فعاليت‌هاي مسجدي تعطيل‌بردار نيست/ تداوم محافل انس با قرآن رمضان در محيط خانواده

فعالیت‌های مسجدی تعطیل‌بردار نیست/ تداوم محافل انس با قرآن رمضان در محیط خانواده

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني، با اشاره به شيوع کرونا و تعطيلي مساجد گفت: با اين وجود فعاليت‌هاي مسجدي تعطيل‌بردار نيست و خانواده‌ها مي‌توانند محافل انس با قرآن را در محيط خانواده تداوم بخشند.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، برنامه زنده «در انتهای الوند» با اجرای «نجمه جودکی»، شامگاه سه‌شنبه 24 فروردین ماه و در آستانه ماه مبارک رمضان میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ابتدای این برنامه، با بیان اینکه ماه رمضان ماه مناجات و معنویت است، اظهار کرد: 30شب فرصت داریم تا نهایت بهره را از این ایام داشته باشیم چرا که لحظه لحظه این ماه تسبیح است؛ چنانکه در خطبه شعبانیه آمده است: « أَنْفَاسُکمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکمْ فِیهِ...» (نفسهای شما در آن ثواب تسبیح دارد و خواب شما در آن عبادت است)؛ همچنین لیالی قدر که افضل شب‌ها است در این ماه واقع شده است.

رئیس ستاد فهما ادامه داد: خداوند در سوره «بقره» می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ همه ما برای بندگی آفریده شدیم. کسی که تقوا پیشه کند خداوند راه‌های برون‌رفت از مشکلات را برای او فراهم می کند. بسیاری در شرایط کرونایی می‌گویند خدایا دیگر طاقت نداریم و کافی است، در کنار این افراد برخی دیگر می گویند: « وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ...». مساله آن است که مسایل دنیایی را دنبال کرده و درگیر آن هستیم در حالی که باید به گونه‌ای دیگر اندیشید.

وی تصریح کرد: ماه رمضان می‌گوید که مدل دیگری هم می‌شود فکر کرد، به بیان دیگر به درگاه همان خدایی که پروردگار آسمان و زمین است بروید که او مسایل‌تان را حل می‌کند؛ خداوند می‌فرماید به آنچه که برایتان اتفاق می‌افتد راضی باشید تا به آرامش برسید چنانکه فرمود: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» (همان کسانى که ایمان آورده‏‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام مى‏ گیرد). 

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره به آیات 183 تا 185 سوره بقره و اشاره‌ای که در این آیات شریفه به ماه رمضان شده است، افزود:  طبق این آیات خداوند می‌فرماید که روزه‌داری بر امت‌های پیشین واجد بود تا انسان به تقوا برسد، در آیه 185 می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ...» (ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است...).

وی ادامه داد: هدایت‌گری به این معناست که وقتی دلت را به خدا بستی آن وقت دلت به سمت کارهای خدایی سوق می‌یابد، در روایات و ادعیه آمده است: وای بر کسی که فقط طعام خوردن را بر خود حرام کرد. تقوا در ماه رمضان نیز به همین معناست که مراقبت ویژه از رفتار و عملکرد خود داشته باشیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: مولانا در ابیاتی چنین می‌سراید:


در زمین مردمان خانه مکن/ کار خود کن کار بیگانه مکن

کیست بیگانه تن خاکی تو/ کز برای اوست غمناکی تو

تا تو تن را چرب و شیرین می‌دهی/ جوهر خود را نبینی فربهی

گر میان مشک تن را جا شود/ روز مردن گند او پیدا شود

مشک را بر تن مزن بر دل بمال/ مشک چه بود نام پاک ذوالجلال

وی تصریح کرد: مولانا در این ابیات می‌گوید: انسان باید این تن را بگذاری و بروی چراکه انسان با این تن به برزخ و قیامت نمی رود، آنچه که دائما با انسان است روح اوست، بنابراین باید به این اصول توجه شود و خداوند برای آنکه ما را متوجه این اصول کند به ماه رمضان دعوت می‌کند و می‌فرماید در این ایام نباید چیزی بخوری و بیاشامی. تن و روح انسان به بوته آزمایش می رود، تن و روح در عین حال که با هم هستند اما تفاوت‌هایی دارند و یکی می خواهد به عالم سفلی برود و دیگری به عالم علیا. همراهی این دو با وجود مساله ای که ذکر شد، از مباحثی است که بسیاری از فلاسفه به آن توجه کرده اند.


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: بنابراین مولانا می‌خواهد بگوید که تن انسان استعاری و موقت است، زیاد به تن نپردازید و به اصل یعنی روح توجه کنید.


وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به شیوع کرونا تصریح کرد: امسال به جهت شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مساجد تعطیل هستند اما این تعطیلی به معنای تعطیلی عبودیت نیست، شاید به یاد بیاوریم که چه نعمتی در سال‌های گذشته در اختیار داشتیم و به مساجد می‌رفتیم اما اکنون نیز در این شرایط می‌توان همان اقدامات را در محفل خانوادگی داشت. دین خدا بن‌بست ندارد، برگزاری محفل انس با قرآن، تفسیر و اقامه نماز جماعت از جمله رویکردهایی است که در این شرایط و در ادامه فعالیت‌های مسجدی می‌تواند استمرار یابد. 


رئیس ستاد فهما افزود: مساله دیگری که در این ایام اهمیت دارد تفکر است. اندیشه نسبت به اتفاقاتی که افتاد و کسانی که تا سال گذشته در کنارمان بودند و از دنیا رفتند همین تفکر تاثیرگذار است، طلب مغفرت برای آنان و برای خودمان، همچنین از سوی دیگر باید در این ایام بیش از هر زمان به فکر دیگران باشیم و آنان را یاری کنیم.