۳۸ مسجد در استان فارس به نام حضرت علی اکبر (ع) مزین است + زندگینامه حضرت علی اکبر (ع)

۳۸ مسجد در استان فارس به نام حضرت علی اکبر (ع) مزین است + زندگینامه حضرت علی اکبر (ع)

تاریخ انتشار : ۵ فروردين ۱۴۰۰
۳۸ باب مسجد و حسینیه در استان فارس به نام حضرت علی اکبر (ع) مزین است که چهار باب آن در شیراز قرار دارد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

شبیه ترین فرد از لحاظ ظاهری، خُلق و خو به رسول خدا (ص)، در روز 11 شعبان سال 33 قمری بدنیا آمدند، پدر ایشان حضرت امام حسین (ع) و مادرشان لیلا بنت مره هستند، مورخان ایشان را بزرگترین فرزند حضرت سیدالشهدا (ع) خوانده اند، پیرامون سال تولد ایشان اختلافاتی وجود دارد اما با توجه به اینکه گفته شده در زمان شهادتشان در واقعه عاشورا 28 سال داشتند، پس می توان نتیجه گرفت سال تولد ایشان 33 قمری بوده است، نام ایشان علی بن حسین بن علی (علیهم السلام) است که برای آنکه با حضرت امام سجاد (ع) متمایز شوند، به نام علی اکبر (ع) در میان شیعیان شناخته می شوند.

روز تولد ایشان در تقویم رسمی کشور به نام روز جوان نامگذاری شده است.

امام حسین (ع) در مورد حضرت علی اکبر (ع) می فرمایند: «هرگاه مشتاق دیدن رسول خدا (ص) بودم به او نگاه می کردم.»، ایشان نخستین فردی بودند که از بنی هاشم به میدان جنگ در کربلا رفتند و به شهادت رسیدند و حضرت اباعبدالله (ع) قاتلین ایشان را نفرین کردند، بدن مطهر ایشان در پایین پای حضرت سیدالشهدا (ع) در ضریح 6 گوشه دفن شده است و دلیل 6 گوشه بودن ضریح هم این مسئله عنوان شده است.

مورخان نوشته اند، نسب مادری ایشان به بنی امیه بر می گردد و در روز عاشورا از ایشان خواسته می شود تا به لشکر کفر بپیوندند، اما ایشان نسب و خویشی با خاندان وحی را به حق و حقیقت نزدیک تر عنوان می کنند و آن جنگ پس از رشادت های فراوان به شهادت می رسند، در زیارت ناحیه مقدسه «مرة بن منقذ عبدی (لعنت الله علیه)» به عنوان قاتل ایشان و سایر افرادی که در قتل ایشان نقش داشتند، لعن و نفرین شده اند.

شیعیان روز هشتم محرم را به یاد ایشان که کنیه «ابوالحسن» داشتند، به عزاداری می پردازند، برخی مورخان می گویند، از ایشان فرزندی به نام «حسن» به یادگار مانده و برخی مورخان هم می گویند از ایشان هیچ فرزندی باقی نمانده است.

جابر انصاری از حضرت پیامبر (ص) نقل می کند که ایشان فرمودند: «مهدی از فرزندان من است. اسم او اسم من و کنیه اش کنیه من، و از نظر خَلق و خُلق، شبیه ترین مردم به من است.» و با توجه به اینکه حضرت سیدالشهدا (ع) هم شبیه ترین فرد به پیامبر (ص) را حضرت علی اکبر (ع) عنوان کرده اند، می توان نتیجه گرفت حضرت علی اکبر (ع) با حضرت مهدی (عج) شباهت دارند.

حجت الاسلام «یوسف سلمان زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس، ضمن تبریک فرارسیدن ایام میلاد حضرت علی اکبر (ع)، گفت: 38 باب مسجد و حسینیه در استان فارس به نام حضرت علی اکبر (ع) مزین است که چهار باب آن در شیراز قرار دارد.

گزارش: محسن تورع

پایان پیام/ 130