۱۸ اسفند، پیوند جوانان با مساجد/بچه های مساجد را مجهز به سواد رسانه ای کنیم

۱۸ اسفند، پیوند جوانان با مساجد/بچه های مساجد را مجهز به سواد رسانه ای کنیم

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
به گفته حاج علی اکبری، بایستی در کانون های مساجد فعالیت های غیرحضوری را با همان کیفیت و تاثیرگذاری که در دوره های حضوری داشتیم، برپا کنیم که این مهم مستلزم مهارت آموزی کنشگران مسجد محور است.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری کوثر مسجد انقلاب اسلامی زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان ضمن تبریک 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: در باور دینی ما، مسجد کانون فرهنگی و اجتماعی است و در طول تاریخ اسلام، مسجد به عنوان پایگاه محوری دارای کارکردهای مختلفی بوده که در برهه ای از زمان این کارکردها برجسته شد.

 

اصغر حاج علی اکبری با اشاره به اینکه چشم انداز این کارکردها ایجاد وحدت و ساماندهی اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی بوده است که براساس نگاه فرهنگی به مساجد ایجاد شده، گفت: در برهه ای از زمان با رویکرد فرهنگی کانون های مساجد برای تقویت کارکردهای متنوع در مساجد راه اندازی شد که تصمیم به جا و مطلوبی بود و تا این زمان نیز اتفاقات خوبی در این کانون ها اتفاق افتاده است.

 

به گفته وی، کانون های مساجد مامن سالم و ارزشمندی برای اوقات فراغت جوانان ایجاد کرد که فعالیت ها در آن ساماندهی شد.

 

حاج علی اکبری به قضیه کرونا و ایجاد رویکرد جدید درباره کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: این رویداد، نیاز به بازتعریف ماموریت ها و فعالیت های مساجد را قوت بخشید.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری کوثر زنجان خاطرنشان کرد: در نهایت روش زندگی مسالمت آمیز با این ویروس را خواهیم یافت از اینرو نمی توان یک فرایند مشخص از فعالیت ها را انجام داد، متولیان کانون های مساجد باید مجهز به علم روز شوند و یکی از این علوم عبارت پرتکرار سواد رسانه ای است؛ فعالیت های اجتماعی و اخلاقی مسجد محور را در فضاهایی مختلف که خانواده ها و جوانان با آن در ارتباط هستند را تولید کند.

 

به گفته وی، آنچه مهم است در کانون های مساجد نیاز داریم تا فعالیت های غیرحضوری را با همان کیفیت و تاثیرگذاری که در دوره های حضوری داشتیم، برپا کنیم که این مهم مستلزم مهارت آموزش کنشگران مسجد محور است و همینطور متولیان مساجد در ستادهای هماهنگی برکانون های مساجد، تا بتوانند اعضا و کنشگران فرهنگی در عرضه کانون های مساجد را مهارت آفرین کنند و آموزش های تخصصی را پیش بینی کرده و برنامه ریزی کنند تا سواد رسانه ای موثر را به این افراد آموزش داده و مهارت های زندگی در دوره معاصر را ایجاد کنند که این مهم منجر به توسعه فرهنگ همزیستی با پدیده کرونا می شود.

 

حاج علی اکبری ادامه داد: در حال حاضر کانون های مساجد با هر اتفاق و رویدادی نباید اصول مسجد محوری و کارکردهای مسجد را دور از چشم نگه دارند و نصب العین دوستان باشد و اصول مهمی که در بحث مسجد بوده همچنان مسجدی باشد.

 

وی 18 اسفند را فرصت مناسبی برای بازتعریف کارکردهای کانون های مساجد بالاخص برای فعالیت در بستر فضای مجازی عنوان کرد و گفت: راه اندازی سامانه فهما دستاورهای خوبی برای کانون های مساجد در پی داشته است.

 

پایان پیام/ 73