امتیازات کسب شده در فهمای ۹۹ تعیین کننده سرانه دریافتی کانون‌ها/ معرفی شهرستان و عضو برتر اوایل سال ۱۴۰۰

امتیازات کسب شده در فهمای ۹۹ تعیین کننده سرانه دریافتی کانون‌ها/ معرفی شهرستان و عضو برتر اوایل سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
طاهریان با اشاره به روند امتیازدهی و تاثیر آن در میزان دریافت سرانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: امتیازات کسب شده در فهمای ۹۹ تعیین‌کننده سرانه سال آینده هستند؛ ضمن اینکه دراوایل سال پیش رو شهرستان و عضو برتر نیز معرفی می‌شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: «مرتضی طاهریان» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن تقدیر از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در طرح ملی ایران قوی گفت: حمایت‌ و سرانه سال آینده کانون‌ها بر اساس میزان امتیازی که در این طرح کسب کردند محاسبه می‌شود.
 
 
معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانو‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: چندین نکته در رابطه با نحوه حمایت از کانون‌ها وجود دارد که با توجه به پایان یافتن طرح ملی ایران قوی و به منظور تبیین هرچه بیشتر نحوه محاسبه امتیازات برای اعضای کانون‌ها به آنها اشاره می‌کنم؛ نخست آنکه در جریان برگزاری این طرح یا همان فهمای 99، بر اساس سقف 20 هزار امتیاز که برای هر کانون تعریف شده شاهد مشارکت 87 درصدی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از سراسر کشور بودیم.  

 

وی افزود: طی برگزاری طرح ملی ایران قوی تعدادی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بر اساس شاخص‌های تعیین شده و همچنین تلفیقی از شاخص‌های اختصاصی و عمومی به مرحله داوری راه یافته و پس از انجام مراحل داوری مجموعا 112 کانون بر اساس نظر و آراء سه گروه از هیات داوران شناسایی و معرفی شدند.

 

طاهریان گفت: علاوه بر این برخی از کانون‌ها به عنوان رابط در شبکه رابطین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت می‌کردند که متوسط امتیاز شبکه آنها و برخی از شاخص‌های دیگر به عنوان ملاک ارزیابی از کانون‌های رابط  قرار گرفت.

 

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: با توجه به توضیحات مذکور حمایت‌های ستاد فهما از کانون‌ها در سه محور است. محور نخست بر اساس سرانه عمومی که کانون‌های مساجد با توجه به امتیازاتی که کسب کردند دریافت می‌کنند که به منظور تحقق و وتوزیع سرانه، کانون‌ها را در دسته‌های مختلفی تعریف کرده‌ایم برای مثال از 100 تا 1000امتیاز، از دو تا سه هزار امتیاز ... تا 19 تا 20 هزار امتیاز که هرکدام از کانون‌ها بر اساس دسته‌بندی امتیاز کسب شده خود، سرانه پایه دارند که به عنوان مبنای پرداختی ستاد فهما به آنها محاسبه می‌شود؛ البته بر این پایه و مبنا، ضرایب دیگری نیز اضافه می‌شود، ضمن اینکه در محاسبه امتیازها ضریب منفی در نظر گرفته نشده و فقط ضریب مثبت به پایه اضافه می‌شود. 
 
 
وی در تشریح لحاظ کردن ضریب مثبت در امتیازات کانون‌ها گفت: اگر کانون در یک شبکه موفق باشد حتی اگر عملکرد ضعیفی از این کانون به ثبت رسیده باشد اما متوسط امتیاز شبکه‌ای که در آن قرار دارد بالا باشد از شبکه‌ای که در آن حضور دارد ضریب مثبت دریافت کرده و به سرانه‌ دریافتی‌ اولیه‌اش اضافه می‌شود. همچنین در وهله دوم اگر شهرستان محل فعالیت کانون عملکرد قوی و امتیاز بالا داشته باشد متوسط امتیاز آن شهرستان نیز مجدد به عنوان ضریب در امتیازات کانون لحاظ می‌شود. در وهله سوم اگر استان عملکرد خوبی ارایه کند و متوسط امتیاز بالایی داشته باشد کانون های آن استان هم از ضریب افزایشی بهره‌مند می شوند و این روال جلو می‌رود تا به سطح کشوری و رواق‌های دوازده گانه می رسد.

 

طاهریان افزود: اگر کانون بالای 70 درصد از امتیاز هر رواق را کسب کرده باشد از بابت این عملکرد و امتیاز مبلغ 500 هزار تومان به سرانه دریافتی‌اش اضافه می‌شود. برای مثال اگر کانونی بر مبنای امتیازی که کسب کرده مبلغ سرانه پایه آن 500 هزار تومان باشد به ازای 5 رواقی که بالای 70 درصد امتیاز هر رواق را کسب کرده باشد مجموعا 250 هزار توان به 500 هزار تومان پایه اضافه می شود؛ بنابراین با توجه به مثالی که عنوان شد یک کانون این قابلیت را دارد که با کسب امتیاز بیشتر بر مبنای فعالیت خود در رواق‌ها تا مبلغ شش میلیون تومان فقط از طریق رواق ها به سرانه‌اش اضافه کند که این سرانه عمومی است و برای همه کانون‌ها پیش بینی شده و با این تعریف هر کانون بر اساس امتیاز کسب شده سرانه خود را در سال 1400 دریافت می‌کند.

 

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با بیان اینکه از ابتدای برگزاری طرح ملی ایران قوی همواره این مساله مطرح شد که نتیجه تلاش امسال اعضای کانون‌ها در سرانه سال آینده متبلور می‌شود، افزود: بنابراین فعالیت‌ها و امتیازات کسب شده در فهمای 99 در واقع میزان سرانه سال 1400 را رقم زده است.
 
 
وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به سرانه شبکه رابطین فهما تصریح کرد: همان طور که پیش‌تر اعلام شده بود سرانه شبکه رابطین تا سقف سه میلیون تومان است که به رابطینی که عملکرد بهتری داشته باشند پرداخت می‌شود و اکنون نیز بخشی از رابطین برتر این مبلغ را دریافت کردند که بقیه آن در ابتدای سال 1400 واریز می‌شود؛ همچنین به تعداد 20 کانون برتر رابط بر اساس شاخص‌های داوری، در قالب کانون برتر و کانون شایسته تقدیرمبلغی بالغ بر پنج میلیون تومان اختصاص می‌یابد، ضمن اینکه تعداد 30 باب کانون نیز به دلیل فعالیت مستمر و قابل قبول خود از میان 1230 کانون رابط، عدد حمایتی مستقل و به صورت تشویقی به مبلغ یک میلیون تومان دریافت می‌کنند.

 

طاهریان در ادامه به بخش جوایز در طرح ملی ایران قوی اشاره کرد و گفت: هرچه رتبه کانون در رواق بالاتر باشد جایزه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد، رتبه‌های برتر در رواق‌ها تا سقف 15 میلیون تومان دریافت می‌کنند، برای مثال از جمع 112 کانون برتر که در طرح ملی ایران قوی به عنوان منتخب اعلام شدند حداکثر 15 میلیون و حداقل پنج میلیون تومان دریافت خواهند کرد ضمن اینکه مدیران کانون‌، امام جماعت و فرمانده پایگاه بسیج مسجدی که کانون آن موفق به کسب رتبه شده است، تقدیر به عمل می آید؛ همچنین علاوه بر شخصیت های فوق سه تن از اعضای موفق و ساعی کانون نیز مورد تقدیر قرار می گیرند.
 
 
معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه افزود: سال آینده بنا داریم که شهرستان‌های برتر را نیز شناسایی و تقدیر کنیم. همچنین همانطور که پیش تر اشاره داشتم، اعضای فعال این کانون ها  که در فعالیت‌های مختلف از جمله کتابخوانی و برنامه‌های آموزشی از جمله سرود، نمایش، فیلم سازی، فعالیت داشتند، تقدیر می‌شوند. بنابراین سال آینده عضو برتر کانون ها نیز معرفی خواهند شد.

 

وی در پایان از اختصاص ضریب 8 درصدی به مناطق روستایی برای توجه بیشتر به این مناطق خبر داد و گفت: در هنگام محاسبه سرانه‌ها و کانون‌های حائز شرایط برای راهیابی به مراحل بالاتر داوری، ضریب اختصاصی برای روستاها در نظر گرفته شده است.

پایان پیام/ 82