ضرورت توجه به تلاوت قرآن کریم همراه با تامل و تدبر

ضرورت توجه به تلاوت قرآن کریم همراه با تامل و تدبر

تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
حجت الاسلام دست داده گفت: آنچه در تلاوت قرآن اهمیت دارد خواندن با تأمّل و تدبّر، قرائت همراه با عبرت، اعتبار، اندیشه و استبصار است.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، به شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در این دعا از خداوند می‌خواهیم در ماه رمضان کاری کند که به رضایت و خشنودی او نزدیک بشویم.

 

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم با اشاره به اینکه در روایات وارد شده، اگر می‌خواهی بدانی خدا از تو راضی است، ببین که تو از خدا راضی هستی یا نه، افزود: بعضی‌ها از خدا راضی نیستند و به درگاه الهی گلایه می‌کنند که خدایا چرا همه دارند و من ندارم؛ یا چرا همه سالم هستند و من مریضم؛ نباید اینطور حالتی داشت بلکه باید در هر حالتی که هستیم از خدا راضی باشیم.

 

وی به بخش دیگری از این دعا (و جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ) اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش از دعا از پروردگار می خواهیم کاری کند که از غضب او اجتناب کرده و کاری نکنیم که در ماه رمضان از ما ناراضی باشد.

 

حجت الاسلام مدبر با اشاره به اینکه خشم و خشنودى خدا نتیجه و بازتاب عمل ماست، عنوان کرد: باید به اینکه نکته توجه کنیم که ما با عملمان، خدا را راضى مى کنیم یا به خشم مى آوریم؛ «طاعت» ما، مایه رضایت اوست و معصیتمان، او را خشمگین می کند.

 

به گفته وی باید موجبات رضایت خداوند را فراهم کرد وبا عمل صالح، کار خیر، حق طلبى، ایثار و اخلاص، انفاق و صدقه، طاعت و عبادت و... به خداوند نزدیک شد و رضاى او را کسب کرد.

 

به اذعان این کارشناس مذهبی باید از نافرمانى، کینه توزى، بدخواهى، سوءنیّت، حسد و غیبت، احتکار و زراندوزى، گران فروشى و حرام خوارى، ستم و حق کشى دورى کرد، چرا که این‌ها مایه غضب الهى است و هر کس مغضوب درگاه خدا شود، خیر و برکت از او روى گردان شده و درهاى تباهى و گمراهى و عذاب به رویش گشوده می شود.

 

وی با اشاره به بخش دیگری از دعای روز دوم ماه رمضان که می فرماید «و وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین»، عنوان کرد: در این بخش از دعا از خدایا می خواهیم ما را موفق به خواندن قرآن کند چرا که قرآن، کتاب خداوند و وحى الهى بوده و مجموعه آیات روشن پروردگار است.

 

 امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم با اشاره به اینکه برخورد ما با قرآن همچون خواندن یا نخوادن و یا عمل نکردن به کلام الله نیز ممکن است در «رضا» و «نارضایتی»، اظهار کرد: در سیره معصومین روایت شده است که در ماه رمضان زیاد قرآن مى خواندند و گاهى چند ختم قرآن در این ماه داشتند و به اصحاب خود نیز چنین سفارش مى کردند.

 

وی با تاکید بر اینکه کسی که در ماه رمضان موفق به یک ختم قرآن نمی‌شود خیلی خسارت است، تصریح کرد: ماه رمضان ماه قرآن است و باید قرآن خواند؛ اگر کسی می‌خواهد زنگار دلش پاک بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.

 

حجت الاسلام دست داده ادامه داد: امام صادق علیه السلام فرموده است: «قرآن، عهد خـدا با خلق است و سزاوار است کـه هـر مسلمان، به این عهدنامه نـگاه کنـد و هر روز مقدارى (۵۰ آیه) از آن را بخواند»؛ امّا آن چه مهمّ است، صِرف تکرار الفاظ نیست، بلکه فهم معانى و عمل به امر و نهى و احکام آن است.

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم در پایان گفت: آنچه اهمیت دارد خواندن با تأمّل و تدبّر، قرائت همراه با عبرت و اعتبار  و تلاوت با اندیشه و استبصار است.

 

پایان پیام/ 691