نماز جماعت مساجد در ماه رمضان برقرار است/ معرفی رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد در هفته آینده

نماز جماعت مساجد در ماه رمضان برقرار است/ معرفی رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد در هفته آینده

تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
حجت الاسلام ذاکر با بیان اینکه نماز جماعت مساجد در ماه رمضان با رعایت دستورالعمل‌های ویژه برقرار است، گفت: تاکنون در خصوص ممنوعیت برپایی نماز جماعت در ماه مبارک رمضان ابلاغیه ای صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست خبری تشریح برنامه های دهه تکریم و تعظیم مساجد صبح امروز (دوشنبه، 17 فروردین ماه) به صورت مجازی برگزار شد.

 

حجت الاسلام «حجت الله ذاکر» در این نشست مجازی با تشریح رویکردها و برنامه های دهه تکریم و تعظیم مساجد که با شعار «مسجد همگام با گام دوم انقلاب اسلامی» است، گفت: 15 فروردین مصادف با 21 شعبان که با عنوان «مسجد، پشتیبان تولید» نامگذاری شده به شعار سال 1400 یعنی تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نگاه دارد، به همین جهت اولین روز این دهه را پیرامون شعار سال قرار دادیم زیرا مساجد در زمینه تولید فعالیت های گسترده ای داشته اند و از همان ابتدای سال که رهبری شعار سال را اعلام کردند قرارگاهی پیرامون شعار سال در مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکیل و جلساتی در این زمینه برگزار شد تا مساجد وظایف شان را پیرامون تحقق شعار سال به خوبی انجام دهند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان دومین روز این دهه همزمان با 16 فروردین را «مسجد پایگاه فعالیت های اجتماعی» ذکر کرد و افزود: از همین ابتدای بحران کرونا مساجد کارکرد اجتماعی خود را بروز و ظهور دادند و با برگزاری رزمایش مواسات، همدلی و نهضت تعاون در راستای دستگیری از محرومان خدمات قابل توجه ای ارایه کردند که از جمله می توان به حضور بچه های مسجد در مراکز درمان و تقدیر از کادر درمان انجام عملیات محله محور در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد؛ ضمن اینکه شاهد بودیم بسیاری از مساجد با ایجاد مراکز نیکوکاری کارهای فاخری انجام دادند که این اقدامات در سال 1400 نیز با قوت به پیش می رود.

 

حجت الاسلام ذاکر «مسجد کانون نشاط معنوی» را عنوان سومین روز از این دهه معرفی و تصریح کرد: امروز بسیاری از مشکلات  انسان ها ناشی از عدم نشاط است. آن چیزی که غربی ها در مورد نشاط  تعریف کرده اند چیزی هیجانی و زودگذر است اما نشاطی که انسان را در برابر ناملایمات و مشکلات صبور کند، نشاط معنوی است و مسجد کانون نشاط معنوی و مهرورزی است.

 

وی «مسجد محور اتحاد و همبستگی» را عنوان چهارمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد در 18 فروردین معرفی کرد و گفت: مسجد همواره محور اتحاد و همبستگی بوده است و در طول تاریخ انقلاب اسلامی نیز هر جا نامی از اتحاد و همبستگی به میان آمده مسجد در صدر نهادهایی بوده است که این اتحاد و همبستگی را ایجاد کرده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد پیرامون با اشاره به نامگذاری پنجمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد با عنوان «مسجد بستر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، ابراز کرد: 97 درصد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از مساجد برخاسته اند؛ امروز هم اگر بخواهیم فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهیم هیچ بستری بهتر از مساجد نیست و در این راستا نیز اقدامات قابل توجهی همچون برگزاری یادواره شهدا، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری شب های خاطره، قرائت وصیت نامه شهدا، تهیه و تولید کلیپ هایی پیرامون دفاع مقدس از سوی مساجد انجام شده است.

 

وی «مسجد میعادگاه منتظران و مبدا حرکت عاشقان نماز جمعه» را عنوان ششمین روز این دهه در روز 20 فروردین مصادف با 26 شعبان دانست و ادامه داد: مسجد بهترین مکان برای توسل به امام زمان (عج) و قرائت دعای ندبه بوده و است و همواره سنگر حرکت مردم به میعادگاه های نماز جمعه بوده است. همچنین 21 فروردین مصادف با 27 شعبان که هفتمین روز این دهه است و با عنوان مسجد کانون تربیت اسلامی و انقلابی نام گرفته شاهد بوده ایم که در این راستا نیز منابر و خطابه های مساجد در جهت ترویج معارف اسلامی و تقویت انقلاب و اسلام بهره برداری شده اند.

 

حجت الاسلام ذاکر عنوان هشتمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد در 22 فروردین مصادف با 28 شعبان با عنوان «مسجد مرکز بصیرت افزایی» نام برد و خاطرنشان کرد: مساجد همواره پایگاهی برای مبارزه با فتنه ها و بصیرت افزایی مردم در برهه های مختلف محسوب می شدند. با توجه به اینکه در سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم در همین راستا نیز قرارگاهی در مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکیل خواهد شد تا برای جلب حداکثر مشارکت مردم در انتخابات تلاش شود و مردم انتخاب اصلحی با همان شاخصه های مورد تاکید مقام معظم رهبری را انتخاب کنند البته مساجد در مورد انتخابات به صورت مصداقی ورود پیدا نخواهند کرد بلکه تلاش خواهند کرد فرد اصلح و مطلوب را با همان شاخصه هایی که رهبری اشاره کرده اند، به مردم معرفی کنند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در رابطه با عنوان نهمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد که در روز 23 فروردین مصادف با 29 شعبان با عنوان «مسجد، هسته مقاومت فرهنگی» نام گرفته است، گفت: مسجد هسته مقاومت فرهنگی عنوانی است که مقام معظم رهبری در دیدار سال 95 با ائمه جماعات فرمودند. امروز ما با تهاجم فرهنگی دشمن روبرو هستیم؛ بنابراین لازم است که در این راستا مساجد مقاومت فرهنگی داشته باشند و این مقاومت منفعلانه نباشد بلکه به صورت فعال با تولید محتوا در این راستا تلاش کنند زیرا مساجد باید در برابر مخاطرات فضای مجازی فعال باشند و مقاومت فرهنگی لازم است که توسط مساجد اتفاق بیفتد.

 

حجت الاسلام ذاکر پیرامون شعار آخرین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد که در 24 فروردین مصادف با 30 شعبان با نام «مسجد پایگاه تعالی جوان مومن انقلابی» نامگذاری شده است، گفت: امروز پایگاه جوان مومن انقلابی، مسجد است و در این پایگاه است که به تعالی می رسد چرا که ما شاهد بوده ایم که خروجی مسجد به جوانان مومن و انقلابی همچون احمدی روشن ها و شهید حججی ها بوده اند؛ به همین جهت باید برای رشد و پرورش و تعالی جوان در مسجد تلاش صورت گیرد.

 

استمرار کمک های مومنانه در سال ۱۴۰۰

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه پیرامون رویکردها و برنامه های مساجد برای ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به شرایط بحران کرونا ما برای ماه ضیافت الهی هم در بستر فضای مجازی و هم حضوری برنامه هایی را پیش بینی کرده ایم و تولیداتی را به ائمه جماعات ارایه خواهیم کرد تا با مخاطبان شان که در ارتباط هستند، این برنامه ها را به آنها ارایه کنند. همچنین برنامه جزءخوانی، سخنرانی های کوتاه و کرسی های تلاوت قرآن کریم را برای این ایام پیش بینی کرده ایم که در صورتی که فعالیت های مساجد در این ایام به صورت حضوری باشد با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

 

فعالیت مساجد در ماه مبارک رمضان

 

وی در ارتباط با اینکه آیا مساجد در ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت دارند یا نه؟، گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد از چند ماه قبل پروتکلی را تدوین کرد که در صورتی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتیم، مساجد بتوانند در این شرایط خاص اقامه نماز جماعت را داشته باشند و هم دستورالعمل های ویژه را رعایت کنند. این شیوه نامه به وزارت کشور و کمیته های ستاد ملی مبارزه با کرونا تقدیم شده است و در حال حاضر در حال بحث و بررسی است. ما هنوز در این زمینه جواب قطعی دریافت نکرده ایم در صورتی که در این زمینه دستورالعملی به ما ابلاغ شود، ما آن را به مساجد اطلاع خواهیم داد.

 

وی ادامه داد: اما با این حال سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال برگزاری برنامه نماز جماعت و مراسم ها در این ماه مبارک رمضان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی حداکثری در مساجد است؛ ضمن اینکه در حال حاضر بسیاری از مساجد نماز جماعت را برگزار می کنند و مراسم مناجات شعبانیه را به صورت کوتاه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند. ضمن اینکه با توجه به اینکه رییس جمهوری تنها در خصوص برنامه ها و مراسم های ماه مبارک رمضان در شهرهای نارنجی و قرمز اظهار کرده است تاکنون در خصوص ممنوعیت برپایی نماز جماعت  در ماه مبارک رمضان ابلاغیه ای صادر نشده است. 

 

تلاش برای تحقق شعار سال

وی از استمرار رزمایش مواسات و کمک های مومنانه در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: حمایت و دستگیری از محرومان در سال گذشته در مساجد نهادینه شد و بسیاری از مساجد در حال حاضر به رویکرد توزیع بسته های معیشتی از نیازمندان در طول ماه یک بار در دستور کارشان قرار داده اند.

 

وی پیرامون برنامه هایی که از سوی مساجد در راستای تحقق شعار سال در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در این راستا ضمن تشکیل قرارگاهی برای تحقق شعار سال اقدام به انجام کارهای مطالباتی برای تحقق شعار سال 1400 کرده ایم تا ضمن اینکه مردم را تشویق و ترغیب به تهیه محصولات ایرانی می نماییم در زمینه توانمندسازی اقشار مختلف مردم و محرومان و همچنین راه اندازی کارگاه های زودبازده و ارایه وام هایی در صندوق قرض الحسنه مساجد پیرامون تولید تلاش کنیم.

 

وی توانمندسازی و ارایه آموزش های لازم به ائمه جماعات مساجد در راستای رونق تولید را یکی دیگر از رویکردهایی دانست که در راستای تحقق شعار سال مورد توجه قرار گرفته است و افزود: سال گذشته پیرامون ایجاد مراکز نیکوکاری و فعالیت این مراکز به ائمه جماعات و امنای مساجد آموزش های لازم ارایه شد. امسال نیز تلاش می کنیم در رفع موانع تولید با فرهنگ سازی گام هایی برداریم.

 

معرفی رییس جدید امور مساجد

 

ذاکر همچنین از معرفی رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در هفته آینده خبر  داد.

 

 

پایان پیام/ 40