پیچش شمیم رمضان در شبستان‌ها/ مساجد آماده میزبانی از ماه ضیافت الهی شدند

پیچش شمیم رمضان در شبستان‌ها/ مساجد آماده میزبانی از ماه ضیافت الهی شدند

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
با اجرای آیین غبارروبی و عطرافشانی مساجد، فضاي این خانه‌های مقدس براي مهماني ماه ضيافت الهي آماده شدند.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: غبارروبی و عطرافشانی مساجد رسم ديرينه‌ای است كه به صورت خودجوش و توسط مردم انجام می‌‌شود و با گردگيری، شستن فرش‌ها و نظافت در و ديوارها، فضای مساجد برای مهمانی ماه ضيافت الهی آماده خواهد شد.

 

تطهير و پاكيزه نگهداشتن مساجد در قرآن كريم سفارش شده و اين مهم در نظام مقدس اسلامي به صورت يک فرهنگ عمومی بین مردم در آمده است، اين سنت ديرينه هر سال با فرا رسيدن روزهای آخر ماه شعبان توسط جمع زيادی از بانوان، هیئت امنای مسجد و جوانان و نمازگزاران در مساجد برگزار می‌شود.

 

این روزها وارد هر مسجدی که می‌شوی از زن و مرد، پیر و جوان مشغول نظافت و زدودن غبار از تن مساجد هستند و این را نیک می‌دانند که قرار است با یک ماه مهمانی خداوند متعال غبار غفلت و خستگی یکسال خود از گناهانشان را در این مکان مقدس از تن به در کنند.

 

اگرچه بیماری کرونا خیلی از نمازگزاران را خانه‌نشین کرده است اما باز هستند نمازگزاران و بچه‌های کانون‌های مساجد که دل در گرو خانه امن الهی بسته‌اند و با ورود به ماه ضیافت الهی، مساجد را آماده میزبانی می‌کنند.

 

بچه‌های مسجد معتقدند با حضور در مسجد و دعا و نیایش است که تمام بلایا و گرفتاری‌ها از دنبا رخت بر می‌بندد، به همین علت با جارو کردن، گردگیری، عطر افشانی، غبارروبی و پاکیزگی مساجد به استقبال ماه پرفیض و برکت رمضان می‌روند و در کنار آن نیز، برای غبارروبی از زنگار دل و زدودن غبار از جسم و روح به راز و نیاز به معبود پرداخته و با اصلاح رفتار خود در مسیر خودسازی گام بر می‌دارند.

 

حضور خودجوش و باشکوه مردم در آیین غبارروبی مساجد نشان دهنده اهمیت این مکان‌های مقدس در فرهنگ دینی و اسلامی است.

 

 

«میترا سبحانی» که در مسجد آیت‌الله ضیابری ضیابر مشغول تمیز کردن و شستن پرده‌های مسجد به همراه تعدادی از نمازگزاران است گفت: این کار برای ما مسجدی‌ها بسیار خوشایند است چرا که در کنار ثواب و اجر معنوی که دارد خودمان را برای یک ماه مهمانی خداوند آماده می‌کنیم.

 

این بانوی ضیابری افزود: انسان برای رفتن به یک مهمانی معمولی یا میزبانی از مهمانان خود اقدام به نظافت و آراستگی می‌کند، در این روزها چه لذتی می‌تواند بالاتر از آراستگی و نظافت برای رفتن به مهمانی خداوند باشد.

 

وی با بیان اینکه مسجد باید پاکیزه باشد و نمازگزاران پاکیزه به سوی آن بشتابند گفت: انتظار می‌رود همانطور که مومنین نظافت و پاکیزگی را برای خانه خود می‌پسندند، محیط مقدس مسجد را که عبادتگاه بندگان خالص خدا است را پاک و نظیف نگه دارند.

 

 

«سودابه وحدانی» با اشاره به اینکه به همت بچه‌های کانون مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار مسجد را غبارروبی و نظافت کردیم تصریح کرد: ضدعفونی محیط مسجد برای حضور نمازگزاران در ماه مبارک رمضان در اولویت بود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار افزود: جزءخوانی قرآن کریم، قرائت دعای افتتاح در شب‌های ماه مبارک رمضان و ویژه برنامه لیالی شب قدر از برنامه‌های این کانون در ماه مبارک رمضان است.

 

وی اظهار کرد: آخرین ساعات ماه مبارک شعبان هم رو به پایان است، ماهی که پیغمبر اکرم(ص) آن را موسم تقسیم روزی بندگان نامید، ماهی که یک روزه در آن موجب بهره‌مندی از شفاعت رسول‌الله(ص) در قیامت می‌شود، ماهی که شأنی عظیم‌تر از ماه رجب دارد، ماهی که در پی آن، ماه مهمانی خداوند است و شأنی بیش از ماه شعبان دارد.

 

وحدانی خاطرنشان کرد: ماه رمضان آن‌قدر نزد خداوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که 2 ماه رجب و شعبان را برای تزکیه و شست‌وشوی قلوب بندگان قرار داد تا با ظاهر و باطنی پاک به مهمانی الهی وارد شویم.

 

آری، این روزها همگی در صدد هستند که غبار را از مساجد بزدایند چرا که بهاری خوش برای دل‌ها در راه است، ماهی که در آن هزاران جبرئیل بر دیوار به دیوار مساجدی که دستان صدها بنده نوازشش کرده، بوسه می‌زنند، ماهی که آسمان با همه جبروتش، برای قرص ماه و نزول کتابی مقدس آهنگ انتظار سر می‌دهد.

 

 

پایان پیام/ 526