نیمه شعبان و یک شب به یاد ماندنی برای بچه های مسجد

نیمه شعبان و یک شب به یاد ماندنی برای بچه های مسجد

تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
نیمه شعبان هر سال برای بچه های مسجد یک شب به یادماندنی و رویایی است چرا که برگزار کننده بزرگترین جشن تولد جهان هستند؛ جشن هایی برای امام زمانشان که برای آمدنش لحظه شماری می کنند.

خبرگزاری شبستانجهرم:

نیمه شعبان که فرا می رسد؛ شهر رنگ و روی دیگری به خود می گیرد؛ گویی مردم در انتظار کسی هستند و شهر را در مقدمش آب و جارو می کنند.

 

اصلا شعبان ماه زیبایی هاست اما به نیمه که می رسد حال انسان دگرگون می شود و انگار سال جدیدی برایت تحویل شده و «حول حالنا»یی است برای تبدیل شدن به «احسن الحال».

 

نوروز شعبان از نیمه آن آغاز می شود و قرار است تداعی گر جلوه هایی از نور و زیبایی باشد چرا که در این روز یک ستاره به ستاره های دنیای هستی اضافه شده که البته نورانیت آن از دیگر ستاره ها بیشتر است.

 

اصلا شعبان امسال بهار در بهار شده؛ یکی بهار طبیعت و دیگری بهار دل ها و جان ها؛ که تجلی گر فردایی امیدبخش همراه با طراوت، شادابی و شور و شعف وصف ناپذیر برای مردم دنیا است.

 

«پس آسمان بارانش را می‌بارد و زمین روییدنی و بذرش را خارج می‌سازد، حیوانات وحشی و درنده زمین امن - و رام - می‌شوند و زمین را سرشار از قسط وعدل می‌سازد همان گونه که از ظلم و جور پر شده باشد».

 

شعبان که از راه می رسد بچه های مسجد هم جنب و جوششان بیشتر می شود؛ ریسه های لامپ های رنگارنگ و پرچم های زیبای «یا مهدی» را از صندوقچه گوشه انباری مسجد بیرون آورده و پس از مرتب کردن آن مشغول به نصب و آذین بندی می شوند.

 

بسته های شیرینی، شربت و شکلات آماده و مهیا است تا برای پذیرایی از منتظران ظهور هیچ کم و کسری وجود نداشته باشد.

 

گروهی از بچه ها مشغول تمرین سرود؛ برخی مهیای آذین بندی و فضاسازی، برخی در حال تمرین تئاتر و عده ای مشغول بسته بندی شیرینی و شکلات هستند؛ خلاصه در این روزها هیچ کس بیکار ننشسته و هر کسی به نوبه خود مشغول کاری است تا همه چیز مهیای جشن های نیمه شعبان شود.

 

بچه های کانون فرهنگی و هنری مساجد شهرستان جهرم نیز که امسال همچون سال های گذشته پای کار جشن های نیمه شعبان بوده اند، از روزهای گذشته به استقبال جشن سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) رفته اند و ضمن برنامه ریزی های مدون و منظم برنامه های متنوعی را برای برگزاری هر چه بهتر این جشن ها پایه ریزی کردند.

 

احیای شب نیمه شعبان

از فضیلت ترین شب های سال که احیا و شب زنده داری در آن مورد تاکید قرار گرفته شب نیمه ماه شعبان است که مومنان در این شب به عبادت و راز و نیاز با معبود می پردازند.

 

در شب نیمه شعبان امسال نیز به همت برخی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد جهرم، آیین احیا و شب زنده داری برگزار شد.

 

کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان»، مسجد «امیرالمومنین (ع)» جهرم از جمله کانون های این شهرستان است که در شب میلاد امام زمان (عج) به برگزاری مراسم احیا و شب زنده داری اقدام کرده است.

 

بنا به گفته مدیر این کانون فرهنگی و هنری این برنامه از ساعت 24 بامداد آغاز شده و برنامه های احیا با سخنرانی امام جماعت مسجد و قرائت دعای مختلف ادامه پیدا کرده است.

 

همچنین این مراسم با همکاری بچه های مسجد در حوزه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان جهرم برگزار شده است.

 

 

«نذر قربانی»

از دیگر برنامه های بچه های مسجد در کانون های فرهنگی و هنری در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)، اجرای برنامه «نذر قربانی» و توزیع گوشت نذری میان خانواده های محروم و مستمند بوده است.

 

این برنامه به همت کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور»، جهرم به اجرا در آمده و در قالب آن سه رأس گوسفند به همت خیران و اهالی مسجد و به نیت سلامتی امام زمان (عج) و برچیده شدن بیماری منحوس کرونا، قربانی شده است.

 

گوشت های نذری نیز به همت بچه های مسجد میان خانواده های مستمند و محروم توزیع شده است.

 

همچنین به همت کانون فرهنگی و هنری «انصارالحجه» جهرم، آیین «نذر قربانی» با ذبح گوسفند انجام شد که بسته های گوشت در این طرح میان خانواده های کم بضاعت که توسط بچه های مسجد شناسایی شده اند، توزیع شده است.

 

«سجاد بهروزی» مدیر این کانون فرهنگی و هنری، هدف از اجرای این طرح را سلامتی وجود مقدس حضرت صاحب الزمان (عج)، زدوده شدن بیماری از چهره جامعه و دستگیری از نیازمندان عنوان کرده است.

 

وی گفته این طرح در طول سال و در مناسبت های مختلف به همت این کانون فرهنگی و هنری و با مشارکت خیران و نیکوکاران به اجرا گذاشته می شود.

 

برپایی موکب و ایستگاه صلواتی

از جمله فعالیت های بچه های مسجد در برنامه های مناسبتی، برپایی ایستگاه های صلواتی است که معمولا در خیابان و جنب مساجد برپا می شود.

 

امسال نیز به میمنت میلاد سراسر سعادت منجی عالم بشریت حضرت صاحب الامر (عج)، برپایی ایستگاه صلواتی به همت کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور»، مسجد «جامع» جهرم انجام شد و در این موکب علاوه بر پخش نواهای مولودی و مداحی پذیرایی از شهروندان نیز صورت گرفت.

 

بنا به گفته «رضا نیک جو»، مدیر کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور»، به همت اهالی مسجد و خیران، تعداد یک هزار بسته آبمیوه برای برپایی این موکب تهیه شده بود که میان خودروهای عبوری و سایر شهروندان توزیع شد.

 

همچنین این برنامه در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» نیز انجام شد و بچه های مسجد در این کانون با برپایی ایستگاه صلواتی به پذیرایی از مردم و اهالی محله اقدام کردند.

 

در این کانون نیز تعداد یک هزار بسته آبمیوه به ارزش تقریبی 50 میلیون ریال تهیه شد که با برپایی موکب در جنب مسجد و در شب میلاد امام عصر (عج) میان مردم و رهگذران توزیع شد.

 

 

برپایی آیین جشن و سرور در فضای باز

امسال آیین جشن و سرور در بیشتر مساجد شهرستان جهرم برپا بود که البته کانون های فرهنگی و هنری در این زمینه نقش اساسی و بسزایی داشتند.

 

در برخی از مساجد، جشن ها در فضای باز برگزار شد تا ضمن ارج نهادن به مولا و سرورمان حضرت مهدی (عج)، این آیین ها با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا صورت بگیرد.

 

از جمله این جشن ها که به مدت سه شب برگزار شد، آیین جشن و سرور میلاد امام زمان (عج) در کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» بود که البته سخنران یکی از شب ها، آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بود؛ در این مراسم نیز فرمانده سپاه فجر استان فارس و معاون تعلیم و تربیت این یگان حضور داشتند.

 

علاوه بر سخنرانی آیت الله دژکام، برنامه های دیگر همچون اجرای سرود، برگزاری مسابقه، اجرای تئاتر و... در طول سه شب اجرای مراسم جشن و سرور در این کانون فرهنگی و هنری انجام شد.

 

از دیگر کانون های فرهنگی و هنری که میزبان محبان اهلبیت (ع) در شب میلاد امام مهدی (عج) بود، کانون «سلاله پاکان»، مسجد «صاحب الزمان (عج)» بود که علاوه بر برگزاری جشن در مسجد و مولودی خوانی در بین الصلاتین ظهر و عصر به صورت خیابانی نیز به اجرای برنامه پرداخت.

 

این برنامه با استقبال خوب مردم و اهالی مسجد برگزار شد و در آن برنامه های متنوع فرهنگی و هنری انجام و پذیرایی از شهروندان به عمل آمد.

 

همچنین کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» نیز کانون دیگری بود که در فضای باز به اجرای برنامه جشن و سرور پرداخت؛ برنامه این کانون البته رنگ و بوی شهدایی داشت و بچه های مسجد با حضور در مقبره شهدای گمنام شهرستان جهرم به برگزاری آیین جشن و سرور پرداختند.

 

در این مراسم حجت الاسلام نجفی به سخنرانی پرداخت و میرزایی و یزدان بخش از مداحان اهلبیت (ع) عضو کانون «الزهرا (س) مولودی خوانی کردند؛ اجرای برنامه های شاد و متنوع، برگزاری مسابقات مختلف و اجرای سرود از جمله برنامه های این کانون در جوار قبور مطهر شهدای گمنام بود.

 

کانون فرهنگی و هنری «امام صادق (ع)» نیز که هر سال به اجرای برنامه های شاد و معنوی به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت می پردازد، امسال هم اقدام بر برگزاری این مراسم کرد که با استقبال خوب اهالی مسجد و محله همراه شد.

 

در این مراسم علاوه بر سخنرانی و مولودی خوانی، برگزاری مسابقه، اجرای سرود محلی و برگزاری برنامه های شاد و متنوع به همت بچه های مسجد برنامه ریزی شده بود.

 

همچنین در کانون فرهنگی و هنری «پیمان غدیر» هم برنامه های جشن و شادی برگزار شد؛ بچه های این کانون در جشن میزبان آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس بودند که این برنامه نیز در فضای باز مسجد برگزار شد.

 

گزارش:‌ مهدی رحمانیان

پایان پیام/ 691