آمادگی ستاد فهما برای صدور مجوز تاسیس کانون فرهنگی هنری در روستاهای دوستدار کتاب

آمادگی ستاد فهما برای صدور مجوز تاسیس کانون فرهنگی هنری در روستاهای دوستدار کتاب

تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
سعادتی در نشست هم‌اندیشی دهیاران و مسئولان طرح روستاهای برگزیده هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که در بستر فضای مجازی برگزار شد، از آمادگی ستاد فهما به منظور صدور مجوز کانون‌ فرهنگی ویژه روستاهای برگزیده دوستدار کتاب خبر داد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست هم‌اندیشی دهیاران و مسئولان طرح روستاهای برگزیده هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، چهارشنبه 25 فروردین در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 
«سعید سعادتی» در این هم اندیشیاظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد آمادگی دارد در روستاهای دوستدار کتاب که در سال‌های گذشته و به ویژه امسال موفق به کسب رتبه شدند، مجوز تاسیس کانون فرهنگی هنری صادر کند، این اقدام منجر به پیوست حوزه کتاب با فعالیت‌های دینی می ‌شود.
 
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به روند اهدای جوایز این جشنواره، گفت: در این عرصه به سازو کاری رسیدیم که طی آن جایزه مستقیما به روستا و کتابخانه تعلق گرفته و دیگر واسطه‌ها نقشی ندارند.
 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ایده‌پردازی در حوزه روستا تاکید کرد و افزود: تفاوتی ندارد که چه دولتی سرکار باشد چراکه هر دولتی در هر دوره‌ای ماموریت‌های سنگین و متنوع دارد و شاید نتواند برای هر امری مستمرا وقت بگذارد و بودجه اختصاص دهد، به ویژه در عرصه فرهنگ در نتیجه نمی‌توان برنامه‌های این عرصه را تا یک یا دو دهه ادامه داد اما خود مردم می‌توانند ایده‌ها را استمرار بخشند. 
 
 
سعادتی همچنین در مورد جوایز این دوره اظهار کرد: امسال جوایز ستاد فهما به 120 میلیون ریال برای روستاهای برگزیده رسیده است ضمن اینکه آمادگی صدور مجوز کانون را نیز داریم. 
 
 
معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفت: تجربه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بحث ایده‌ها قابل توجه است، برای مثال طرح و ایده کتابخانه‌های باز از سوی یکی از اهالی روستا برای اولین بار مطرح شد، این طرح شامل روستاهایی می‌شد که کتابخانه نداشتند، در این طرح چند قفسه کتاب درمراکز روستا استقرار می‌یابد تا اهالی روستاهایی که کتابخانه مستقل ندارند به این شکل بتوانند از کتاب‌ها استفاده کرده و یک روز در هفته کتاب تحویل بدهند و یک روز هم کتاب دریافت کنند، اکنون به همت اهالی روستا تعداد 6200 کتابخانه به این سبک ایجاد شده است.

 

وی در پایان به مخاطبان حاضر در این نشست مجازی، کتاب «مفاتیح الحیات» نوشته آیت‌الله جوادی آملی را معرفی کرد و افزود: این اثر با بیانی شیوا به بحث سبک زندگی نگاهی موثر و کاربردی را ارایه کرده است. محتوای بیشتر آن را آداب تشکیل می‌دهد. واقعیت آن است که در جامعه امروزی و برخی جوامع شهری یک سری آداب فراموش شدند که از جمله آنها می‌توان به آداب معاشرت با همسایگان، با فقرا، با سایر موجودات از جمله حیوانات و گیاهان اشاره داشت.

 

گفتنی است این نشست با حضور معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه، رئیس اداراه فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مربوطه، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مربوطه، دهیاران و مسئولان طرح‌های کتابخوانی روستاهای برگزیده، مدیر کانون فرهنگی هنری مساجد شهرستان مربوطه در بستر فضای مجازی برگزار شد.

پایان پیام/ 9