاردهمین «آیین تجلیل از نوگلان حسینی» برگزار و در آن تاکید شد: باید کار را برای رضای خداوند انجام دهیم و یک نوگل حسینی باید فقط در چهارچوب اهل بیت (ع) و خدمت به امام حسین (ع) فعالیت کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اختتامیه چهاردهمین «آیین تجلیل از نوگلان حسینی» امروز (دوشنبه، 27 بهمن ماه) در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در این مراسم با عرض تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع) گفت: هر کسی که نام نوگل حسینی را دارد، عزیز می شود زیرا ذره است و به اقیانوس وصل می شود، همچنان که در زیارت جامعه کبیره این مسئله از زبان امام هادی (ع) به بهترین شکل بیان شده است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به تفسیر آیت الله العظمی جوادی آملی از زیارت جامعه کبیره که «ادب فنای مقربان» نام دارد، افزود: اگر از امام هادی (ع) و اهل بیت (ع) چیزی جز این زیارت نامه به ما نرسیده بود، کفایت می کرد زیرا این زیارت نامه به بهترین شکل اهل بیت (ع) را به ما معرفی کرده است و با این زیارت نامه می توان همه اهل بیت (ع) را زیارت کرد.

 

وی تصریح کرد: شور حسینی خیلی عالی است که اگر نباشد کاروان به حرکت نمی افتد، اگر امام را آن شخصی که از جانب خدا منصوب شده است و واجب الاطاعه است، بدانیم آن گاه باید رویکردی خاص داشته باشیم.

 

دکتر ارزانی بیان کرد: دانش بشری ناقص است همچنان که درباره کرونا این را مشاهده می کنیم. تمام علوم برای اهل بیت(ع) روشن است همچنان که فردی به امام (ع) عرض کرد شما نه تنها بر تمام علوم احاطه دارید بلکه سرعت تان نسبت به علوم نیز بسیار زیاد است. اگر جایگاه اهل بیت (ع) به درستی مشخص می شود آنگاه هرچه به ما بگویند سمعا و طاعتا. اگر بگویند این راه درست برای تربیت است می گوییم سمعا و طاعتا.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) و تاکید معظم له بر موضوع ادب گفت: آنچه شان اهل بیت(ع) است، باید توسط مداحان رعایت شود که ادب از جمله آنها است. امام صادق (ع) فرمودند: آنچه که برای شما خوب است برای دیگران خوب تر است زیرا به ما منصوب است و آنچه برای دیگران بد است برای شما بدتر است زیرا به ما منصوب هستید.

 

وی یادآور شد: من با تک تک اعضای وجودم می گویم که نوگلان حسینی انتخاب شده اند که مداح اهل بیت(ع) شوند. فردی با این انتخاب نیازمند چهارچوب تربیتی و شخصیتی است و حال یک نفر که نوگل حسینی شد باید شئون مداحی را رعایت کند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با تاکید بر اینکه ادب بحث مهمی است که امام هادی (ع) به ما آموزش داده اند، گفت: یک مداحل اهل بیت(ع) باید بداند برای چه کسی مداحی می کند، وقتی می گوییم امام حسین(ع) یعنی حسینی که منصوب خدا است و اطاعت از ایشان برای ما واجب است.

 

دکتر ارزانی اظهار کرد: ان شاءالله شور حسینی در ما مشتعل است و شعور حسینی نیز داریم. باید به خانواده نوگلان حسینی تبریک گفت و از آنها تشکر کرد که چنین فرزندانی تربیت کرده اند.

 

وی در ادامه با تشکر از مدیریت و کارکنان فرهنگسرای اندیشه گفت: عظمت و خوبی کار این بزرگواران در استمرار کار آن است. برگزاری 14 دوره از آیین نوگلان حسینی نشان دهنده عظمت و تلاش این عزیزان است.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه در برگزاری این برنامه ها نباید به دنبال عدد باشیم، تاکید کرد: ما باید کار را برای رضای خداوند انجام دهیم و یک نوگل حسینی باید فقط در چهارچوب  اهل بیت (ع) و خدمت به امام حسین (ع) فعالیت کند.

 

بنا بر این گزارش، «احسان محمدی» در ابتدای این آیین با بیان اینکه با وجود شیوع ویروس کرونا میزان استقبال از چهاردهمین دوره نوگلان حسینی قابل توجه بود، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه تلاش کرده اند مراحل مختلف این دوره از آیین نوگلان حسینی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

 

دبیر اجرایی چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی افزود: با توجه به اینکه این دوره از مسابقات با حضور شرکت کنندگانی از سراسر کشور برگزار شد در مجموع از 103 شهرستان در این مسابقات شرکت کردند.

 

وی اضافه کرد: مرحله راستی آزمایی این مسابقات از اول تا چهارم مهر ماه برگزار شد و ضبط تلویزیونی نیز در همین ماه صورت گرفت.

 

محمدی در ادامه با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه تلاش دارند آیین نوگلان حسینی را به شکل جدید برگزار کنند، گفت: مجموعه همکاران بنده در فرهنگسرای اندیشه تلاش شبانه روزی انجام دادند تا چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و به شکلی بهتر از نظر کمی و کیفی نسبت به دوره های گذشته برگزار شود که به لطف خدا و همت همکاران ما این مهم اتفاق افتاد.

 

به گزارش شبستان، «نقوی» با بیان اینکه مداحان و ذاکران اهل بیت منتخبان آقا رسول الله (ص) و منتخبان اهل بیت (ع) هستند، گفت: راه نجات امام حسین(ع) است و فرزندانشان؛ کشتی نجات امام حسین(ع) هستند و اهل بیت (ع).

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران خطاب به مداحان نوجوان افزود: هر کدام از شما می توانید قومی را نجات دهید و این افتخار نصیب هر کسی نمی شود.

 

وی ادامه داد: تربیت همه جانبه، تربیت متوازن و تربیت مبتنی بر آموزه های اهل بیت (ع) و قرآن کریم را در آموزش و پرورش دنبال می کنیم و این نوع از تربیت به وسیله شما مداحان گسترش می یابد.

 

نقوی گفت: هیچ راهی جز قرآن و اهل بیت (ع) برای تربیت انسان ها بهتر نیست و شما عزیزان و فرزندانم این نوع از تربیت را دنبال می کنید. آفرین بر شما و آفرین بر پدران و مادران شما. انشاءالله همه خانواده ها به این سمت بروند زیرا هر کس در این مسیر قدم برداشت، تمام عمر خود را بیمه کرده است.

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ان شاءالله شما عزیزان و فرزندانم در این راه ثابت قدم باشید و راهگشای بسیاری از همکلاسی ها و دوستانتان هستید و زمانی می رسد که شما نیز شاگردانی همچون خود تربیت می کنید.

 

نقوی در پایان از مدیریت و کارکنان فرهنگسرای اندیشه که به خوبی چهاردهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی را برگزار کرده اند، تشکر کرد.

 

بنا بر این گزارش، «محسن طاهری» نیز در این آیین با تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه و سایر دستگاه هایی که در برگزاری آیین نوگلان حسینی مشارکت دارند، گفت: یک مداح اهل بیت (ع) باید همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان فرمودند ادب و اخلاق اسلامی را رعایت کند.

 

این مداح اهل بیت (ع) افزود: برگزاری آیین نوگلان حسینی ظرفیتی برای شناسایی استعدادهای مربوط به حوزه ستایشگری است.

 

این گزارش می افزاید، سعید نسیمی به نمایندگی از هیئت داوران بیانیه پایانی چهاردهمین آیین نوگلان حسینی را قرائت کرد.

 

بنا بر این گزارش، در اختتامیه چهاردهمین دوره آیین نوگلان حسینی با حضور آیت الله سیدمحمد قائم مقامی، استاد حوزه علمیه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی، رییس ستاد کانون های مساجد کشور، امین زاده رییس فرهنگسرای اندیشه و محسن طاهری از مداحان اهل بیت (ع)، محمود خرسندی و سعید نسیمی از ذاکران اهل بیت (ع) برترین ها تقدیر شدند.

 

همچنین در این آیین از قاسم آریانی و مهدی آصفی دو تن از غلامان اهل بیت (ع) تقدیر به عمل آمد.

 

پایان پیام/ 397