از همکاری ستاد فهما و حوزه هنری برای اعتلای هنر مسجدی تا تقدیر مجازی از ۶۸ نمایشنامه نویس برگزیده

از همکاری ستاد فهما و حوزه هنری برای اعتلای هنر مسجدی تا تقدیر مجازی از ۶۸ نمایشنامه نویس برگزیده

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
اختتامیه نخستین جشنواره «نمایشنامه نویسی گلدسته‌ها» همراه با تفاهم همکاری ستاد فهما و حوزه هنری و تقدیر مجازی از ۶۸ نمایشنامه نویس برگزیده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین اختتامیه نخستین جشنواره «گلدسته ها» (ویژه نمایشنامه نویسی بچه های مسجد) امروز (سه شنبه، 28 بهمن ماه) در تالار سلمان هراتی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

تلاش برای فقر نمایشنامه نویسی در حوزه مسجد

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در این آیین با بیان اینکه حوزه هنری جایگاه ویژه ای دارد زیرا هم کار انقلابی می کند و نیز از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است و تولیدات فاخری دارد ، گفت: کار حوزه هنری بسیار ویژه و ممتاز است که امضای تفاهم نامه همکاری ستاد کانون های مساجد کشور (فهما) با این حوزه در توسعه و تقویت جایگاه مسجد در کشور موثر است.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) در ادامه با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری میان این ستاد و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: کانون های فرهنگی هنری هم انقلابی و هم از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. کسانی می توانند در مسجد کار کنند که به تعبیر قرآن به خدا، پیامبر(ص) و روز قیامت باور دارند و کانون های فرهنگی هنری با چنین رویکردی در خدمت انقلاب است.

 

وی اضافه کرد: تفاهم نامه جدیدی که با حضور آقای دادمان، رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به امضا می رسد، می تواند بسیاری از کارهای فاخری را که در اوایل انقلاب از سوی بچه های مسجد در حوزه های مختلف از جمله تئاتر صورت می گرفت، احیا کند البته ما در طول انقلاب اسلامی نیز رویش های فاخر زیادی داشتیم.

 

ارزانی ادامه داد: اگر تخصصی که امروز بچه ها دارند در اوایل انقلاب وجود داشت کارهای بسیار فاخرتری شکل می گرفت البته ما اوایل انقلاب نیز کارهای فاخر زیادی داشتیم. بچه های مسجد نیاز به تخصص دارند که جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته های سپید کار خوبی است که می تواند آموزش های لازم را به این بچه ها ارایه کند. ما در حوزه نمایشنامه نویسی دچار فقر هستیم که با این 68 نمایشنامه ای که در قالب این جشنواره تولید شد تا حدودی از این فقر کاسته می شود البته جای کار بسیاری وجود دارد.

 

رییس ستاد فهما گفت: کارهایی که تولید می کنیم، مطابق با ذائقه ها و سلیقه های اقوام و گروه های مختلف در سراسر کشور است. ما باید کارهایی تولید کنیم که باورها و ارزش های انقاب اسلامی را در قالب فیلمنامه و نمایشنامه به اطلاع نسل جوان برساند.

 

وی اضافه کرد: امیدواریم در تفاهم نامه جدیدی که امروز به امضا می رسد چند کار جدید رقم بخورد و همان طور که تئاتر بچه های مسجد طی دوره های مختلف اثرگذار بوده است، جشنواره هایی که با همکاری این دو مجموعه یعنی ستاد فهما و حوزه هنری برگزار می شوند، بتواند به تقویت مساجد و گسترش هنر انقلابی کمک کند. وقتی یک نفر برچسب هنرمند به خود گرفت برخورد او در خانواده و جامعه تغییر می کند. کار جشنواره هایی همچون جشنواره گلدسته ها فرصت ارایه آموزش های تخصصی به هنرمندان است.

 

ارزانی در ادامه به موجی که توسط صادق آهنگران مداح اهل بیت(ع) در شب های علمیات در دوران دفاع مقدس شکل می گرفت، اشاره کرد و گفت: وقتی شخصی با هنر انقلابی و هنر اسلامی ارتباط برقرار کرد، طبیعتا جایگاه وی متعالی می شود و در عرصه های فردی و اجتماعی اثرگذارتر می شود.

 

وی گفت: نگاه ما در ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و تمام کانون های فرهنگی هنری صرفا یک نگاه اداری با دیسیپلین اداری نیست بلکه به صورت جهادی در این زمینه کار می شود و قطعا هرچه همگراتر و هم افزاتر عمل کنیم، خروجی بیشتر می شود.

 

توجه به بچه های مسجد هنرمند انقلابی تربیت می کند

 

بنا بر این گزارش، «محمد مهدی دادمان» نیز در ادامه این آئین با تشکر از دکتر ارزانی و مجموعه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) در برگزاری نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها گفت: جشنواره بچه های مسجد محصول مشترک حوزه هنری و ستاد فهما است که از مدیران ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در برگزاری مطلوب این جشنواره تشکر می کنم.

 

رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: این حوزه از دل مسجد روییده است و شبیه دستگاه های دیگر نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست زیرا یک خانواده و یک جریان است.

 

وی اضافه کرد: دوست و دشمن به بزرگی حوزه هنری صحه می گذارند و این حوزه از دل مسجد جوادالائمه (ع) روییده است البته چند کانون شبیه این مسجد در این رویش موثر بوده است.

 

دادمان یادآور شد: همه ما مشاهدات یا خاطرات شیرینی در سال های اول انقلاب اسلامی داریم و آگاه شده ایم که اهالی فرهنگ و هنر در مساجد در دهه 60 و کمی در دهه 70 کارهای برزرگ و فاخر انجام داده اند که این وضعیت به مرور زمان کمرنگ شد. بسیاری از اتفاقات قشنگ در قالب تئاتر، سرود، ادبیات و حتی سینما از دل مسجد بیرون آمده اند.

 

وی گفت: کار ما در جشنواره تئاتر بچه های مسجد احیای آن خاطره های خوب از سال های اول انقلاب اسلامی است. ان‌شاءالله با تاکید ممتاز و مشخصی که در حوزه بچه های مسجد صورت می گیرد، بتوانیم آن خاطرات را احیا کنیم. کاری که ما با همکاری و تعامل با ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور انجام می دهیم با یک چشم روشنی، امید و خوشحالی است.

 

دادمان با بیان اینکه از دل بچه های مسجد استعدادهای جدیدی کشف می شود و رشد تعالی پیدا می کند، گفت: این موضوع نیز می تواند به گسترش همکاری ما با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور محقق شود.

 

رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: توجه به بچه های مسجد هنرمند انقلابی تربیت می کند. در دنیایی که به کثرت اطلاعات و داده ها در رسانه ها مشهور است حتما ایده بچه های مسجد در ایجاد مخاطبان جدید برای هنر انقلاب اسلامی موفق خواهد بود. ان‌شاءالله ما این راه را با همکاری ستاد فهما ادامه خواهیم داد و خودمان نیز در حوزه هنری از این پس بیش از گذشته به بچه های مسجد توجه خواهیم کرد.

 

وی در ادامه به امضای تفاهم نامه میان حوزه هنری و بنیاد هدایت در راستای تمرکز بر فعالیت امامان محله و تقویت جایگاه مسجد در مدیریت محلات، در بعد از ظهر امروز اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله به برکت تفاهم نامه های همکاری با ستاد فهما و بنیاد هدایت، وظیفه خود نسبت به مسجد را بیش از گذشته انجام دهیم که مطمئنا عاقبت به خیری ما و عمران جامعه در سایه توجه بیشتر به مسجد است.

 

به گزارش شبستان، «کوروش زارعی» نیز در اختتامیه نخستین جشنواره گلدسته ها با بیان اینکه بزرگترین مشکل و ضعف تئاتر و حتی سینمای کشور ما در حوزه نمایشنامه است، گفت: هدف ما در جریان تئاتر بچه های مسجد و جشنواره نمایشنامه نویسی که با همکاری ستاد کانون های مساجد (فهما) برگزار شد، رفع این مشکل و ضعف است.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی افزود: جشنواره گلدسته ها کاملا مردمی برگزار می شود تا به این صورت استعدادهایی که در سراسر کشور می توانند در حوزه نمایشنامه نویسی به صورت انقلابی و متعهد وارد شوند، شناسایی کند و به این صورت مضعل و ضعف کلی ما در حوزه نمایشنامه نویسی طی چند سال آینده از بین برود.

 

وی گفت: کار فرهنگی در حوزه مساجد از واجبات است. دشمن از اول انقلاب تاکنون در حوزه های مختلف به ویژه نظامی و سیاسی شکست خورده است و امروز نوجوانان و جوانان به طور ویژه جوانان ما را هدف قرار داده است؛ بنابراین ما باید با برگزاری جشنواره هایی همچون تئاتر بچه های مسجد و گلدسته ها خوراک لازم را در اختیار نسل جوان قرار دهیم.

 

زارعی ادامه داد: وقتی ما برای انجام کارها و افتتاح دفاتر و سایر امور به شهرستان ها می رویم خانواده ها از ما بسیار تشکر می کنند که کار خوبی در حوزه مساجد برای فرزندانشان انجام می دهیم. انشاالله بتوانیم با ادامه چنین کارهایی برای آینده کشورمان نه تنها هنرمند متعهد و انقلابی بلکه مدیران و سیاستگزاران انقلابی و متعهد تربیت کنیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه جوایز و لوح های برگزیده نخستین جشنواره گلدسته ها پیش از این برای آنها ارسال شده است زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعیت پروتکل های بهداشتی امکان حضور همه برگزیدگان در آیین اختتامیه وجود نداشت، گفت: ان‌شاءالله در سایه تعامل و همکاری بیشتر میان حوزه هنری و ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد بتوانیم دومین جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها را با کیفیت بهتر و کمیت بیشتر در سال آینده برگزار کنیم.

 

برگزاری دومین جشنواره گلدسته ها در سال ۱۴۰۰

 

بنا بر این گزارش، «امیر مشهدی عباس» با تشکر از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در برگزاری نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها (بچه های مسجد) گفت: این جشنواره در دو بخش فراخوان و سفارش برگزار شد تا به این صورت همه عزیزان و علاقه مندان از سراسر کشور بتوانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

 

دبیر نخستین جشنواره گلدسته ها (بچه های مسجد) افزود: 233 اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از کارشناسی های دقیق و سخت گیرانه 65 طرح پذیرش شدند تا به نمایشنامه تبدیل شوند. سرانجام 33 اثر در ابتدا به نمایشنامه نویسی تبدیل شدند و پنج اثر پس از بازنویسی به نمایشنامه تبدیل شدند و به این صورت 38 اثر خروجی نهایی نخستین جشنواره گلدسته ها بود. ما در تمام مراحل سخت گیری کردیم و از کارشناسان حرفه ای استفاده کردیم.

 

مشهدی عباس ادامه داد: ما به 50 نویسنده حرفه ای پیشنهاد دادیم که سرانجام 60 اثر برای ما فرستاند که 30 اثر پذیرش نهایی شدند. به این شکل 68 اثر در دو بخش فراخان و سفارش خروجی نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها (بچه های مسجد) است که در قالب 15 جلد به زودی منتشر می شود.

 

دبیر نخستین جشنواره گلدسته ها (بچه های مسجد) در ادامه با تشکر از همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مرکز هنرهای نمایشی حوزه سازمان تبلیغات اسلامی در برگزارین نخستین جشنواره گلدسته ها (بچه های مسجد) گفت: ان‌شاءالله دومین دوره این جشنواره در سال 1400 برگزار می شود.

پایان پیام/ 397