موقعیت شناسی؛ عنصر کلیدی در امر امامت محله

موقعیت شناسی؛ عنصر کلیدی در امر امامت محله

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
نماینده مجلس خبرگان رهبری موقعیت شناسی را عنصری مهم در امر امامت مردم دانست و گفت: مبلغ باید بداند کجا حرف بزند، کجا سکوت کند و کجا فریاد بزند و چه حرفی را در چه شرایطی بگوید.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: آیت الله احمد بهشتی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در بنیاد هدایت ضمن تقدیر و تجلیل از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، با توجه به موضوع امامت محله به عنوان رسالت مهم که بر دوش حوزویان است، گفت: طلبه باید مبلغ و خطیب باشد و در ضمن آن خوب درس بخواند.

 

وی با بیان اینکه مجتهد بودن با خطیب شدن هیچ منافاتی ندارد، اظهار داشت: مراجع فعلی همگی در گذشته از مبلغان برجسته بودند. بنابراین باید بین درس و تبلیغ جمع کرد و این مهم را فدای درس خواندن نکنیم. طلبه درس می‌خواند برای اینکه تبلیغ برود.

 

فعالیت تبلیغی مراجع عظام پیش از انقلاب

 

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی پیش از انقلاب برای تبلیغ دین به جای جای کشور می‌رفتند.

 

آیت الله بهشتی خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله وحید خراسانی در همان سال‌ها تبلیغ برون مرزی هم داشتند و اغلب برای تبلیغ به کویت سفر می‌کردند. حضرت آیت الله سبحانی نیز در آبادان چند مجلس منبر می رفتند اما یک کرسی درسی هم در کنار آن داشتند.

وی مرحوم آقای انصاری قمی و فلسفی به عنوان دو نمونه موفق و اثرگذار در امر امامت مردم یاد کرد و افزود: طلبه باید برای پیشبرد معنویت از زبان گویا و قلم رسای خویش استفاده کند چراکه معنویت هم علت محدثه و هم علت مبقیه قدرت است.

 

موقعیت شناسی؛ عنصر کلیدی در تبلیغ

 

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موقعیت شناسی را یکی از ویژگی‌های مهم امامان محله دانست و بیان داشت: مبلغ باید بداند کجا حرف بزند، کجا سکوت کند و کجا فریاد بزند و چه حرفی را در چه شرایطی بگوید. خطابه ظرفیت ویژه‌ای برای حوزویان است؛ باید این توانمندی را در خود حفظ و تقویت کنیم.

 

آیت الله بهشتی با اشاره به خطبه فدکیه گفت: در روایت آمده است حضرت فاطمه سلام الله علیها ابتدا آهی کشید و همه جمعیت به گریه افتادند. همیشه لازم نیست سخنی گفته شود بلکه گاهی با یک حرکت می‌توان جامعه‌ای را به حرکت درآورد.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ» ابراز کرد: در صورتی که این آیه را نصب العین خویش قرار دهیم همه جا موفق می‌شویم. اگر نیت ما خالص باشد و مصداق این آیه شریفه شویم، در مواردی که مانعی هم پیش بیاید باز هم می‌توانیم موفق باشیم.

 

دین و سیاست قابل انفکاک نیستند

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه دین و سیاست قابل انفکاک نیستند، گفت: در ارتباط بین این دو اگر دین تابع سیاست شود به دین ضربه می‌خورد و تخریب می‌شود اما اگر این رابطه معکوس باشد، دین، سیاست را تلطیف می‌کند.

آیت الله بهشتی در تبیین رابطه قدرت با معنویت، بیان داشت: قدرت هیچ گاه معنویت را به وجود نمی‌آورد و اگر به معنویت روی آورد صرفاً به دنبال بهره برداری و منافع خود است. به عنوان مثال بایدن پیش از برگزاری مراسم سوگند به کلیسا رفت زیرا می‌خواست معنویت را به کمک بگیرد و استفاده ابزاری از آن داشته باشد.

 

وی افزود: می‌شود انسان از راه معنویت به قدرت برسد البته نه به این معنا که بخواهد معنویت و دین را ابزار رسیدن به قدرت قرار دهد. اگر معنویت سبب پیدایش قدرت شود قدرتی را به‌وجود می‌آورد که با آن سنخیت داشته باشد.

 

راه مواجهه با دشمنان

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شرح آیه 120 آل عمران، گفت: خداوند می‌فرماید«إِن تَمسَسكُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم» اگر شما به موفقیتی برسید دشمن ناراحت می‌شود؛ مثلاً وقتی شما موشک دوربرد یا پهباد بسازید طبیعی است که دشمن ناراحت می‌شود و برای خنثی سازی این قدرت سعی می‌کنند دانشمندان ما را ترور کند.

 

آیت الله بهشتی در توضیح «وَإِن تُصِبكُم سَيِّئَةٌ يَفرَحوا بِها» تاکید کرد: وقتی مشکلی برای شما پدیدار شود، دشمن خوشحال می‌شود؛ ترور سردار سلیمانی و دانشمندان هسته‌ای دشمنان را خوشحال کرد.

 

وی راه مواجهه با دشمن را با استناد به قرآن صبر و استقامت دانست و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید « وَإِن تَصبِروا وَتَتَّقوا لا يَضُرُّكُم كَيدُهُم شَيئًا» و در جای دیگر هم فرمود «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ» در راه خدا باید ترس و غصه را از خود دور کنید؛ اگر در این مسیر استقامت کنید هم دنیا دارید و هم آخرت.

 

تقوای سیاسی و اخلاقی کید دشمنان را خنثی می‌کند

نماینده مجلس خبرگان رهبری رعایت تقوای الهی را در این مسیر بسیار مهم خواند و بیان کرد: در صورتی که تقوای سیاسی و اخلاقی داشته باشید، دشمن هرچه کید و مکر و حیله به کار ببرند هیچ آسیبی به شما نمی‌رسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان نمونه‌هایی از قدرت پرداخت که با معنویت به دست آمده است و اظهار داشت: «إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ» این آیه خطاب به مردم مدینه است؛ می‌فرماید اگر شما پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را یاری نکنید مهم نیست زیرا که خداوند او را یاری کرده است؛ «إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ» زمانی که حضرت در محاصره بود و می‌خواستند او را ترور کنند از مکه خارج شد و به غار ثور پناه برد. طبق این آیه شریفه از معنویت پیامبر اعظم آن قدرت بسیار عظیم پیدا شد.

 

آیت الله بهشتی افزود: در مدینه جنگی صورت گرفت و شخصی به نام عون فرزندش اسیر شد؛ بسیار ناراحت بود و نزد پیامبر آمد و گفت چه کنم؟ حضرت فرمود هرچه می‌توانی در طول شبانه روز ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را بگو، او نیز به این توصیه عمل کرد و طولی نکشید فرزندش از غفلت دشمن استفاده کرد و توانست فرار کند و گله شتری از اموال دشمن را نیز با خود به مدینه آورد.

 

وی با اشاره به جنگ خندق و خیانت یهودیان مدینه، گفت: یهودیان عهد شکستند و با دیگر دشمن همکاری کردند اما با این حال شکست خوردند. آنها فرار کردند رفتند و یهودیان گرفتار شدند. «وَأَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَدِيَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَمْ تَطَئُوهَا» خداوند آنها را سرکوب کرد و همه دارایی آنها را به مسلمانان بخشید.

 

معنویت امام انقلاب را به پیروزی رساند

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری انقلاب شکوه‌مند اسلامی را یکی مصادیق قدرت برآمده از معنویت عنوان کرد و بیان داشت: حضرت امام(ره) به غیر معنویت چه داشت؟ آیا لشکر و پول و امکانات داشت؟ ایشان توانست با معنویت بالای خود انقلابی با به این عظمت را به پیروزی برساند.

 

آیت الله بهشتی با ذکر بخشی از خاطرات دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی، یادآور شد: روز عاشورای سال 42، بنده به مدرسه عالی شهید مطهری(ره) رفتم دیدم یک جمعیت زیادی از طرف سرچشمه به سمت مجلس فعلی می‌روند؛ یک ساعت آنجا ماندم و به جمعیتی نگاه کردم که دنبال هم می‌رفتند و این سیل تمام نمی‌شد. همه پیراهن مشکی پوشیده بودند و عکس امام(ره) را گرفته بودند و در حمایت از امام(ره) و علیه شاه شعار می‌دادند.

وی افزود: رژیم هم دو روز بعد در 15 خرداد به خیال خود انتقام گرفت و امام(ره) را نیز تبعید کرد اما با همه این اوصاف، انقلاب به ثمر نشست؛ در 22 بهمن سال 57 هم ارتش و نیروهایش تسلیم شدند. این معنویت بود که به امام(ره) قدرت داد و همه امکانات رژیم طاغوت را در اختیار او قرار داد.

 

پایان پیام/ 9