استقبال از بهار با برگزاری جشن اعیاد شعبانیه در کانون های مساجد جهرم

استقبال از بهار با برگزاری جشن اعیاد شعبانیه در کانون های مساجد جهرم

تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان جهرم در جشن میلاد سرداران کربلا و اعیاد شعبانیه غرق در شور و شادی بود.

خبرگزاری شبستانجهرم:

ماه شعبان که فرا می رسد رنگ و بوی شهر هم تغییر می کند؛ به ویژه آنکه شعبان با تغییر سال نو نیز گره بخورد آن وقت است که رنگ و روی شهر دگرگون تر شده و با عطر خوش بهار نارنج و مزین شدن به قدوم پر خیر و برکت ائمه اطهار (ع) پر طراوت گشته و خبر از یک سال میمون و بابرکت در سایه اهل بیت (ع) می دهد.

 

نوروز امسال مزین به ماه شعبان و مقارن با سالروز میلاد سرداران کربلا؛ حضرت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع) شده و حال و هوای بهاری شهر را دگرگون کرده است.

 

خیابان های جهرم همزمان با این ماه با برکت و پرفیض به بوی خوش بهار نارنج معطر شده و با چراغانی های زیبا که به همت بچه های مسجد انجام شده یک فضای رویایی و دیدنی را رقم زده است.

 

این شب ها در هر گوشه از شهر جهرم سری بزنید نوای زیبای مداحان اهلبیت (ع) به گوش می رسد؛ مساجد عطرآگین شده و نقل و شیرینی از تکایا و محافل جشن و سرور نذر قدوم با خیر و برکت حضرات معصومین (ع) می شود.

 

با وجود شرایط کرونایی، اما خیابان ها شلوغ است و شهروندان در حال آماده کردن خود برای سال نو و عید نوروز هستند؛ خرید ماهی گلی و سبزه رونق دارد و چراغانی های زیبای بچه های مسجد و خیابان ها طراوت ویژه ای به تنگ های زیبای ماهی قرمز بخشیده است.

 

اگرچه توصیه متولیان سلامت انجام شیوه نامه های بهداشتی توسط شهروندان است اما از چهره های پوشانده شده با ماسک می توان به خوبی فهمید که مردم از شرایط موجود آگاهی دارند و تا جایی که امکان دارد از کاری که شیوه نامه های بهداشتی را نقض می کند، جلوگیری می کنند.

 

مساجد نیز رونق بخش محافل جشن و سرور اعیاد شعبانیه هستند؛ تلاش بچه های مسجد برای برگزاری برنامه های جشن از چند هفته پیش آغاز شده و با مزین کردن فضای مسجد به ریسه های لامپ، پارچه های رنگارنگ و بنرهای زیبا به استقبال جشن اعیاد شعبانیه رفته اند.

در کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی»، سه شب برنامه جشن و سرور میلاد ائمه اطهار (ع) برنامه ریزی شده به همت بچه های مسجد در حال انجام است.

 

به گفته «مسعود گواهیان»، بچه های مسجد در این کانون فرهنگی و هنری، طبق یک سنت دیرینه در ایام ماه شعبان و شب های سوم، چهارم و پنجم آیین های جشن و سرور با برگزاری ویژه برنامه های مختلف برگزار می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی»، مسجد «امام حسین (ع)» جهرم می گوید: اجرای سرود همگانی بچه های مسجد، برنامه تئاتر، مسابقه فرهنگی، مداحی و مولودی خوانی، سخنرانی کارشناسان مذهبی و... از جمله این برنامه هایی است که هر سال در این مناسبت برگزار می شود.

 

شور و شوق اعضای نوجوان و خردسال در این کانون فرهنگی و هنری از سایرین بیشتر است و ذوق و شادمانی وصف ناپذیری در چهره آنان نمایان بوده و مشغول پیگیری برنامه های جشن هستند.

 

کانون فرهنگی و هنری «سلاله پاکان» نیز در سالروز میلاد امام حسین (ع)، حضرت ابالفضل (ع) و امام سجاد (ع) برنامه های متنوعی دارد و امسال نه تنها پس از نماز جماعت مغرب و عشا آیین جشن در این کانون برپا بوده بلکه حضور مداحان اهلبیت (ع) در نماز جماعت ظهر و عصر و نوای گرم آنان در جمع نمازگزاران از جمله برنامه هایی است که با تدبیر بچه های مسجد در کانون «سلاله پاکان» در حال انجام است.

 

البته به همت بچه های مسجد در این کانون فرهنگی و هنری، ویژه برنامه ای دیگر به صورت خیابانی و در سه شب برگزار و با استقبال شهروندان نیز مواجه شد؛ در این برنامه سخنرانی، مولودی خوانی، پذیرایی و دیگر برنامه های متنوع انجام شد.

 

کانون فرهنگی و هنری «سردار شهید علی اکبر رحمانیان»، مسجد «حضرت امیرالمومنین (ع)» نیز در ایام ولادت سرداران کربلا میزبان عاشقان و محبان اهلبیت (ع) بود و این برنامه در سه شب متوالی برگزار شده است.

 

بچه های مسجد در این کانون فرهنگی و هنری در طول این سه شب به اجرای برنامه پس از اقامه نماز مغرب و عشا پرداختند و شرکت کنندگان در این محفل نورانی پای سخنان امام جماعت مسجد نشسته و از نوای گرم مداحان اهلبیت (ع) نیز بهره بردند.

بچه های مسجد در کانون فرهنگی و هنری «عاشوراییان»، روستای «موسویه» جهرم نیز از قافله برگزارکنندگان جشن های سرداران کربلا باز نماندند و در مدت سه شب به اجرای برنامه های متنوع در میلاد سه ستاره آسمان ولایت و امامت پرداختند.

 

«محمدحسین قربانی» می گوید: با برنامه ریزی های از پیش انجام شده در این کانون فرهنگی و هنری، میزبان عاشقان اهلبیت (ع) در اعیاد شعبانیه بودیم که ویژه برنامه های جشن و سرور به مدت سه شب و با سخنرانی حجت الاسلام فتحی، حجت الاسلام زمانی و حجت الاسلام علامرودشتی برگزار شد.

 

به گفته مدیر کانون فرهنگی و هنری «عاشوراییان»، همچنین به همت بچه های مسجد در این کانون، یک موکب در خیابان جنب مسجد، راه اندازی و از مردم با پخش شیرینی و شربت پذیرایی شد.

 

برنامه های جشن و سرور اعیاد شعبانیه در دیگر کانون های فرهنگی و هنری شهرستان جهرم، همچون کانون های «امام صادق (ع)»، «حضرت ابالفضل (ع)»، «پیمان غدیر»، «انصارالحجه»، «الزهرا (س)»، «مشکات الرضا (ع)» و... نیز برگزار شده است.

 

این ویژه برنامه ها به سبب شیوع بیماری کرونا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک توسط شرکت کنندگان برگزار و همچنین رعایت فاصله فیزیکی مورد تاکید برگزارکنندگان بوده است.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/ 691