همت هنرمند مسجدي دور ريزهاي شيشه را در قاب قرآن متبلور کرد/ماکت‌هاي شيشه‌اي چشم به راه حمايت مسئولان

همت هنرمند مسجدی دور ریزهای شیشه را در قاب قرآن متبلور کرد/ماکت‌های شیشه‌ای چشم به راه حمایت مسئولان

تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
هنرمند عضو کانون فرهنگي هنري چهارده معصوم (ع) روستاي قلعه خان مانه و سملقان، ابداع کننده هاي ماکت شيشه اي از ضايعات شيشه، خواستار حمايت مسئولان و ثبت اين هنر به نام استان خراسان شمالي شد.

«محمد کاظم زاهدی»، در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)،  درباره آثار هنری که با حوصله خلق کرده است، گفت: 10 سال است که با علاقه و پشتکار شخصی و بدون آموزش تخصصی ماکت های شیشه ای از اماکن و ابنیه معروف و بناهای تاریخی ساختم.

هنرمند عضو کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم (ع) مسجد جامع روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان، که کارگاه شیشه‌بری در روستا دارد و از این طریق امرار معاش می کند، در توضیحی بیشتر مواد بکار رقته در این آثار هنری را شیشه و چسب  اعلام کرد و افزود: این ماکت ها با دور ریزها و ضایعات شیشه ساخته شده است.

زاهدی ساخت ماکت شیشه ای مسجد جامع خرمشهر، برج میلاد، مقبره حافظ، و نیز ماکت شیشه ای از کتاب آسمانی قرآن مزین به آیات متبرک و .... آن از جمله آثار خود معرفی کرد و گفت: ماکت شیشه ای مسجد جامع در سال 99 به عنوان یکی از آثار برگزیده طرح ملی ایران قوی انتخاب شد و کانون فرهنگی هنری چهارده معصوم (علیهم السلام) این روستا نیز در میان کانون های برتر رواق ترنج قرار گرفت.

این هنرمند مجسمه ساز، با بیان اینکه ماکت سازی شیشه در طی 10 سال گذشته  و  این آثار و ایده آن، برای نخستین بار در کشور توسط بنده ارائه و آغاز شد، از مسئولان  استان خواست تا زمینه ثبت این هنر به نام استان خراسان شمالی فراهم کنند.

زاهدی همچنین گفت: با وجود حضور در نمایشگاه های مختلف و همچنین حضور مسئولان در روستا و بازدید از این آثار اما تاکنون برای توسعه این هنر و گسترش آن از جمله افزایش تولید آثار حمایتی صورت نگرفته است.

وی در تکمیل مطلب فوق افزود: با توجه به اینکه مراحل ساخت ماکت های شیشه ای به صورت دستی علاوه بر هزینه بالا، طولانی است نیاز به دستگاه های کاربردی در این زمینه داریم که در زمان کمتر  آثار بیشتر و ارزنده تری تولید شود.

زاهدی افزود: هزینه تهیه دستگاه بسیار بالا  است که در این باره طرحی تدوین و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  ارسال شده  تا با تایید و حمایت بتوانیم شاهد رونق کارآفرینی و رشد این هنر  باشیم.