کانونی مسجدی که ۱۵۰ حافظ کل و ۱۰۰۰ حافظ اجزای مختلف قرآن را تربیت کرده است

کانونی مسجدی که ۱۵۰ حافظ کل و ۱۰۰۰ حافظ اجزای مختلف قرآن را تربیت کرده است

تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
کانون فرهنگی هنری آيت‌الله حائری میبدی با فعالیت تخصصی در حوزه قرآن به ویژه تربیت حفاظ، اجرای طرح‌های متنوع کتابخوانی برای بچه‌های مسجد و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق آموزش اخلاق و سبک زندگی توانسته از پیشتازان طرح ملی «ایران قوی» باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، طرح ملی «ایران قوی» که در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت ایران قوی و شناسایی و به منظور شناسایی و رشد استعداد بچه های مسجد در این عرصه، از هفته گرامیداشت دفاع مقدس در چهار محور قرآن و سیره اهل بیت «علیهم السلام»، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت ایران اسلامی آغاز شده بود، همزمان با یوم الله 22 بهمن به کار خود پایان داد تا ارزیابی و داوری فعالیت بچه های مسجد در آن آغاز و نهایتا برترین های کانون های فرهنگی هنری مساجد در این طرح در 18 اسفند ماه همزمان با سالروز تاسیس ستاد فهما معرفی و تقدیر شوند.

 

 

 

 

اگرچه تا پایان ارزیابی و داوری فعالیت ها امکان تشخیص کانون های برتر وجود ندارد اما تا امروز و با امتیاز کسب شده از طریق ثبت فعالیت ها برخی کانون ها پیشتاز این رقابت مومنانه بوده اند.

 

کانون فرهنگی هنری «آیت الله حائری میبدی» در جوار مسجد «حمزه علی فیروزآباد» در شهرستان میبد از توابع استان یزد، با کسب 18025 امتیاز در این طرح تا کنون توانسته نام خود را به عنوان چهارمین کانون فرهنگی هنری پیشتاز در ایران قوی ثبت کند. مروری بر فعالیت های این کانون به چرایی این پیشتازی و کسب این سطح از امتیاز کمک می کند.

 

 

masajed

 

 

کانون فرهنگي هنري آيت الله حائري میبدی شهرستان ميبد از سال 1388 فعاليت خود را در فعاليت هاي آموزشي، فرهنگي و هنري به ويژه آموزش تخصصي قرآن شروع کرده است. اين کانون به طور متوسط ساليانه سه هزار نفر را در رشته هاي مختلف قرآني اعم از روخواني، روانخواني، تجويد، تفسير، تدبر، مفاهيم، صوت و لحن و حفظ قرآن کريم تحت پوشش آموزش های خود قرار مي دهد.

از مهمترين دستاوردهاي این کانون فعال مسجدی تربيت 150 نفر حافظ کل قرآن کريم و یک هزار حافظ اجزای مختلف قرآن در مقاطع مختلف سنی است. تاسيس پيش دبستاني و دبستان قرآني از دیگر دستاوردهای این کانون در جریان انس و پیوند بچه های مسجد با کلام وحی است.

این کانون پیشتاز و فعال مسجد در نخستین رویداد ملی فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران) در زمينه فعاليت هاي تخصصي قرآن کريم رتبه نخست کشوري را کسب کرد.

 

 

 

فعالیت‌های قرآنی مساجد نباید در حاشیه مداحی‌ها و سخنرانی‌ها باشد - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه

 

 

 

آموزش و توانمندسازی، کتاب و کتابخوانی، شبکه سازی و فضای مجازی، قرآن و عترت، فعالیت های هنری، فعالیت های اجتماعی، ورزش و سلامت محورهای اصلی برنامه ها و فعالیت های کانون فرهنگي هنري آيت الله حائري میبدی هستند.

 

ارائه آموزش های فنی و حرفه ای شامل مخاطب شناسی گروه سنی کودک و نوجوان و برگزاری دوره های امام شناسی برای آنها و نیز برنامه ریزی برای گروه سنی بزرگسال، برگزاری دوره های بصیرتی و اخلاقی  و اعتقادی و مهارتی و آموزش نجوم ازجمله فعالیت های این کانون در محور آموزش و توانمندسازی است.

 

شبکه سازی و فضای مجازی به ویژه برای انجام فعالیت های تخصصی کانون در حوزه قرآن و عترت و تشکیل هیئت اندیشه ورز به منظور پیشبرد بهتر اهداف نیز در این کانون دنبال می شود.

 

همانطور که بیان شد از دلایل درخشش و پیشتازی کانون فرهنگی هنری آيت الله حائري میبدی فعالیت تخصصی در حوزه قرآن است، از این رو، دوره های روخوانی و روانخوانی و حفظ قرآن، ابتهال، قرائت و تفسیر به همت این کانون برای گروه های سنی مختلف به همت این کانون برگزار می شود.

 

بچه های این کانون مسجدی به فعالیت های اجتماعی نیز اقبالی ویژه دارند و در این باره نیز فعالیت های متنوعی را انجام می دهند، برگزاری دوره های سبک زندگی و مشاوره همراه با تبیین سبک زندگی ائمه معصومین(ع)، مقابله با آسیب های اجتماعی از طریق اجرای طرح هایی همچون «هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی» مشتمل بر کارگاه های اخلاقی شروع خوش، کودک و حفظ، کودک قانونمند، نماز شيرين، زنگ دوستي، تربيت بدون تنبيه و حفظ با بازی و نیز ترویج سبک زندگی و وصیتنامه شهدا و برگزاری کارگاه های اخلاق، زمینه سازی برای خودکفایی مسجدی ها از طرقی همچون برپایی نمایشگاه نوشت افزار و عرضه صد درصدی محصولات تولید داخل و برگزاری اردوهای تفریحی گردشگری، از جلوه های این اقبال و علاقمندی است.

 

 

 

شرکت دردوره هرمادر ايراني يک مربي قرآني

 

 

 

بچه های مسجد «حمزه علی فیروزآباد» به همت کانون فرهنگي هنري آيت الله حائري میبدی در فعالیت های هنری نیز حضوری اثرگذار دارند؛ اجرای نمایش در مناسبت های ملی مذهبی همچون تئاتر « زائرکربلا و شفاي دختر بيمار» در ایام محرم حسینی(ع) و تئاتر «باغ گل ها» در ایام اربعین حسینی، برگزاری دوره های شعر و ادبیات با برنامه هایی همچون قرائت میثاق نامه با امام زمان(عج)، خلق و عرضه تولیدات هنری همچون اجرای طرح «تغذیه مهربانی» در روزهای سه شنبه، اجرای سرود، فعالیت در عرصه نقاشی همچون برپایی نمایشگاه آثار قرآن آموزان کانون به مناسبت ایام اربعین حسینی و روزهای پایانی ماه صفر، پرده خوانی در ماه صفر با محور حضرت رقیه(س) دختر خردسال امام حسین(ع) و مصائب ایشان در شام، انجام فعالیت های تجسمی، برگزاری دوره های قصه گویی و مداحی و آموزش تئاتر به گروه سنی کودک از فعالیت هایی است که در این کانون در محور هنر انجام می شود.

 

کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه بچه های مسجد نیز از وجوه دیگر همت این کانون مسجدی است که برای تحقق آن طرح های متنوعی را اجرا می کند، برپایی نمایشگاه کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی همراه با اهدای جوایز، فعاليت در جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان چنان که ۱۵ کلاس در کانون، ذیل برنامه جام باشگاه هاي کتابخواني مشغول به فعاليت و ارائه مستندات عالي در زمينه کتابخواني هستند و ترویج فرهنگ مطالعه در دوره های آموزشی کانون نیز در این باره انجام می شود.

 

 

 

مسجد نیوز - «پیک کتاب‌رسان»؛ تجربه موفق بچه‌های مسجد در کتاب‌خوانی و تولید مستند

 

 

در کانون فرهنگي هنري آيت الله حائري میبدی در کنار پرورش روح و استعداد فکری و خلاقیت بچه های مسجد، به سلامت جسم آنها نیز توجهی ویژه و در این راستا دوره های متنوع ورزشی برگزار می شود. تیراندازی، شنا و پیاده روی جمعی ازجمله ای دوره ها است.

 

بنابر آنچه مرور شد کانون آيت الله حائري میبدی در عرصه های مختلف که در قالب رواق های دوازده گانه طرح ملی «ایران قوی» قابل تعریف است، توانسته خوش بدرخشد و با همت بچه های مسجد امتیازی چشمگیر کسب کند هر چند باید تا 18 اسفند، سالروز تاسیس ستاد فهما منتظر ماند تا برترین های «ایران قوی» معرفی شوند.

پایان پیام/ 9