زیارت جامعه کبیره سند افتخار شیعیان است

زیارت جامعه کبیره سند افتخار شیعیان است

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در پیام تصویری به آیین اختتامیه چهارمین جشنواره «باب الهدی» اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره سند افتخار شیعیان است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» به مناسبت اختتامیه چهارمین دوره از جشنواره باب‌الهدی که در استان بوشهر برگزار شد، طی برقراری ارتباط تصویری، ضمن تسلیت ایام شهادت امام هادی(ع)، به مفاهیم مندرج در زیارت جامعه کبیره اشاره و گفت: این زیارت سند افتخاری برای همه شیعیان بوده و جایگاهی خاص دارد.

 
رئیس ستاد فهما ادامه داد: زیارت جامعه کبیره از نظر سندی، لفظ و متن بسیار جالب توجه و ارزشمند است، در واقع شأن و منزلت ائمه(ع) در این زیارت بیان شده است. مرحوم علامه مجلسی در وصف جامعه کبیره می نویسد: « لأنّها أصح الزیارات سنداً و أعمّها مورداً و أفصحها لفظاً و أبلغها معنىً و أعلاها شأناً» (از حیث سند از همه زیارات اصحّ است و از حیث لفظ از تمام زیارات افصح است و از حیث معنا ابلغ است).
 
 
وی افزود: اگرچه که از امام هادی(ع) روایات متعددی دیگری نیز به دست ما رسیده است اما حتی اگر آن احادیث هم نبودند، زیارت جامعه کبیره به تنهایی برای هدایت گری جامعه کافی بود. در این زیارت جایگاه اَتَم و اکمل حضرات معصومین را مشاهده می‌کنیم. در ابتدای این زیارت وارد شده است که هنگامی که وارد مشاهده مشرفه شدید و قصد بر خواندن این زیارت کردید 30 مرتبه الله اکبر بگویید،  همچنین وقتی مقابل آن مشهد و مزار شریف ایستادید نیز 30 مرتبه الله اکبر بگویید و 40  مرتبه الله اکبر نیز زمانی که می‌خواستید قصد بر خواندن زیارت کردید بگویید. این مهم از آن جهت از سوی امام هادی(ع) مطرح شده است تا به این مساله توجه کنیم که اگر در رابطه با جایگاه و شان امام معصوم صحبت می کنیم، کسی که این جایگاه را به آن امام عطا کرده خداوند است؛ مقصود آن است که امام معصوم اعبدالناس است و در عبودیت جایگاه ویژه ای دارد.
 
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به برخی از فرازهای زیارت جامعه کبیره، تصریح کرد: در بخشی از این زیارت شریف می خوانیم: « وَ الحَقُّ مَعَکُم وَ فیکُم وَ مِنْکُم وَ إلَیْکُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ میراثُ النُّبُّوَةِ عِنْدَکُمْ ...»، این تعبیر بسیار زیبایی بوده و به طور خاص برای حضرت امیر(ع) وارد شده است، همین تعبیر برای همه ائمه اطهار صادق است.
 
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: در این فراز امام هادی(ع) می فرماید: « و حق ، با شما و در وجود شماست و از شما ، نشئت گرفته و به سوى شما ، باز مى گردد و شما، اهل حق و معدن آن هستید و میراث پیامبرى ، نزد شماست». این تعبیر از آن جهت است که وقتی از امام معصوم صحبت می کنیم، یعنی این جریان از نبوت حضرت آدم(ع) آغاز شد و تا خاتم رسل استمرار یافت و در ادامه در قالب امامت ادامه پیدا کرد؛ اکنون در زمان غیبت نیز ولایت فقیه، ولایت و استمرار حرکت انبیا و اوصیای خداست.
 
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: همچنین در فراز دیگری از این زیارت نامه آمده است: « سَعَدَ مَنْ والاکُمْ وَهَلَکَ مَنْ عاداکُمْ وَخابَ مَنْ جَحَدَکُمْ وَضَلَّ مَنْ» (نیک بخت شد هر که شما را دوست دارد و به هلاکت رسید هر که شما را دشمن داشت و زیانکار شد آنکه منکر شما گشت و گمراه شد). این بدان معناست که میان خواست خداوند و ائمه اطهار(ع) جدایی نیست و در نتیجه هرکس که ائمه(ع) را گرامی داشت به سعادت رسیده است.
 
 
وی در بخش پایانی مباحث خود با اشاره به مساله «توسل» که در زیارت جامعه کبیره مطرح شده است، گفت: توسل به امام معصوم توسل به خداست؛ توسل به این بزرگواران انسان را به سرمنزل مقصود می رساند.

پایان پیام/ 9