خلق بیش از ۱۶ هزار اثر مسجدی در طرح ملی «ایران قوی»/ بچه‌های مسجد تخصص و تعهد را توامان دارند

خلق بیش از ۱۶ هزار اثر مسجدی در طرح ملی «ایران قوی»/ بچه‌های مسجد تخصص و تعهد را توامان دارند

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی با اشاره به خلق بیش از ۱۶ هزار اثر در طرح ملی «ایران قوی»، گفت: بچه‌های مسجد، فرزندان انقلاب هستند و وجود توامان تخصص و تعهد در ‌آنها دغدغه نظام برای آینده کشور را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین افتتاحیه مرحله نهایی داوری طرح ملی «ایران قوی» صبح امروز (یکشنبه، 17 اسفندماه) با حضور رئیس ستاد فهما و هیئت داوران در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» با اشاره به دعای معروف ماه رجب «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ ...»، اظهار کرد: این شیوه خواندن خدا است و ما در این دعا تصریح می کنیم که چه خدا را بخوانیم و چه نخوانیم او از سر لطف و رحمت ما را پاسخ می دهد ... باید توجه داشت این خدای مهربان خانه ای دارد به نام مسجد و مسجد باید مدل اعتلایی داشته باشد چنان که ماه رجب آغاز سیر معنوی و اعتلای روحی و معنوی انسان است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: از این رو، باید در ستاد فهما تلاش می کردیم تا از فرهنگ و هنر مسجدی را اعتلا دهیم و در این باره از بچه های مسجد تشکر ویژه دارم که خالصانه و بدون اجر و مزدی ما را همراهی کردند.

 

وی تصریح کرد: در حدود 26 هزار کانون فرهنگی هنری، خالصانه به ویژه در این ایام کرونا و تعطیلی مساجد در قالب طرح ملی ایران قوی فعالیت کردند و با حضور پرشور در فضای مجازی اجازه ندادند محدودیت های کرونایی کار مسجدی را تعطیل کند که این سطح و کیفیت از حضور آنها در فضای مجازی مطلوب و تحسین برانگیز است.

 

خلق بیش از 16 هزار اثر مسجدی در طرح ملی «ایران قوی»

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی با اشاره به خلق بیش از 16 هزار اثر توسط بچه های مسجد در طرح ملی «ایران قوی»، بیان کرد: سال گذشته پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران را تعیین کردیم و این پایتختی برای دو سال به قم بر اساس امتیاز کسب شده آن، اعطا شد. امسال هم استان قم در طرح ملی «ایران قوی» همان امتیاز و مشارکت کانون ها را دارد.

 

وی با بیان اینکه طرح ملی ایران قوی برگرفته از بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: ایشان بر فعالیت محله محور و مسجدپایه تاکید دارند و ما کوشیدیم در ایران قوی با طراحی و تعریف سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و 12 رواق ذیل آنها به این مطالبات جامه عمل بپوشانیم. از این رو، اگرچه حتی برخی مشاغل در ایام کرونا تعطیل شدند اما بچه های مسجد و کانون های مسجدی فعال حجم مطلوبی از فعالیت های فرهنگی هنری را ارائه کردند.

 

رئیس ستاد فهمای کشور با بیان اینکه تبدیل کمیت به کیفیت در عرصه فرهنگ و هنر کار سختی است، اضافه کرد: برای مثال اینکه یک سرود را بتوانیم بر اساس امتیاز ارزیابی کنیم، دشوار است هر چند کوشیده ایم برخی کاستی ها در رویداد ملی فهمای یک، در ایران قوی اصلاح شود.

 

وی با اشاره به فعالیت مجزای رواق های این طرح ملی، ابراز کرد: برای مثال فعالیت های قرآنی در رواق نور و کمک های مومنانه در رواق همدلی و کتابخوانی و مطالعه در رواق کتاب انجام شده است، همچنین در عرصه نوآوری دو رواق کارآفرینی و فناوری پیش بینی شد عرصه ای جدید برای فعالیت کانون های مسجدی به شمار می رود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی افزود: برخی فعالیت ها، کارویژه ما است و برخی دیگر هم راستا با نهادهای دیگر برای مثال در رواق همدلی همراه و همگام نهادهایی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ... شدیم. باید توجه داشت حس الهی که در دل مسجد وجود دارد و شبکه عظیم بچه های مسجد نویدبخش اتفاقات خوب در آینده است.

 

ضرورت تشکیل اتاق های فکر برای رواق های دوازده گانه

 

وی با بیان اینکه آثار طرح ملی ایران قوی برای رسیدن به داوری های فینال طی چند مرحله غربالگری شده اند، گفت: افق کاری ما استمرار این رویداد است. مهم آنکه برای هر رواق یک اتاق فکر با حضور کارشناسان تشکیل شود تا بچه های مسجد همراهی و حمایت و ایده های استادان فن را همراه داشته باشند و در صدد اعتلای فعالیت های خود برآیند.

 

وی با بیان اینکه بچه های مسجد، فرزندان انقلاب هستند، تاکید کرد: مرحوم شهید بهشتی در ابتدای انقلاب دغدغه داشتند که اگر صرفا به تخصص افراد در انتخاب ها برای واسپاری مسئولیت بسنده کنیم آنگاه همیشه شک داریم که ممکن است بدون تعهد ضربه زننده باشند اما امروز  بچه های مسجد می توانند این دغدغه را برطرف کنند تا تخصص و تعهد را توامان به انقلاب و نظام ارائه کنیم.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی با بیان اینکه ما باید همراه بچه های مسجد و استعدادهای کشف شده در طرح ملی «ایران قوی» باشیم، خاطرنشان کرد: در این طرح هر رواق با رواق دیگر متفاوت است و ظرایف و تخصص و روش خاص خود را دارد. بچه های مسجد نیروهای ارزشی انقلاب هستند و ما در ستاد فهما و این رواق ها درصدد کارهای عملیاتی و اعتلای بچه های مسجد هستیم.

 

پایان پیام/ 9