امضاي تفاهم‌نامه همکاري ميان ستاد فهما و حوزه هنري/پيوند تعهد و تخصص جوانان مسجد در توليد آثار فاخر

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد فهما و حوزه هنری/پیوند تعهد و تخصص جوانان مسجد در تولید آثار فاخر

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
در جريان برگزاري اختتاميه نخستين جشنواره «گلدسته‌ها» ستاد فهما و حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي تفاهم‌نامه جامع مشترکي را به امضا رسانند تا از گذرگاه اين مهم و با پيوند تعهد و تخصص جوانان مسجد، آثار فاخر در عرصه‌هاي مختلف هنري توليد شود.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین اختتامیه نخستین جشنواره «گلدسته ها» (ویژه نمایشنامه نویسی بچه های مسجد) و امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری مشترک میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروز سه‌شنبه 28 بهمن برگزار شد.
 
در این نشست که در محل سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، «محمدمهدی دادمان» رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس و «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما حضور داشتند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی طی سخنانی با بیان اینکه حوزه هنری جایگاه ویژه‌ای داشته و نماد هنر انقلابی است، اظهار کرد: در کشور نهادهای هنری متعدد و متکثری داریم اما نهادی چون حوزه هنری ویژگی انقلابی و مردمی بودن را داراست و از سوی دیگر تولیدات متنوع فاخری داشته و از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
 
رئیس ستاد فهما ادامه داد: ستاد فهما سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با حوزه هنری داشت، با توجه به اینکه در اساس‌نامه ستاد فهما، از این مجموعه به عنوان نهادی فرهنگی و انقلابی نام برده شده است در نتیجه با توجه به این مهم، اصل فعالیت در این عرصه‌ها را در دل مسجد تعریف کرده ایم.
 
وی افزود: امروز نیز در این مجال تفاهم نامه جدید به امضا می‌رسد تا از رهگذر آن بتوانیم در حوزه های مختلف کارهای فاخری تولید کنیم، مساله آن است که دهه اول انقلاب و نیمی از دهه دوم بچه های انقلاب با قوت وارد میدان شدند با وجودی که تخصص هم نداشتند اما به دلیل اینکه تعهد بود کارهای ارزشمندی در عرصه های دینی و انقلابی انجام شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: اما امروز بچه های مسجد در حوزه تخصص نیز قوی شدند و اگر این ویژگی را در دهه اول انقلاب اسلامی داشتیم چه بسا کارهایی تولید می‌شد که می‌توانست تا یک سده باقی بماند؛ با این وجود اکنون تخصص و تعهد در کنار هم هستند و تلاش بچه‌های مسجد منجر به تولیدات مختلف می‌شود. 
 
وی ادامه داد: بچه‌های مسجد از حیث اجتماعی که در آن حضور دارند، شاکله شخصیتی‌شان را اسلام و مبانی انقلاب تشکیل می‌‌‌‌دهد، بنابراین تلاش ما این است که فعالیت‌های خود را در این محور پیش ببریم که در این راستا جشنواره گلدسته‌ها کاری متفاوت بود و67 نمایش نامه خروجی آن بود.
 
رئیس ستاد فهما گفت: ما نیازمند کارها و آثار متعدد و متکثر هستیم چراکه با توجه به اقلیم، جغرافیای متنوع، گویش ها ولهجه های متعددی که در کشور وجود دارد باید آقاری تولید شود، از سوی دیگر با در نظر گرفتن فرهنگ غنی اسلامی ایرانی باید بتوانیم بسیاری از این ارزش ها را تبدیل به نمایش نامه و فیلم نامه برای نسل جوان امروز کنیم.
 
وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: اکنون پانزدهیمن دوره جشنواره تئاتر بچه های مسجد را داریم، باید به کار اعتقاد داشته باشیم، برخی می گویند مردم گرسنه هستند و نیاز به همدلی دارند و سرود و تئاتر و موسیقی چه دردی را دوا می کند؟ قطعا چنین نیست، ارتباط با هنر  برای تعالی فرد عالی است. وقتی که فردی برچسب هنرمند را به خود اختصاص داد برخوردش درخانواده نیز تغییر می کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: در حوزه هنری نیز چنین اتفاقی می افتد چراکه آثارر مردمی و انقلابی تولید می شود، اساسا وقتی شخصی با چنین فضا و آثاری مواجه شود جایگاه اش متعالی می شود.
 
 
همچنین در بخش دیگری از این نشست «محمدمهدی دادمان»، طی سخنانی ضمن قددرانی از حجت الاسلام و المسلمین ارزانی و مجموعه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) در برگزاری نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی گلدسته ها اظهار کرد: در تاسیس حوزه هنری انقلاب اسلامی چند روایت هست، این حوزه از دل یک مسجد روییده است، با افتخار تعریف و توصیف می‌کنم که ویژگی های منحصر به فرد حوزه هنری از دل مسجد است. حوزه هنری یک خانواده، یک نهاد اجتماعی و یک جریان است.
 
 
رئیس حوزه هنری افزود: اهمیت فراوانی دارد که وقتی در مورد کار فرهنگی در مسجد صحبت می کنیم متوجه ثمرات آن باشیم، دوست و دشمن و منتقد و موافق به ثمرات و بزرگی کار حوزه هنری اذعان دارند و صحه می گذارند، این کار از دل فعالیت تعدادی از جوانان هنرمند و مخلص انقلابی در سال های ابتدایی انقلاب در دل مسجد جوادالائمه روییده شد. البته چند کانون شبیه این مسجد در این رویش موثر بوده است.
 
وی تصریح کرد: وقتی در مورد کار فرهنگی هنری در مسجد صحبت می‌کنیم افق نگاهمان بزرگ است، ما در مورد کاری که یک عده‌ای دور هم جمع شدند و وقت فراغتی بگذرانند صحبت نمی کنیم بلکه فعالیت ما جدی و انتظارمان بالا است. تجارب فراوانی به برکت کار در دل مسجد داشته ایم و همه ما خاطره شیرینی را یا شنیده و یا به یاد می آوریم از فضایی که در دهه شصت و اندکی در دهه هفتاد وجود داشت هرچند که به مروز زمان و با وجود همه زحمات کمرنگ شد. 
 
دادمان گفت: فعالیت فعالین جوان و نوجوان اهل فرهنگ و هنر در مساجد در آن زمان قابل توجه بود، آنچه که امروز به عنوان هنر مردمی از آن صحبت می‌شود و چند سالی است که بیشتر در مورد آن نظریه‌پردازی و گفت وگو می شود به برکت انقلاب اسلامی و در عصر انقلاب یک تعین حقیقی یافت و بسیاری از بزرگان هنر ایران و انقلاب از دل یک مسجد کارشان را شروع کرده و از دل یک مسجد کشف شدند.
 
وی ادامه داد: با این وصف وقتی درمورد حوزه بچه‌های مسجد صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این حرکت می‌تواند اتفاقات بزرگی را در عرصه فرهنگ و هنر کشور رقم بزند که برکات آن نه فقط در زیست فرهنگی جامعه ایرانی بلکه در زیست بوم هنر انقلاب اسلامی قابل مشاهده است.
 
رئیس حوزه هنری ابراز امیدوار کرد: در دوره جدید که تاکید مشخص و ممتازی نسبت به ایده های مسجدی وجود دارد کار توسع یافته و به ویژه با توجه به تعامل مشترک با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد این عرصه فعالیت گسترده تری داشته باشد.
 
وی در این راستا افزود: توقع ما آن است که ایده بچه‌های مسجد می‌تواند مفهوم هنر مردمی را تعین بخشد، از اجتماع بچه های مسجد استعدادهای جدید کشف شده و هنر متعهد انقلابی خلق می شود، جدی گرفتن بچه های مسجد خَلق مخاطب نو در انقلاب اسلامی کند، در دنیایی که به دلیل کثرت داده ها و اطلاعات، مخاطب دچار تشتت شده است ایده بچه های مسجد می تواند راهی نو در خلق مخاطب جدید در هنر انقلاب اسلامی باشد.
 
دادمان در ادامه به امضای تفاهم نامه میان حوزه هنری و بنیاد هدایت به منظور تمرکز بر فعالیت امامان محله و تقویت جایگاه مسجد در مدیریت محلات، اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله به برکت تفاه‌ نامه‌های همکاری با ستاد فهما و بنیاد هدایت، وظیفه خود نسبت به مسجد را بیش از گذشته انجام دهیم که چراکه قطعا عاقبت به خیری ما و عمران جامعه در سایه توجه بیشتر به مسجد است.
 
این گزارش می افزاید: همچنین در بخش دیگری از این نشست «کوروش زارعی» در اختتامیه جشنواره گلدسته ها با بیان اینکه بزرگترین مشکل و ضعف تئاتر و حتی سینمای کشور ما در حوزه نمایشنامه است، اظهار کرد: هدف ما در جریان تئاتر بچه ‌ای مسجد و جشنواره نمایشنامه‌نویسی که با همکاری ستاد کانون های مساجد (فهما) برگزار شد، رفع این  ضعف است.
 
 مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره گلدسته ها کاملا مردمی برگزار می شود، افزود: از این رهگذر استعدادهایی که در سراسر کشور می‌توانند در حوزه نمایشنامه نویسی به صورت انقلابی و متعهد وارد شوند شناسایی می شوند و امیدواریم از این طریق ضعف کلی ما در حوزه نمایش نامه نویسی در چند سال آینده از بین برود.
 
زارعی تصریح کرد: کار فرهنگی در حوزه مساجد از واجبات است و دشمن از اول انقلاب تاکنون در حوزه‌های مختلف به ویژه نظامی و سیاسی شکست خورده است و امروز نوجوانان و جوانان به طور ویژه جوانان ما را هدف قرار داده است؛ بنابراین ما باید با برگزاری جشنواره هایی همچون تئاتر بچه های مسجد و گلدسته ها خوراک لازم را در اختیار نسل جوان قرار دهیم.
 
وی گفت: وقتی ما برای انجام کارها و افتتاح دفاتر و سایر امور به شهرستان ها می رویم خانواده ها از ما بسیار تشکر می کنند که کار خوبی در حوزه مساجد برای فرزندانشان انجام می دهیم. 
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود  با بیان اینکه جوایز و لوح های برگزیده نخستین جشنواره گلدسته ها پیش از این برای آنها ارسال شده است، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان حضور همه برگزیدگان در آیین اختتامیه وجود نداشت اما امیدواریم که در سایه تعامل و همکاری بیشتر میان حوزه هنری و ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد بتوانیم دومین جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها را با کیفیت بهتر و کمیت بیشتر در سال آینده برگزار کنیم.
 
همچنین در بخش دیگری از این نشست، «امیر مشهدی عباس» ضمن قددرانی از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در برگزاری نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها (بچه های مسجد) گفت: این جشنواره در دو بخش فراخوان و سفارش برگزار شد تا به این صورت همه عزیزان و علاقه مندان از سراسر کشور بتوانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
 
 دبیر نخستین جشنواره گلدسته ها (بچه های مسجد) تصریح کرد: 233 اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از کارشناسی های دقیق و سخت گیرانه 65 طرح پذیرش شدند تا به نمایشنامه تبدیل شوند. سرانجام 33 اثر در ابتدا به نمایشنامه نویسی تبدیل شدند و پنج اثر پس از بازنویسی به نمایشنامه تبدیل شدند و به این صورت 38 اثر خروجی نهایی نخستین جشنواره گلدسته ها بود. ما در تمام مراحل سخت گیری کردیم و از کارشناسان حرفه ای استفاده کردیم.
 
مشهدی عباس اظهار کرد: در این راستا ما به 50 نویسنده حرفه ای پیشنهاد تولید اثر دادیم که سرانجام 60 اثر به دست ما رسید که از این میان 30 اثر پذیرش نهایی شدند و به این شکل 68 اثر در دو بخش فراخوان و سفارش خروجی نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها (بچه های مسجد) است که در قالب 15 جلد به زودی منتشر می شود.
 
 دبیر نخستین جشنواره گلدسته ها (بچه های مسجد) در ادامه خبر از برگزاری دومین دوره این جشنواره در سال 1400داد.