نماز جماعت مساجد نباید تحت تاثیر دیگر برنامه‌ها قرار بگیرد/ مشارکت حداکثری مردم در اداره مسجد تقویت شود

نماز جماعت مساجد نباید تحت تاثیر دیگر برنامه‌ها قرار بگیرد/ مشارکت حداکثری مردم در اداره مسجد تقویت شود

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه حفظ و تقویت وجهه نیایشی، قدسی و عبادی مسجد با تاکید بر سه نوبت نماز جماعت، اصل اول در اداره مساجد است، گفت: برنامه نماز جماعت مسجد نباید تحت تاثیر هیچ برنامه‌ای قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین معارفه رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد صبح امروز (یکشنبه، 22 فروردین ماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری»، رییس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه و تعدادی از مسئولان و معاونان این مرکز در مرکز آموزش محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

 

در این آیین، حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه روزهای پایانی شعبان با عنوان دلنشینی به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد و آماده سازی خانه های خدا برای ضیافت الهی نامگذاری شده است، گفت: غبارروبی مساجد اتفاق جالب و سنت خوبی است که مومنان با هم مساجد را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده می کنند. 

 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه پیامبر (ص) مسجد را محل تجمع و محور ذکر یاد و توجه به خدا قرار داد، اظهار کرد: مسجد باید محور فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و سیاسی باشد. آیا می شود جامعه ای اسلامی و در جست و جوی تمدن اسلامی باشد و مرکز اصلی ساخت انسان مومن، سرزنده باشد اما مسجد در میدان معادلات آن حضور نداشته باشد؟ بدون شک جامعه اسلامی در جبهه سخت و نرم مسجدمحور است و با مسجد شناخته می شود.

 

 

 

 

 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به اصول شانزده‌گانه ای که نهادهای مسئول و متولی مسجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد آن را باید مورد توجه قرار دهد، اشاره و بیان کرد: این اصول برگرفته از سنت، عترت و مبانی امامین انقلاب است.

 

وی حفظ و تقویت وجهه نیایشی، قدسی و عبادی مسجد با تاکید بر سه وعده نماز جماعت را اصل اول این اصول راهنما نام برد و گفت: مسجد باید تحت تاثیر هیچ برنامه ای قرار نگیرد و محل نماز جماعت و دعا باشد.

 

وی مسجد الناس را اصل دوم این اصول راهنما برشمرد و تاکید کرد: مسجد باید برای همه اقشار جامعه باشد.


حجت الاسلام حاج علی اکبری اصل سوم این اصول راهنما را امام جماعت به عنوان مدیر طبیعی مسجد خواند و تصریح کرد: امام جماعت باید دارای ویژگی هایی همچون فضل، برادری، محبت، هنر ارتباطات، تقوا، نورانیت و قداست باشد؛ در این صورت است که از سوی ائمه جماعات و اهالی مسجد به رسمیت شناخته می شود و مسجد انضباط می یابد.

 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اداره مسجد به وسیله مردم و با مشارکت حداکثری مردم را اصل چهارم این اصول راهنما نام برد و خاطرنشان کرد: نقش امام جماعت مسجد در ساخت، پشتیبانی و اداره مسجد بسیار مهم است؛ این نقش باید به طور دائم تقویت شود. در مقطعی در مرکز رسیدگی به امور مساجد تصمیماتی گرفته شد که باعث کاهش مشارکت مردم شد و در این میان برخی بی تدبیری های نهادهای مرتبط با مساجد نیز زمینه کاهش مشارکت مردم در مساجد شد در حالی که باید مسجد به صورت مردمی اداره شود.

 

وی حفظ طهارت و قداست مسجد از آلودگی های مالی، سیاسی و اخلاقی را اصل پنجم این اصول نام برد و تصریح کرد: فراهم کردن حضور خانوادگی مومنان اعم از کودکان، نوجوانان و بانوان در مسجد اصل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی حفظ و تقویت رویکرد انقلابی مساجد را اصل مهم دیگر در اداره مساجد دانست و افزود: حفظ استقلال مدیریتی و برنامه ای، حفظ تاریخ و هویت اختصاصی مساجد، صیانت از حقوق مادی و معنوی مسجد، بهره مندی حداکثری از تعاون و همکاری نهادهای مسئول و تقویت رویکرد اجتماعی مساجد از اصول دیگری است که باید در اداره مساجد مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: ارایه تصویر هنرمندانه و جذاب از مسجد تراز اسلامی در افراد، الگوسازی و الگونمایی از مسجد تراز، ایجاد حفظ و تقویت ارتباط عمیق و همه جانبه میان مساجد، حفظ روحیه خدمتگزاری نسبت به خانه های خدا در غایت تعظیم و تکریم از دیگر اصولی است که برای مواجه با مساجد لازم است.

 

وی با اشاره به اینکه در معارف ما دو کلیدواژه مسجد نشانه گذاری شده است، گفت: بیت الله و ناس دو کلید واژه مهم در مورد جایگاه مساجد است و مقام معظم رهبری نیز از مسجد خانه خدا و خانه مردم، محل خلوت انس با خدا و جلوت مردم، جایگاه عبادت و پایگاه سیاست یاد می کند.از نگاه معظم‌له مسجد ابتکار ویژه اسلام و پیامبر(ص) است که آن را محل تجمع بر محور ذکر و توجه به خدا قرار داده‌اند و این جا «مرکز کارهای خوب» است و این تعابیر در اعتلا و پیشرفت مساجد اثرگذار است.

 

وی در ادامه با اشاره به خدمات ائمه جماعات مساجد در بحران کرونا گفت: لازم است از ائمه جماعات به دلیل حضور با طراوت و مجاهدت ها در بحران کرونا تشکر داشته باشیم که نگذاشتند مساجد تعطیل شود بلکه فعال تر از قبل مساجد را نگه داشتند و در رعایت ضوابط بهداشتی و پروتکل ها اهالی مسجد به حق خوش درخشیدند و به گفته مسئولان، مساجد و نماز جمعه ها و مراکز حوزه و دین در طول این بحران از مجموعه های منضبطی بودند که هم ضوابط را رعایت کردند و هم در رزمایش های خدمت به مومنان حضور گسترده داشتند.

 

 حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه خدمات مساجد  تهران در طول بحران کرونا قابل احصا نیست، تاکید کرد: کمک به مدافعان سلامت نیز از سوی فعالین مسجدی قابل توجه بوده است که برخی از این فعالین هم به صورت شهادت گونه از بین ما رفتند.

 

 
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به جایگاه مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مومنانی که از جان و مال خود گذشتند و در مسجد تطهیر و تربیت شدند و خیل عظیم شهدا از مساجد بوده اند و می توان این برداشت را داشت که خاک مساجد، مجاهد، جوانمرد و ایثارگر پرورش می دهند و انقلاب اسلامی از حقیقت و ظرفیت مساجد رونمایی کرد و تحول زمانه ما محصول همین مسجد بوده است.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری بر لزوم بازشناسی ظرفیت های مساجد تاکید کرد و افزود: با مسجد ظرفیت های انقلاب شناخته شد، به گونه ای که در گام اول می بینیم که مساجد در پاسداری از نهضت و انقلاب بیشترین سهم را داشته اند.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر که در گام دوم انقلاب قرار گرفته ایم بیش و پیش از هر چیزی این حرکت بزرگ به مسجد نیاز دارد و در عرصه خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی لازم است که مسجد محور قرار گیرد زیرا اگر می خواهیم به اهداف مان دست یابیم باید مساجد آباد، زنده، فعال و مسجد، مسجد باشد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران بهره مند از توجه و عنایت مقام معظم رهبری است، اضافه کرد: ارتباط با دفتر رهبری و بهره مندی از نظرات و حمایت های ایشان سرمایه بزرگی است.

 

وی خاطرنشان کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد از مجموعه های خوشنامی است که خوشنامی آن سرمایه موسسان آن و ائمه جماعاتی است که در قید حیات نیستند، می باشد که همواره همراه و حامی این مجموعه بوده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد از دانش مدون مساجد بهره مند است و تجربه مدیریت راهبردی و برنامه محور در کارنامه خود دارد در فناوری های نوین نیز این مرکز خدمتگزار مساجد بوده است؛ ضمن اینکه از نیروهای انسانی علاقه مند، با تجربه و جهادی بهره مند بوده است.

 

وی ضمن قدردانی از زحمات سرپرست سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مسئولیت اداره امور مساجد در تهران کار سخت و پیچیدگی های خاص خود را دارد و فردی که برای مسئولیت این مرکز انتخاب می شود، باید فردی باشد که دارای فضل حوزوی متنابه و سابقه امامت جماعت دارد؛ ضمن اینکه نگاهی برنامه ای و راهبردی، شخصیتی اخلاقی داشته باشد و تهران را بشناسد و از تجارب مدیریتی بهره مند باشد که این ویژگی ها در حجت الاسلام حسین محمد ابراهیم که با سابقه مدیریتی چندین ساله در وزارت دفاع می تواند از عهده این مسئولیت برآید.

 

بنا بر این گزارش، در این آیین حجت الاسلام علی نوری نیز به ارایه گزارشی از فعالیت های ده ماهه خود به عنوان سرپرست مرکز رسیدگی به امور مساجد ارایه داد و گفت: از ابتدای سال 99 عبارت غلط هشتگ مساجد تعطیل است، رسانه ای شد. این عبارت غلط آسیب های جدی به مساجد در سطح کشور وارد کرد در حالی که مساجد هرگز تعطیل بردار نیست و امام جماعت در مسجد مستقر بوده است و در طول بحران کرونا شاهد بودیم که اگرچه اقامه نماز جماعت مساجد در مقطعی تعطیل شد اما خدمات قابل توجهی از سوی مساجد صورت گرفت.

 

 

سرپرست سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه ما در تهران 350 محله داریم، بیان کرد: 500 مسجد محوری تهران را به عنوان سرخط محلات انتخاب کردیم که با دیگر مساجد پیوند مستحکمی برقرار و وارد کارهای عملیاتی شوند؛ ضمن اینکه برای ائمه جماعات این مساجد نیز دوره های توانمندسازی برگزار و شبکه ارتباط با این مساجد را تقویت و احیا کردیم، به گونه ای که این مساجد در محورهای بهداشت، سلامت، اخلاق و معنویت دینی در جامعه و حمایت از اقشار آسیب پذیر اقدامات قابل توجهی انجام دادند.

 

وی به راه اندازی 300 مرکز نیکوکاری با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در جوار مساجد اشاره و خاطرنشان کرد: مسجدی ها در پویش قدردان شما هستیم در مساجد حضور یافتند و در قالب طرح شهید سلیمانی خدمات قابل توجه ای به مردم ارایه کردند.

 

حجت الاسلام نوری با اشاره به برگزاری برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی در 110 محله تهران گفت: در ایام الله دهه فجر در مساجد مبدأء و مسیر راهپیمایی برنامه های ویژه ای به صورت خودرویی برگزار شد؛ ضمن اینکه با ایجاد اتاق وضعیت تمام محلات تهران در نقشه پیاده سازی شدند و راهبرد مساجد رابط مشخص شد و در سال 1400 نیز فعالیت مساجد در این محور پیش می رود.

 

وی از تشکیل قرارگاه ستادی در محلات برای طراحی برنامه ها خبر داد و گفت: با تجربه ای که از خدمات مساجد در دوران کرونا به دست آوردیم، می توان به این نتیجه دست یافت که اگر مساجد با هم متصل و مرتبط با هم باشند، اقدامات قابل توجه ای از سوی آنها رقم می خورد.

 

سرپرست سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین از بحث و بررسی سیاست های برنامه ای در سال 1400 در شورای راهبردی مرکز رسیدگی به امور مساجد خبر داد و گفت: بودجه مرکز رسیدگی به امور مساجد بر اساس سیاست های ابلاغی شورای راهبردی تنظیم شده و با حضور ریاست جدید نیز مورد بازبینی قرار گرفته است. تلاش می کنیم که 500 مسجد محله محور پایه در 350 محله را تقویت کنیم و عملیات های شبکه ای را با محوریت این مساجد انجام دهیم.

 

 

پایان پیام/ 40