استارت‌آپ‌های روستایی تقویت شوند/ حمایت از پایان‌نامه‌های روستایی با موضوع فرهنگ و هنر

استارت‌آپ‌های روستایی تقویت شوند/ حمایت از پایان‌نامه‌های روستایی با موضوع فرهنگ و هنر

تاریخ انتشار : ۴ اسفند ۱۳۹۹
استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌‌ها و نخبگان روستایی در تقویت استارت‌آپ‌های روستایی و حمایت از پایان‌نامه‌های عملیاتی در روستاها در نشست بررسی فعالیت استارت‌آپ‌های روستایی در ستاد فهما مورد تاکید قرار گرفت.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: استارت آپ ها از به روزترین مباحث در حوزه عمل به مطالبه مقام معظم رهبری درباره تحقق اقتصاد مقاومتی و مولفه های آن همچون حمایت از تولید داخلی و جهش تولید، موثر هستند، از این رو، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به ویژه از زمان حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی به عنوان ریاست این ستاد، به صورت جدی این موضوع را به ویژه در قالب شبستان نوآوری طرح ایران قوی دنبال می کند.

 

به گزارش شبستان، از آنجا که حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی، رییس دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز است، مقرر شده موضوع استارت آپ های روستایی به صورت جدی دنبال شود. در همین راستا امروز (دوشنبه، 4 اسفند ماه) نشستی با حضور «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد (فهما)، «حمیدرضا ناطقی»، دبیر دفتر فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مجتبی میرزایی نسب»، مدیر امور فرهنگی و تولید محتوای معاونت فرهنگی و هنری ستاد مساجد کشور و «فقیهی» و «حق گو» به نمایندگی از معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در محل ستاد فهما برگزار شد.

 

پیشرفت و آبادانی روستاها از ماموریت های نظام جمهوری اسلامی ایران است

 

بنا بر این گزارش، «سعید سعادتی» در این نشست با بیان اینکه پیشرفت و آبادانی روستاها از ماموریت های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تجارب متعدد نشان داده است که پیشرفت و آبادانی روستاها باید به دست خود روستایی ها و نخبگان روستایی محقق شود.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما افزود: تجربه های مختلف همچنین نشان داده اند هر جا از ظرفیت نخبگان روستایی برای پیشرفت و آبادانی روستاها استفاده شده خیلی زود نتایج ملموس و خوبی به دست آمده است. از این رو، شناسایی و اولویت بندی و ترسیم چشم انداز، تدوین نظام مسایل روستایی و تدوین راهکارهای عملیاتی باید توسط این نخبگان از سوی دستگاه های مربوطه به صورت جدی دنبال شود.

 

عملیاتی شدن بسته فرهنگی روستا از طریق تشکیل هیئت های اندیشه ورز 

 

وی در ادامه با بیان اینکه معاونت روستایی نهاد ریاست جمهوری در عملیاتی شدن بسته فرهنگی روستا از طریق تشکیل هیئت های اندیشه ورز تاکید دارد، گفت: در جلسات مختلفی که تشکیل شده است که ما نیز در آن حضور داشته ایم، نمایندگان دستگاه های مختلف بر ضرورت استفاده از ظرفیت مساجد و بهره گیری از کانون های فرهنگی هنری و عملیاتی شدن بسته فرهنگ و روستا تاکید کردند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما ادامه داد: تجربه های مختلف نشان داده است باید از ظرفیت مساجد روستایی در پیشرفت و آبادانی این مناطق استفاده کرد از همین رو دبیرخانه فرهنگ روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی با حکمی از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست آن را بر عهده دارد، تلاش دارد به صورت وسیعی از ظرفیت مساجد در توسعه روستایی استفاده کند.

 

وی افزود: تلاش می شود از ظرفیت دستگاه های مختلف همچون کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان تبلیغات اسلامی برای توسعه پیشرفت و آبادانی روستاها در حوزه فرهنگ و هنر استفاده شود.

 

حصول نتیجه در حوزه ‌استارت‌آپ‌های روستایی با همکاری و هم‌افزایی دستگا‌ه‌ها

 

سعادتی در ادامه با بیان اینکه شکل گیری استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر هنوز در مرحله اولیه قرار دارد، اظهار کرد: ان‌شاءالله بتوانیم با برگزاری جلسات بیشتر هرچه زودتر به یک بسته مشخص برای حمایت از استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر دست پیدا کنیم.

 

موضوع استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر در آغاز راه است

 

بنا بر این گزارش، «حمیدرضا ناطقی» در این نشست با بیان اینکه موضوع استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر در آغاز راه قرار دارد هرچند جلساتی برای این موضوع با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف برگزار شده است، گفت: طبیعتا گام اول تعیین سیاست ها، اهداف و چشم انداز و ارایه تعریف مشخص از موضوع استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر است.

 

دبیر دفتر فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به اینکه معاون اول ریاست جمهوری بسته فرهنگی روستا را ابلاغ کرده است، ما نیز باید در این دفتر و همچنین سایر دستگاه ها فعالیت های خود در زمینه استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر را به تناسب این بسته عملیاتی کنیم.

 

حمایت از پایان نامه های مرتبط با استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر

 

وی در ادامه به موضوع حمایت از پایان نامه های مرتبط با استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: حمایت از چنین پایان نامه هایی نیازمند مشاهده اولیه طرح ها است تا بررسی شود اگر طرحی هم استارت آپی و هم در حوزه فرهنگ و هنر بود مورد حمایت قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه ما باید ابتدا وظیفه دستگاه های مختلف در حوزه فرهنگ و هنر را مشخص کنیم تا از طریق اشتراکات به یک نقطه برسیم، یادآور شد: بودجه ای که قرار است به استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر برسد نیز شامل طرح ها و برنامه هایی می شود که در قالب این بسته ارایه شده باشد.

 

فهما از طرح های مرتبط با حوزه‌های کارآفرینی، نوآوری و تولید حمایت می کند

 

به گزارش شبستان، «مجتبی میرزایی نسب» در این نشست با بیان اینکه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور طرح ایران قوی را در سه شبستان و 12 رواق اجرا کرد که ذیل شبستان نوآوری دو رواق وجود دارد که به موضوع استارت آپ ها نزدیک است، گفت: این ستاد از طرح های مفید و عملیاتی در حوزه های کارآفرینی، نوآوری و تولید حمایت می کند.

 

مدیر امور فرهنگی و تولید محتوای معاونت فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: 600 طرح در قالب طرح ایران قوی به دست ما رسیده است که پس از چندین بررسی و کارشناسی صورت گرفته سرانجام این ستاد از 40 طرح حمایت می کند و اعتباری نیز برای آن در نظر گرفته است. این طرح ها 10 استان کشور را تحت پوشش قرار داده اند.

 

وی ادامه داد: همچنین 80 طرح دیگر را مورد بررسی قرار دادیم که از میان آنها 40 طرح از سوی دفتر فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد حمایت قرار گرفته اند.

 

بنا بر این گزارش، «فقیهی» و «حق گو» به نمایندگی از معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در این نشست با تقدیر از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و دفتر فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشرفت و آبادانی روستاها تاکید کردند: طبیعتا حمایت از استارت آپ های روستایی در حوزه فرهنگ و هنر باید در ذیل اسناد و برنامه های کلان کشور به ویژه بسته فرهنگی روستاها باشد. 

 

بنا بر گزارش شبستان، موضوع استارت آپ های روستایی که از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و دفتر فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جدی دنبال می شود، مراحل اولیه خود را دنبال می کند که طبیعتاً با حصول نتایج مشخص و عملیاتی شدن آن می تواند در شناسایی نخبگان روستایی و به تبع آن کمک به توسعه و عمران روستاها موثر باشد.

 

پایان پیام/ 397