انگیزه‌بخشی «ایران قوی» به بچه‌های مسجد در عصر کرونا؛ از ثبت ۴۴ هزار خبر تا مشارکت بالا در فضای مجازی

انگیزه‌بخشی «ایران قوی» به بچه‌های مسجد در عصر کرونا؛ از ثبت ۴۴ هزار خبر تا مشارکت بالا در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲ اسفند ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام امیر ارزانی با شرح آنچه در بستر طرح ملی «ایران قوی» در کانون‌های مساجد رخ داده است، گفت: ثبت ۴۴ هزار خبر در سامانه بچه‌های مسجد به همت رواق رسانه، مشارکت بالای بچه‌های مسجد در فضای مجازی و ... از اتفاقات مبارک این طرح ملی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با توجه به پایان یافتن زمان اجرای طرح ملی «ایران قوی» همزمان با یوم الله 22 بهمن و آغاز فرایند ارزیابی و داوری فعالیت ها و آثار بچه های مسجد در این طرح و به منظور بررسی آنچه به برکت این طرح ملی در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام شد با حجت الاسلام والمسلمین «امیر ارزانی»، مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد فهما گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام ارزانی درباره رویکرد و اهداف اجرای طرح ملی «ایران قوی» اظهار کرد: طرح ملی ایران قوی، ابتکاری از ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و منبعث از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که فرمودند: «ملّت عزیز ایران باید همّتشان این باشد که قوی بشوند»؛ هدف ستاد فهما از ارایه و اجرای این طرح سراسری تقویت فعالیت‌های متعدد فرهنگی، هنری، اجتماعی، رسانه‌ای، قرآنی در سایه‌سار سنگر مسجد بود تا منویات مقام عظمای ولایت را با تکیه بر کشف استعدادهای بچه‌های مسجد محقق سازد.

 

فعالیت بیش از 25 هزار و 600 باب کانون فرهنگی هنری در جوار مساجد

 

مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد فهما تصریح کرد: مهم ظرفیت گسترده اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است؛ خانواده‌ای که امروز در نقاط مختلف کشور از روستاهای دورافتاده و مرزنشین گرفته تا شهرستان‌ها، شهرها و کلانشهرها یار و یاور نوجوانان و جوانان متدین و انقلابی است. وجود بیش از 25 هزار و 600 باب کانون خود گواهی بر این مهم است که تا چه اندازه اقبال نسبت به تمرکز فعالیت‌های فرهنگی هنری با محور مسجد میان نسل جوان موج می‌زند.

 

وی ادامه داد: ستاد فهما نیز با تکیه بر این دستاورد مبارک، همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس، سنگ بنای طرح ملی ایران قوی را با حضور دکتر «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا نهاد تا در قالب یک طرح سراسری، مبادرت به تربیت نیروهای مسجدی کرده و از سوی دیگر مفاهیم دینی را با ابزارهای نوین به مخاطب امروز به ویژه جامعه هدف یعنی نوجوانان و جوانان مسجدی منتقل کند.

 

فعالیت بچه های مسجد در 3 شبستان و 12 رواق

 

حجت الاسلام ارزانی ابراز کرد: با عنایت به موارد یاد شده، طرح ملی ایران قوی در چهار محور «قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام»، «مسجد و گام دوم انقلاب»، «پیشرفت و امید به آینده» و «مقاومت و عزت اسلامی» تدوین شد و در قالب سه شبستان «فرهنگ»، «هنر» و «نوآوری» با 12رواق با عناوین رواق‌های نور، کتاب، دانش، همدلی، رسانه، سرود، فیلم، نمایش، ترنج، قلم، کارآفرینی، فناوری، تلاش کرد تا بسترساز فعالیت نوجوانان و جوانان مسجدی باشد آن هم در زیست بوم ویژه‌ای با همین نام یعنی سامانه بچه‌های مسجد تا از این رهگذر منجر به شکوفایی و بالندگی برنامه‌های مسجد محور شود.

 

وی تاکید کرد: آنچه که در این میان موجب دلگرمی ما بود، استقبال چشمگیر بچه‌های مسجد از طرح ملی ایران قوی است، شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین دلایل در جذب اعضای کانون‌ها به این طرح را تنوع موضوعی و شکل متفاوتی دانست که ذیل طرح مذکور با هدف تقویت و شناساندن تلاش‌های اعضای کانون‌های فهما در سامانه بچه‌‌های مسجد متبلور شد؛ این سامانه مدلی متفاوت و کاربردی بود، به ویژه در طول یکسال اخیر که کشور ما نیز درگیر ویروس منحوس کرونا شد؛ بنابراین تمرکز فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی تعریف و اتفاقا درصد مشارکت بالایی را به خود جذب کرد.

 

مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد فهما در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر سلسله فعالیت‌ها و اقداماتی که با محور اطلاع‌رسانی در سطح کشور انسجام یافت، منجر به ایجاد موج تازه‌ای از انعکاس برنامه‌های مسجدی کانون ‌محور شد که از جمله این موارد می‌توان به ساخت 12 تیزر ویژه با محور معرفی رواق‌های دوازده‌گانه طرح ملی ایران قوی اشاره کرد.

 

وی افزود: همچنین، از آنجایی که 22 بهمن ماه به عنوان آخرین مهلت ثبت آثار اعضای کانون‌ها در سامانه بچه‌های مسجد اعلام شد در نتیجه به منظور تشویق هرچه بیشتر اعضا نسبت به حضور همه جانبه در این طرح ملی، چهار مرحله قرعه‌کشی برگزار که طی آن هر هفته از میان کانون‌هایی که بالاترین امتیاز را داشتند 40 کانون به قید قرعه انتخاب می‌شدند که این روند در هفته آخر همراه با انتخاب 110 کانون برتر به قید قرعه شد.

 

ثبت 44 هزار خبر در سامانه بچه های مسجد به همت رواق رسانه

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به فعالیت گسترده رواق رسانه در این طرح ملی، اضافه کرد: فعالیت‌های رواق رسانه در طرح ملی ایران قوی بود که در این رواق 44 هزار خبر از کانون‌های فرهنگی هنری سراسر کشور در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود؛ همچنین، بیش از دو هزار و 100 عکس‌نوشت، پوستر و اینفوگرافی، و بیش از 700 ایده به دست ما رسید.

 

وی تاکید کرد: فارغ از این، با دریچه نگاه متفاوتی که در جریان طرح ملی ایران قوی شکل گرفت در عرصه رسانه‌های درون مرزی و برون مرزی نیز این طرح مسجد محور انعکاس قابل توجهی داشت. شبکه‌های مختلف تلویزیونی از طرح ملی ایران قوی گزارش تهیه کردند و بسیاری از کلیپ‌ها، نماهنگ‌ها و سرودهایی که به همت بچه‌های مسجد تولید شده بود در شبکه‌های سراسری به نمایش در آمد.

 

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: از سوی دیگر در عرصه اخبار مکتوب نیز،  طرح ملی ایران قوی 185 مورد انعکاس رسانه‌ای در سطح خبرگزاری‌ها‌، روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های سراسر کشور داشت و خدا را شاکریم که در این عرصه عملکرد موفقی داشتیم و توانستیم در قالب این طرح ملی، نقش مسجد و فعالیت‌های مسجدی را در رونق برنامه‌های فرهنگی هنری معرفی کنیم.

 

آغاز ارزیابی آثار و فعالیت ها از ابتدای اسفندماه

 

وی با اعلام آغاز داوری آثار و فعالیت های این طرح ملی از ابتدای اسفندماه، گفت: در واقع آثار ثبت شده در سامانه بچه‌های مسجد با حضور داوران برجسته بررسی و تا 18 اسفند همزمان با سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از هر رواق یک کانون برگزیده معرفی شده و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر می شوند.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ؛ منحصرا تعمیر مساجد خدا به دست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز به پا دارند و زکات مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند، پس امید است که از هدایت‌یافتگان راه خدا باشند»؛ خاطرنشان کرد: از تلاش‌های خانواده بزرگ فهما قدردانی کنم و امید دارم که همه ما از اعضای کانون‌های فرهنگی هنر مساجد گرفته تا کارکنان ستاد فهما با اجرای این طرح ملی در جرگه افرادی باشیم که برای مسجد، این خانه امن الهی تلاش کرده و در راستای ترویج فرهنگ دینی با تکیه بر سنگر مسجد گام بر داشته اند.

 

پایان پیام/ 9