طرح ملی«ایران قوی» زمینه پویایی و رشد مساجد را فراهم کرد

طرح ملی«ایران قوی» زمینه پویایی و رشد مساجد را فراهم کرد

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
پور خلیل گفت: طرح ملی «ایران قوی» یکی ازبهترین طرح‌های فرهنگی کشور است که منجر به پویایی و رشد مساجد شده و سبب همدلی وهمبستگی هیأت امنا و امام جماعت با مخاطبان نوجوان و جوان و نیز انتقال تجربیات و پیشنهادات در راستای احیای کارکردهای مسجد شده است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ با شکل گیری تمدن اسلامی و ایجاد پایگاه‌های معنوی به منظور عبادتگاه مسلمین جهان مساجد تاسیس و بزرگان دین به عنوان مبلغان مذهبی و معنوی فعالیت‌های خود را برای تبلیغ دین اسلام شروع کردند.

 

اجرای طرح‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از سری برنامه‌های مورد هدف و متنوع برای حمایت از روحیه معنوی و دعوت مردم به دین مبین اسلام بوده است.

 

در سال‌های اخیر مسجد محور فعالیت‌های فرهنگی در شهرها و محلات بوده است به ویژه تصمیم‌سازان این بخش مورد تاکید قرار دادند تا فعالیت‌های فرهنگی مساجد با شکل‌گیری کانون‌ها سبب رفع ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی در محلات آسیب پذیر می‌شود.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری «امام محمد باقر(ع)» مسجد امام محمد باقر(ع) بابلسر یکی دیگر از جوانان انقلابی است که در رواق کتاب با ایده‌های نوین اقدام به فعالیت‌های دینی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و پژوهشی کرده است و در عرصه‌های مختلف به عنوان کانون فرهنگی هنری مساجد پیشرو گام موثری در جهت ترویج فرهنگ اسلامی در گام دوم انقلاب برداشته است.

 

به همین منظور«احسان پور خلیل» مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امام محمد باقر(ع) بابلسر که در طرح ملی «ایران قوی» ویژه مساجد کشور گام‌های موثری در جهت ترویج دین، عترت و نماز برداشته است در گفت‌وگویی به سوالات خبرنگار شبستان در ساری پاسخ داده است که با هم می‌خوانیم؛

 

*برای اجرای طرح ملی«ایران قوی» چه اقداماتی داشتید؟

کانون فرهنگی هنری امام محمدباقر(ع) درآبان ماه سال   1399با مجوز ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد تاسیس شده است و سعی دارد بافعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی زمینه پویایی و جذب نوجوانان به مساجد را فراهم کند.

برای مشارکت در ایران قوی و کسب عنوان برتر در آیتم‌های 18 گانه این طرح ملی، جلساتی با ارکان اصلی کانون گذاشته شد و با همفکری وهم اندیشی شروع به فعالیت در طرح ملی ایران قوی کردیم و اقداماتی که در راستای طرح ملی ایران قوی انجام گردید در سامانه بچه های مسجد بارگذاری شد.

*فعالیت‌های کانون امام محمد باقر(ع) در چه بخش‌هایی بوده است؟

تشکیل گروه سرود، اجرای طرح‌های کتابخوانی و قرآنی، شرکت اعضا کانون در مسابقات قرآنی مدهامتان، اجرای طرح ملی شنبه‌های کتاب، اجرای طرح کمک‌های مومنانه، برگزاری دوره‌های تفسیر قرآن برای بزرگسالان، برگزاری حلقه‌های تربیتی واخلاقی، تشکیل مدرسه فوتبال، اقدامات جهادی مقابله با ویروس کرونا، آذین‌بندی مسجد و محوطه مسجد ویژه دهه‌ی فجر، اعیاد شعبانیه و ولادت‌ها از جمله اقداماتی است که به همت این کانون باهمکاری بسیج برگزار و سبب جذب نوجوانان و جوانان شده است.

 

 

 

*این طرح‌‌ها چه مزایایی برای کانون های فرهنگی و هنری مساجد داشته است؟

طرح ملی «ایران قوی» یکی ازبهترین طرح‌های فرهنگی در سراسر کشور است که منجر به پویایی و رشد مساجد شده همچنین سبب همدلی وهمبستگی هیأت امنا، امام جماعت با مخاطبان نوجوان و جوان و نیز انتقال تجربیات و پیشنهادات در راستای احیای کارکردهای مسجد شده است.

 

*در اجرای طرح چه نهادهایی کمک حال شما بودند؟

پایگاه بسیج وهیات امنا، دهیار و شورای محل دراین طرح ملی با ما همکاری داشتند و در حد توان به این کانون کمک کردند. به ویژه حجت الاسلام «قلی پور» امام جمعه محترم شهرستان بابلسر که کمک حال کانون ما شدند لازم است از همین تریبون از حمایت همه حامیان قدردانی کنیم.

*برای سال جاری چه برنامه‌های فرهنگی را در دست اجرا دارید؟

برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم شهرستان و شهدای روستای علی آباد یکی ازبرنامه‌های پرمخاطب کانون فرهنگی هنری امام محمدباقر(ع)درحوزه ایثار و شهادت است که هرساله درشب شهادت امام محمدباقر(ع)برگزار می‌شود وامیدواریم با ریشه کن شدن کرونا، این یادمان باشکوه برگزارشود. همچنین تشویق و ترغیب اهالی محل به فرهنگ کتابخوانی در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های اولویت‌دار ما در سال جاری است.

*در دوران کرونا چه اقداماتی داشتید؟

درایام کرونا باهمکاری بسیج و دهیاری محل در چندین مرحله اقدام به ضدعفونی کوچه و معابر، تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و محلول ضدعفونی دست و همچنین سبد معیشتی به ارزش هربسته 300هزارتومان با همراهی اهالی محل آماده و با کمک جوانان بین نیازمندان توزیع کردیم.

حضور اعضای کانون در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی(پایگاه سلامت محله محور) نیز از دیگر اقدامات بوده است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

 

*برای کسب رتبه برتر در ایران قوی چه اقداماتی انجام دادید؟

ثبت چندین مورد اقدامات اجتماعی درقالب طرح راهکار، برگزاری سه شنبه‌های تکریم که در اجرای این طرح ازاعضای شاخص کانون، خانواده‌های شهدا، رزمندگان تقدیر به عمل آمده است. از دیگر برنامه‌های کانون برگزاری شنبه‌های کتاب بوده است؛ در رواق کتاب کانون امام محمدباقر(ع) به جمع کانون‌های متتخب طرح ملی ایران قوی (مرحله مقدماتی)راه یافت که به جهت نداشتن اطلاع کافی از نحوه داوری ازسایر رقبا بازماندیم.

*مهمترین راهکار پیشنهادی برای تقویت رویداد ملی «ایران قوی» از نظر کار و تجربه خودتان را بفرمایید.

چون رویداد ملی «ایران قوی» یک کار فرهنگی است و هر اقدام فرهنگی نیز نیاز به حمایت مالی دارد ازمسئولین امر تقاضا داریم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مورد توجه قرار دهند و از نظر تجهیزات کتابخانه‌ای و رایانه‌ای کانون‌ها را مورد بذل محبت قراردهند.

 

و اما حرف آخر...

ازهمه مسئولین استانی و شهرستانی تقاضا داریم در امور فرهنگی دغدغه داشته باشند و حمایت کافی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مد نظر قرر دهند.

پایان پیام/ 286