حمايت از توليد در قدم اول نيازمند عزم ملي است

حمایت از تولید در قدم اول نیازمند عزم ملی است

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
مديرکل هماهنگي امورستادي، روابط عمومي و بين الملل ستاد فهما، با اشاره به اينکه حمايت از توليد در قدم اول نيازمند عزم ملي است، گفت: اين اصل لازمه شکل‌گيري و تداوم اقتصاد اسلامي در جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمين «امير ارزاني» مديرکل هماهنگي امورستادي، روابط عمومي و بين الملل ستاد فهما، در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌اي (فهما)، با اشاره به نامگذاري سال 1400 از سوي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) با عنوان «سال توليد، پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي» گفت: کار و توليد در دين مبين اسلام جايگاه والايي داشته و احاديث و روايات فراواني در اين رابطه از لسان ائمه اطهار(ع) به دست ما رسيده است، از جمله آنکه حضرت امير(ع) نسبت به جايگاه اين مساله مي‌فرمايد: « تَعَرَّضُوا لِلتِّجاراتِ، فَاِنَّ لَکُمْ فيها غِنيً عَمّا في اَيْدِي النّاسِ وَ اِنَّ اللهَ يُحِبُّ المُحْتَرِفَ الْاَمينَ» (به کارهاي تجاري بپردازيد که بازرگاني، شما را از مال ديگران بي‌نياز مي‌کند. خداوند پيشه‌ور درستکار را دوست دارد).

مشاور رئيس و مديرکل هماهنگي ستادي، روابط عمومي و امور بين‌الملل ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور، ادامه داد: اسلام در راستاي تحقق اقتدار جامعه به مسلمانان فرمان مي دهد که اسباب عزت خود را با تحصيل معيشت کنند چراکه رفاه جامعه در گرو کار و تلاشي است چنانچه خداوند در آيه 32 سوره اعراف مي‌فرمايد: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ...» ([اي پيامبر] بگو زيورهايي را که خدا براي بندگانش پديد آورده و [نيز ] روزيهاي پاکيزه را چه کسي حرام گردانيده)؛ بنابراين تشويق به فقرزدايي و سرمايه‌گذاري در توليد به منظور استفاده از درآمدهاي آن در پيشرفت جامعه همواره مورد تاکيد اسلام است.

وي افزود: با توجه به اين مساله برنامه‌ريزي اقتصادي در جامعه اسلامي با توجه به تاکيد دين از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چراکه اقتصاد سالم و پويا مي‌تواند موجب رونق و شکوفايي شده و جامعه را به رشد و تکامل دنيوي و اخروي برساند. اولياي دين نيز به برنامه‌ريزي اقتصادي توجهي ويژه داشتند و براي آن اهميت فراواني قايل بودند. رسول اکرم(ص) فرمود: «نشان ژرف‌انديشي هر فرد اين است که گذران زندگي‌اش را به سامان آورد، اينکه در جست‌وجوي سامان زندگي‌ات باشي دنيادوستي شمرده نمي‌شود».

حجت‌الاسلام و المسلمين امير ارزاني اظهار گفت: از سوي ديگر کار و توليد هم از جنبه فردي و هم از لحاظ اجتماعي تاثير شگرفي دارد و قضاوت در مورد اينکه کداميک از اين دو جنبه از ديگري مهمتر است کار دشواري خواهد بود، با اين وجود آنچه که مسلم است «کار» يکي از عوامل سازنده شخصيت انسان محسوب مي‌شود؛ چنانچه شهيد مطهري در کتاب «تعليم وتربيت در اسلام» هم تربيت را مقدم بر کار مي‌داند و هم کار را مقدم بر تربيت.

مشاور رئيس و مديرکل هماهنگي ستادي، روابط عمومي و امور بين‌الملل ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري(مدظله العالي) نسبت به مساله رونق توليد تصريح کرد: معظم له سال گذشته شعار سال را بر محور توليد قرار داده و فرمودند: «اگر رونق توليد وجود داشته باشد، هم تاثير مي گذارد در اشتغال، هم تاثير مي گذارد در کم کردن تورم، هم حتي تاثير مي گذارد در وضع توازن رودجه هم تاثير مي گذارد در بالا رفتن ارش پول ملي، ببينيد، اين ها همه مشکلات مهم اقتصادي ماست».

وي ادامه داد: توليد و اشتغال‌زايي در شرايط کنوني کشور و با توجه به شيوع کرونا اهميتي دوچندان يافته است از اين رو امسال نيز از سوي مقام معظم رهبري به نام «توليد، پشتيباني‌ها و مانع‌زدايي‌ها» نام گرفت و ايشان فرمودند: «توليد؛ پشتيباني‌ها، مانع‌زدايي‌ها. ما بايستي توليد را محور کار قرار بدهيم و حمايت‌هاي لازم را انجام بدهيم و مانعها را از سر راه توليد برداريم». تحقق اين شعار نيازمند عزم ملي است تا شاهد شکل‌گيري و تداوم اقتصاد اسلامي در جامعه باشيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين امير ارزاني، در بخش ديگري از مباحث خود با اشاره به نقش و جايگاه مساجد و کانون‌هاي فهما در پيشبرد امر توليد و اشتغال‌زايي افزود: کارآفريني از مهمترين ابعاد فعاليت‌هاي بچه‌هاي مسجد را تشکيل مي‌دهد، حتي در ايام شيوع کرونا نيز توليد ماسک و ارايه آن به صورت رايگان و يا با حداقل قيمت از جمله اقداماتي بود که از سوي ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور به صورت جدي پيگيري شده و ادامه دارد؛ همچنين فعاليت در عرصه صنايع دستي، توليدات محلي از جمله ديگر برنامه‌هاي کانون ها در اين حوزه محسوب مي‌شود که اميدواريم با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري(مدظله العالي) و برنامه‌ريزي دقيق در اين عرصه فعاليت بيشتري را شاهد باشيم.