ثبت ۱۳۱ فعالیت در طرح «ایران قوی» توسط کانون« شمس» روستای قزل بلاغ

ثبت ۱۳۱ فعالیت در طرح «ایران قوی» توسط کانون« شمس» روستای قزل بلاغ

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
کانون فرهنگی و هنری «شمس» مسجد موسی بن جعفر(ع) روستای قزل بلاغ از شهرستان خدابنده با ثبت ۱۳۱ فعالیت در طرح «ایران قوی» یکی از کانون های برتر استان در این طرح به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، روستای قزل بلاغ زنجان معروف به «روستای هنرمندان مجسمه‌ساز» یکی از روستاهای هنرمندپرور در شهرستان خدابنده محسوب می شود که ۳۳۰ خانوار در آن ساکن هستند.

 

کار اصلی ۸۰ درصد اهالی این روستا مجسمه‌سازی است. هنر پیکرتراشی و مجسمه‌سازی به وسیله قالب‌گیری و تراشیدن روی حجم گچی از ۴۰ سال پیش با ابتکار یکی از اهالی آغاز شد و از آن سال تاکنون در این منطقه رونق گرفته است. تولیدات این روستا علاوه بر عرضه به بازار استان زنجان به استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، قم، اصفهان، یزد و شیراز و دیگر مناطق کشور صادر می‌شود.

 

کانون فرهنگی و هنری شمس در مسجد موسی بن جعفر(ع) این روستا نیز با بهره گیری از علاقمندی جوانان و نوجوانان روستا به هنر توانسته با جذب این افراد به کانون به فعالیت های این مسجد رونق بخشد.

این کانون در طرح ایران قوی با ثبت 131 فعالیت در محورهای هنری، فعالیت های اجتماعی، شبکه سازی و فضای مجازی، آموزش و توانمندسازی، ورزش و سلامت، کتابخوانی، قرآن و عترت در لیست برترین های کانون های مساجد در طرح ایران قوی باشد.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان اظهار کرد: بچه های مسجد موسی بن جعفر(ع) مشارکت گسترده ای در فعالیت های کانون دارند و به همین منظور برنامه های آموزشی، قرآنی، هنری و ورزشی متنوعی برای این اعضا پیش بینی و در طول هفته اجرا می شود.

 

فرشته بيگدلی محمدی ادامه داد: استقبال بچه های این مسجد از برنامه های کانون موجب شده است تا کانون فرهنگی و هنری شمس امتیاز خوبی را در طرح ایران قوی کسب کند و براساس امتیازهای موجود کانون برتر استان زنجان در طرح ایران قوی است.

 

وی ادامه داد: برگزاری كلاس‌های قرآنی از نقاط قوت فعاليت‌های اين كانون است و این دوره ها به صورت یک روز در میان در محل کانون و با حضور اساتید مجرب و با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا می شود.

 

بیگدلی محمدی با بیان اینکه در مناسبت های مختلف سال برنامه های عزاداری و جشن توسط این مسجد برگزار می شود، گفت: این برنامه ها از زمان شیوع ویروس کرونا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجرا می شود.

وی به کمک های مومنانه جمع آوری شده در مسجد این روستا نیز اشاره کرد و گفت: مرحله دوم طرح شهيد سليماني همزمان با دهه فجر در قالب بسته بندي هاي غذايي آماده و در بين خانواده هاي نيازمند و آسيب ديده از کرونا پخش شد.

 

بيگدلی محمدی، با اشاره به اينکه مسئولان كانون فرهنگی ـ هنری شمس روستای قزل‌بلاغ با همفكری و مشورت مسئولان ساير كانون‌ها به اين نتيجه رسيدند كه كلاس‌های آموزشی را نيز به برنامه‌های كانون اضافه كنند، ابراز كرد: از آن‌جايی كه استقبال زنان روستايی از كلاس‌های برگزار شده در كانون تا به امروز بسيار پرشور بوده است، در نظر داريم كلاس‌های آموزشی ـ فرهنگی را جهت ارتقاء سطح آگاهی اين قشر از جامعه برگزار كنيم.

 

به گفته مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری شمس، در پي دعوت پايگاه بسيج از کانون شمس در جهت همکاري طرح شهيد سليماني؛ کانون شمس در نظر دارد با دعوت از اعضا نخبه کانون در اين طرح که شناسايي و ياري رساندن به قشر ضعيف در اولويت آن است، به اين امر مهم رهبري لبيک گويد.

 

وی ادامه داد: پيرو بروز مشکلات درسي براي دانش آموزان، کانون شمس با توجه به درخواست اوليا و همچنين دانش آموزان عضو کانون جلسات تقويتي درسي در کانون برگزار می کند.

به گفته بیگدلی محمدی، یکی دیگر از فعالیت های این کانون برگزاری کلاس های هنری است که با تشکیل گروه نمایش، در مناسبت های مختلف، بچه های این کانون هنرنمایی می کنند.

 

وی ادامه داد: پخش کمک هاي مومنانه در قالب طرح شهيد سليماني به خانوارهاي آسيب ديده از کرونا و شرکت در مسابقات کتابخوانی و دوره های آموزشی ستاد نیز از دیگر برنامه های این کانون است.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری شمس ادامه داد: این کانون در زمينه هاي مختلفي از جمله فعاليت هاي اوقات فراغت تابستاني، قرآني،فرهنگي، هنري، خانودگي، تربيتي، اجتماعي، ورزشي،کتابخواني، اردويي، توانمند سازي، فضاي مجازي و کارآفريني همراه با ارئه طرح و ايده و غيره براي سنين هاي مختلف آقا و خانم دوره و کلاس برگزار مي نمايد.

 

به گفته وی، هسته کانون با شناسايي آسيب ها مختلف محله و اهالي کلاس هاي متناسب با آنها را نيز ارائه مي دهد و آمادگي در زمينه برگزاري انواع مسابقات و نمايش را دارد.

ثبت فعالیت های هنری در زمینه های سرود، نمایش، صنایع دستی، خیاطی و نقاشی، فعالیت های اجتماعی در زمینه های مقابله با آسیب های اجتماعی، سبک زندگی، کارآفرینی، مشاوره، خودکفایی و اردویی و گردشگری، فعالیت های محور شبکه سازی و فضای مجازی در زمینه های تشکیل هسته فرهنگی و تشکیل هیات اندیشه ورز، فعالیت های آموزش و توانمندسازی در زمینه زبان خارجی، آموزش فنی و حرفه ای، اخلاقی، بصیرتی، اعتقادی، مهارتی، آموزش پویانمایی و تقویتی، فعالیت های ورزشی و سلامت در زمینه پیاده روی، ورزش های رزمی، شنا، تنیس، والیبال و فوتبال، فعالیت های کتابخوانی در زمینه مشارکت در طرح روستاهای دوستدار کتاب و نمایشگاه کتاب و فعالیت های قرآن و عترت در زمینه های قرائت، روخوانی، روانخوانی، حفظ و تفسیر قرآن و نهج البلاغه موجب شده است تا این کانون با کسب 15369 امتیاز از 20 هزار به عنوان کانون برتر استان زنجان در طرح ایران قوی قرار گیرد.

پایان پیام/ 693