مروری بر فعالیت‌های کانون «اسوه»؛ دومین پیشتازِ «ایران قوی»

مروری بر فعالیت‌های کانون «اسوه»؛ دومین پیشتازِ «ایران قوی»

تاریخ انتشار : ۲ اسفند ۱۳۹۹
کانون فرهنگی هنری «اسوه» با فعالیت در محورهای متنوع همچون قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی و فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت حداکثری بچه‌های مسجد توانسته نام خود را به عنوان دومین کانون پیشتاز در طرح ملی «ایران قوی» ثبت کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، طرح ملی «ایران قوی» که در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت ایران قوی و شناسایی و به منظور شناسایی و رشد استعداد بچه های مسجد در این عرصه، از هفته گرامیداشت دفاع مقدس در چهار محور قرآن و سیره اهل بیت «علیهم السلام»، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت ایران اسلامی آغاز شده بود، همزمان با یوم الله 22 بهمن به کار خود پایان داد تا ارزیابی و داوری فعالیت بچه های مسجد در آن آغاز و نهایتا برترین های کانون های فرهنگی هنری مساجد در این طرح در 18 اسفند ماه، همزمان با سالروز تاسیس ستاد فهما معرفی و تقدیر شوند.

 

اگرچه ارزیابی و داوری آثار و فعالیت های بچه های مسجد در این طرح از ابتدای اسفند ماه آغاز شده است و هنوز امکان نظردهی قطعی درباره برترین های این طرح ملی وجود ندارد اما هستند کانون هایی که با کسب امتیازهای بالا توانسته اند پیشتاز این طرح باشند و نام خود را به عنوان برترین ها تا امروز (شنبه، 2 اسفندماه) ثبت کنند.

 

کانون فرهنگی هنری «اسوه» در جوار مسجد اعظم وصفنارد ازجمله این کانون ها است که با کسب 18685 امتیاز تا امروز توانسته رتبه دوم برترین های کانونی در سامانه بچه های مسجد را به خود اختصاص دهد.

از این رو، مروری داریم بر فعالیت های این کانون فعال مسجدی که در همراه سازی بچه های مسجد با طرح های کانونی و کسب امتیاز بالا موثر بوده است.

 

 

 

 

محورهای فعالیت کانون اسوه

 

قرآن و عترت، فعالیت های اجتماعی، ورزش و سلامت، شبکه سازی و فضای مجازی، آموزش و توانمندسازی، کتاب و کتابخوانی از محورهای اصلی فعالیت این کانون فرهنگی هنری است که ذیل آنها رشته های متنوع تعریف شده است.

 

چنان که در محور «قرآن و عترت» که از محورهای چهارگانه طرح ملی «ایران قوی» است، رشته های روخوانی و روانخوانی، حفظ، قرائت و نهج البلاغه تدریس می شود.

 

در محور «فعالیت های اجتماعی»، فعالیت هایی همچون اردویی و گردشگری و آموزش سبک زندگی صحیح و اسلامی و ایرانی و ضدعفونی کردن مسجد، معابر و محلات برای مقابله با کرونا در این کانون مسجدی انجام می شود و با استقبال بچه های مسجد روبرو است.

 

 

 

 

یکی از محورهای اصلی فعالیت این کانون فعال و پیشتاز مسجدی، «شبکه سازی و فضای مجازی» است، ذیل این محور اقداماتی همچون تولید محصولات متناسب با فضای مجازی صورت می گیرد که به تناسب تعریف شبستان نوآوری و رواق رسانه ذیل طرح ملی ایران قوی در کسب امتیاز این کانون موثر بوده است.

 

کانون فرهنگی هنری «اسوه» به آموزش به عنوان کارکرد اصیل و اصلی مساجد، توجهی ویژه دارد و در این راستا دوره های آموزش و توانمندسازی در عرصه های اعتقادی، اخلاقی، بصیرتی، مهارتی، درسی و تقویتی را برگزار می کند، دوره هایی که به بچه های مسجد فرصت کشف و رشد استعدادهایشان در پرتوی معنویت و فضای آرام مسجد را می دهد.

 

 

 

 

کانون فرهنگی هنری «اسوه» به فعالیت های کتاب و کتابخوانی نیز با اجرای طرح هایی همچون «شنبه های با کتاب» اهتمام دارد و می کوشد با ابتکارات مسجدی، فرصت آشتی بچه های مسجد با یار مهربان را فراهم کند.

 

در کنار رویکرد فرهنگی، کانون اسوه به فعالیت های هنری نیز اهتمام و توجه دارد و در این باره برنامه های نمایشی، شعر و ادبیات و سرود را برای اعضا و فعالان اجرا می کند.

 

ورزش و سلامت اگرچه از محورهای چهارگانه طرح ملی «ایران قوی» نیست اما اهتمام کانون فرهنگی هنری «اسوه» به برگزاری دوره های متنوع ورزشی همچون شنا، پیاده روی، کوهپیمایی، فوتبال و فوتسال و تیراندازی توانسته بچه های مسجد را به مشارکت و همکاری با دیگر فعالیت ها نیز جذب و جلب کند.

 

 برگزاری جلسات هفتگی هیئت با حضور سخنرانان برجسته و رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام شیوع کرونا، برگزاری دوره های احکام و کلاس های بصیرت افزایی ویژه گروه سنی نونهالان و نوجوان، برگزاری دسته عزاداری و کاروان شادی در ایام شهادت و ولادت ائمه علیهم السلام، بزرگداشت مناسبت های ملی همچون نخستین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاح قاسم سلیمانی و ارائه کمک های مومنانه به محرومان به تناسب شرایط کرونایی کشور و آسیب های اقتصادی که بر همه اقشار به ویژه قشر محروم و مستضعف تحمیل کرده است و نیز طبخ و توزیع غذای گرم میان محرومان، نیز از دیگر فعالیت هایی است که به طور مستمر در این کانون انجام می شود و به پیشتازی کانون اسوه در طرح ملی «ایران قوی» کمکی شایان کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

نکته مهم آنکه در انجام همه این فعالیت ها محدودیت سنی و جنسیتی وجود ندارد و عموم علاقمندان به حضور فرهنگی هنری در مسجد و 635 عضو آن می توانند از آنها بهره مند شوند.

 

 

 

 

اگرچه کانون فرهنگی هنری اسوه تا امروز در رتبه دوم از کانون های پیشتاز در طرح ملی «ایران قوی» جای گرفته است اما باید تا پایان ارزیابی ها منتظر ماند تا در 18 اسفند ماه (سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری کشور) تا بر اساس نتایج ارزیابی ها، برترین های این طرح در بخش کانونی معرفی و تقدیر شوند.

پایان پیام/ 9