تدوین سند مسجد؛ مسئولیتی مهم بر دوش بنیاد هدایت/فعالیت هزار امام محله مستقر در محلات برتر شهری

تدوین سند مسجد؛ مسئولیتی مهم بر دوش بنیاد هدایت/فعالیت هزار امام محله مستقر در محلات برتر شهری

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
نخستین جلسه هیئت امنا و هیئت مدیره بنیاد هدایت در مسجد مقدس جمکران برگزار شد؛ در این جلسه اعضا دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را برای پیشبرد اهداف بنیاد مطرح کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، نخستین جلسه هیئت امنا و هیئت مدیره بنیاد هدایت در مسجد مقدس جمکران برگزار ‌شد. در ابتدای این نشست حجت الاسلام «محمد قمی»، رئیس هیئت امنا با توجه به اهداف و چشم انداز پیش روی مجموعه برای بهره مندی بهتر و بیشتر از ظرفیت علمی و تجربی اعضای هیئت امنا پیشنهاداتی را ارئه داد.

 

در بخش دیگر این مراسم حجت الاسلام «سید ناصر میر محمدیان»، مدیرعامل بنیاد هدایت به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله بنیاد پرداخت و اظهار داشت: 443 نفر عضو شبکه راهیاری ما هستند که از این تعداد 11 نفر راهیار منطقه‌ای، 32 راهیار استانی و 400 نفر راهیار شهرستانی هستند.

 

وی یکی از فعالیت‌های راهیاران را ارزیابی عملکرد چهار هزار روحانی مستقر در روستا عنوان کرد و گفت: همچنین برای جذب و گزینش جدید امامان روستا، با 1450 نفر مصاحبه کرده ایم که از این تعداد 900 نفر انتخاب شدند.

 

برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقاء شبکه امامت

مدیر عامل بنیاد هدایت با اشاره به برگزاری 4 دوره آموزشی سراسری برای تعالی شبکه امامت، بیان داشت: در بخش آموزش شش هزار نفر روز از امامان به صورت حضوری آموزش دیده اند و 150 هزار نفر ساعت نیز در دوره‌های مجازی شرکت کرده اند. آموزش‌هایی را نیز برای همسران امامان داشتیم که در آنها دوهزار نفر روز به صورت حضوری و شش هزار نفر ساعت به صورت مجازی شرکت کرده اند.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان یکی از اقتضائات کار راهبری و هدایت را سفر و ارزیابی میدانی و از نزدیک دانست و گفت: در سفرهای توجیهی و جلسات شبکه امامت و اعضای ستاد مجموعاً 148 سفر منطقه ای و ملی، 693 سفر استانی و 7481 سفر شهرستانی صورت گرفته است. تعداد جلسات منطقه ای و ملی 7 جلسه و جلسات استانی و شهرستانی به ترتیب 153 و 2029 جلسه بوده است.

 

 

وی به آمار مساجد تحت پوشش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بنیاد هدایت هزار مسجد شهری، 3700 مسجد روستایی و 350 مسجد در مناطق آسیب پذیر را تحت پوشش دارد. همچنین میزان ساعت مشاوره در شبکه راهیاری در طول این مدت 834 ساعت بوده است.

 

تدوین سند مسجد؛ مسئولیتی مهم بر دوش بنیاد هدایت

مدیر عامل بنیاد هدایت با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که بنیاد هدایت برعهده گرفته است، تدوین سند ملی مسجد است، گفت: 15 مرداد 99 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مسئولیت بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی قرار داده شد و بنیاد هدایت نیز از سوی سازمان امور انجام این کار شد. برای تدوین سند یک تیم مشورتی متشکل از بزرگان و صاحبان ایده داریم و در کنار آن کمیته تخصصی ما متشکل از نمایندگان حوزوی، دانشگاهی، فعالان مردمی مؤثر در مسجد، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادهای داخل در فعالیت های مسجد هستند.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان در ادامه به اهم وظایف مؤسسه طبق اساسنامه پرداخت و خاطرنشان کرد: موضوع فعالیت شخصیت حقوقی این است که مؤسسه با هدف تحول در تبلیغ دینی برای خودسازی، جامعه پردازی، تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور تأسیس شده است.

 

وی در ارائه آمار شبکه امامت محلات بنیاد هدایت، گفت: هزار امام محله مستقر در محلات برتر شهری با هدف الگوسازی و گفتمان سازی فعالیت دارند؛ 3500 نفر امام روستا داریم که در روستاهای هدف ما مستفر شده اند؛ 400 امام نیز در نقاط هدف بنیاد علوی هستند که بنیاد نیز با آنها همکاری دارد؛ 350 امام پایگاه فرهنگی و اجتماعی داریم که با همکاری وزارت کشور در مناطق آسیب پذیر مستقر شده اند.

 

مدیر عامل بنیاد هدایت در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد معاونت‌ها، واحدها و کارگروه‌های مختلف بنیاد هدایت پرداخت و همچنین شرح اهداف، راهبردها و فعالیت های دفتر امور بانوان بنیاد هدایت از دیگر مباحثی بود که در این گزارش مطرح شد.

 

 

ارائه بحث از سوی اعضای هیئت امنا

در ادامه اعضاء هیئت امناء بنیاد هدایت هر کدام به ارائه بحث و دیدگاه‌های خود پرداختند. آیات سید محمد مهدی میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری و سیدابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری؛ همچنین حجج اسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، ناصر رفیعی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، مسعود عالی سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی، مهدی ماندگاری مدیر مؤسسه فرهنگی تفحّص سیره شهدا، محمدرضاعابدینی استاد حوزه و دانشگاه، محمدرضا برادران عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ، سید ابراهیم حسینی اراکی استاد حوزه علمیه و آقای محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، اعضای هیئت امنای بنیاد هدایت هستند که در این جلسه حضور داشتند.

 

همچنین حجج اسلام عزت زمانی، باباخانی، نوری، غلامی و آقایان روح الامینی، معلمی و شریفی نیز اعضای هیئت مدیره بنیاد هدایت هستند که در جلسه حضور داشتند؛ آقای شریفی به بیان نکاتی در خصوص اساسنامه بنیاد و شرح وظایف حقوقی اعضا پرداخت.

 

 

حسن ختام این جلسه، سخنان آیت الله موسوی جزایری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بود که پیشنهاداتی را برای استفاده بهینه از وقت جلسات هیئت امنا برای سیاست‌گذاری و ارائه راهبردهای عملی ارائه کرد.

 

 

 

پایان پیام/ 40