«فهما» جریان ساز گفتمان انقلابی در بستر کانون های فرهنگی وهنری مساجد شد

«فهما» جریان ساز گفتمان انقلابی در بستر کانون های فرهنگی وهنری مساجد شد

تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
به گفته احمدخانی، طرح فهما علاوه بر شکوفایی استعدادهای بچه های مسجدی، بستری برای اجرای گفتمان انقلابی در بستر کانون های فرهنگی و هنری مساجد ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به سوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان این چنین پاسخ داد.

 

خبرگزاری شبستان: با توجه به توصیه رهبری مبنی بر پویایی مساجد چه توصیه ای برای جذب بیشتر جوانان به مساجد دارید؟

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: در این خصوص باید نگرش هایمان را نسبت به مساجد و جوانان تغییر بدهیم.باید نقش  و کارکرد مساجد را فراتر ببینیم و به کارکردهای دیگر مسجد بخصوص کارکرد فرهنگی آن توجه کنیم

 

مطمئناً این امر در جذب جوانان و نوجوانان مؤثر خواهدبود، بررسی‌ها نشان می‌دهد كه مساجدی كه برای نوجوانان و جوانان محلی برای فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و غیره هستند، درجذب جوانان بسیار موفق بوده‌اند، در این راستا می‌توان انواع كلاس‌های تقویتی و آموزشی را با همكاری اساتید ومعلمان كه خود اهل مسجد و نماز بوده و علاقمند به احیای نماز و مسجد هستند، استفاده كرد.

 

از موارد مؤثر در جذب جوانان به مسجد و نماز جماعت می‌توان به نقش امام جماعت، نظافت مساجد، نقش نمازگزاران در مساجد و ارائه الگو برای جذب جوانان و نوجوانان به نماز و مسجد اشاره كرد.

 

خبرگزاری شبستان: با شیوع ویروس کرونا و جمع آوری کمک های مردمی با محوریت مساجد تا چه اندازه کارکردهای مساجد احیا شده است؟

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: کارکردمساجد را نمی توان در موارد محدودی خلاصه کرد،بسیاری از ظرفیت های مسجد برای ما ناشناخته است که بخشی از آن در دوران کرونا برای ما شناخته شد. یکی ازمواردی که ویروس کرونا به همراه داشت آشنا شدن بخش زیادی از مردم با کارکردهای مسجد و خدماتی بود که این مکان عبادی در اختیار مردم می‌گذارد.

 

مسجد در این دوران کرونا توانست پیوند خوبی را با مردم برقرار کند، بسیاری از خدمات پس از آشنا شدن مردم با مسجد شکل گرفت و شاهد بودیم خیلی از مردم با محوریت مسجد در  کنار یکدیگر قرار گرفتند و کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفت.

 

خبرگزاری شبستان: وضعیت کانون های مساجد استان زنجان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: در این خصوص در وهله اول باید نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدیدهای موجود در زمینه فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان را شناخت و در مرحله بعدی بر مبنای آن برنامه ریزی کرد، به نظر می رسد بیشتر از این بایستی از پتانسیل مساجد استفاده می شد و البته امیدواریم که با برنامه ریزی های صورت گرفته بتوانیم از ظرفیت های موجود به نحو مطلوب و شایسته بهره برداری کنیم.

 

خبرگزاری شبستان: ایجاد سامانه فهما تا چه اندازه به ساماندهی کانون های مساجد کمک کرد؟

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: سامانه فهما(فرهنگی و هنری مساجد ایران) با همت ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور راه‌اندازی شده است و در راستای ثبت‌نام اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری، ثبت فعالیت‌ها و رویدادهای کانون‌های فرهنگی وهنری سطح کشور فعالیت می کند.

 

طرح فهما زمینه ای برای توسعه کمی و کیفی فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و فرصت ارزشمندی برای ارزیابی  و مقایسه  برنامه های کانون های مساجد ایجاد می کند.

 

مسئوولان و رابطان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی در سامانه فهما دارند و باید با تعامل و مشارکت و همچنین ارتباط ویژه خودبتوانند برنامه هایی را تدوین و به مرحله اجرا در بیاورند ودر یک فضای شفاف  و رقابتی سالم کانون خود را در معرض رقابت طرح ملی فهما قرار دهند.در ضمن با استفاده از فهما هر کانونی می‌تواند از وضعیت خود مطلع شود و فعالیت‌های خود را با دیگر کانون‌های شهری، استانی و کشوری مقایسه کند.

 

خبرگزاری شبستان: برنامه های اداره کل برای تحقق شعار سال چه خواهد بود؟

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری کردند. برای تحقق شعار سال در حوزه فرهنگ و هنر باید دو کار عمده صورت گیرد،اولا  باید طوری برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم به سهم خود شاهد افزایش کمی و کیفی تولیدات و برنامه ها در عرصه فرهنگ و هنر باشیم.

 

دیگر اینکه از لحاظ فرهنگی با تغییر نگرش ها بتوانیم در زمینه تولید و به ویژه مانع زدایی ها موثر باشیم. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای تحقق شعار سال ،برنامه های خود را با محوریت شعار سال بر گزار می نماید و در ابتدای سال نیز چندین طرح نوشته شده که برخی از آنها تصویب شده و شاهد اجرای آن خواهیم بود.

 

پایان پیام/ 73