تجهیز کانون های مساجد به امکانات نوین به ارتقای طرح ملی «ایران قوی» کمک می کند

تجهیز کانون های مساجد به امکانات نوین به ارتقای طرح ملی «ایران قوی» کمک می کند

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
فتحی با بیان اینکه بسیاری از مساجد امکانات رایانه ای و اینترنت ندارند و بچه های مساجد از ظرفیت خود بدون هیچ چشم داشتی برای تداوم فعالیت ها هزینه می کنند، گفت: بهره مندی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نوین به ارتقای طرح ملی «ایران قوی» کمک می کند.

 خبرگزاری شبستان-مازندران؛ بعد از ظهور اسلام مسجد بعد از کعبه«بیت الله الحرام» همان خانه خدا تنها عبادتگاه مسلمانان محسوب و پایگاه ثابتی برای ترویج و تبلیغ دین اسلام به شمار می‌رفت. و با بعثت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) که در اولین اقدام مسجد قبا را بنا نهادند تا کنون  تمامی فعالیت‌های دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و پژوهشی در مکانی به نام مسجد متمرکز شده است.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ جلب مخاطبان بیشتر و ایجاد ارتباط بین اقشار مختلف مردم با این پایگاه دینی، مسجد، نسل نو جامعه را با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی، ورزشی و ... و همچنین تنوع بخشی به این پایگاه مذهبی ترغیب کرده و فضای پویا و پرنشاطی را برایشان فراهم کرد.

 

البته نباید در این بین از نقش اثرگذار کانون های فرهنگی و هنری مساجد که با هدف احیای کارکردهای مساجد و ترویج بیش‌ازپیش اهداف دین مبین اسلام و آموزه‌های ناب قرآنی تاسیس شده اند در ترغیب و جذب نوجوانان و جوانان به مسجد غافل شد.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری «صراط» مسجد جامع کارمزد سوادکوه که در یک منطقه ییلاقی که زمستان های برفی و سرد آن منطقه شهره عام و خاص است، فعالیت می کند یکی دیگر از نیروهای انقلابی است که در رواق دانش طرح ملی«ایران قوی» با ایده‌های نوین اقدام به فعالیت‌های دینی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و پژوهشی کرده است و در عرصه‌های مختلف به عنوان کانون فرهنگی هنری مساجد پیشرو گام موثری در جهت ترویج فرهنگ اسلامی برداشته است.

 

این مدیر کارآمد با تاسیس کانون فرهنگی و هنری صراط مسجد جامع کارمزد سوادکوه  در سال 1387، موفقیت ها و رتبه های بسیاری را با همراهی نسل جوان و خلاق این روستا در کتاب تاریخ مساجد کشور ثبت و ضبط کرده است. کسب رتبه كانون برتر روستايي در سال های گذشته، رتبه برتر منطقه 4 در جشنواره محراب قلم استان سمنان، تالیف چندین کتاب، کسب رتبه برتر در جشنواره خبر آباد، کسب عنوان برتر جشنواره وبلاگ نویسی و نشریات تجربی و... از جمله این موفقیت هاست.

 

به همین منظور«فرزاد فتحی» مدیر کانون فرهنگی و هنری «صراط» مسجد جامع کارمزد سوادکوه که در طرح ملی «ایران قوی» ویژه مساجد کشور گام‌های موثری در راستای ترویج دین، عترت و نماز برداشته است در گفت‌وگویی به سوالات خبرنگار شبستان در ساری پاسخ داده است که با هم می‌خوانیم؛

 

*چه اقداماتی برای جذب مخاطب به فعالیت‌های فرهنگی هنری کانون انجام دادید؟

کانون فرهنگی هنری صراط مسجد جامع کارمزد سوادکوه علاوه بر برگزاری فعالیت‌های مختلف در هر سال، عنایت ویژه به تحقق شعار سال دارد.

 

بیشتر فعالیت‌های ما در یکسال اخیر با توجه به بحران کرونا به صورت مجازی برگزار شده است. این فعالیت‌ها شامل اجرای فعالیت‌های قرآنی با عنوان طرح تلاوت نور، سه‌شنبه‌های تکریم، مسابقات کتابخوانی، گفت‌وگوی بصیرتی و ... بوده است.

 

*برای اجرای طرح ملی «ایران قوی» چه اقداماتی داشتید؟

برنامه‌های کانون شامل: تجلیل از کارآفرینان و تولید کنندگان، تجلیل از خیران، برگزاری مراسمات مذهبی با رعایت اصول بهداشتی، تجلیل از پرستاران، برگزاری جشن تکلیف، مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف، مراسم سالگرد امام راحل، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، توزیع سبد کالا برای مددجویان، برگزاری مسابقه کتابخوانی، برگزاری مراسم اوقات فراغت، مسابقات و انس با قرآن، چاپ و انتشار نشریه صراط، جلسه گفت‌وگو به صورت چهره به چهره، تجلیل از نخبگان و دانشجویان، مراسم تجلیل از زنان عرصه تولید، مسابقه فرهنگی مذهبی و احکام، نشست با هنرمندان و سایر فعالیت‌های فرهنگی و دینی از اقدامات ما در طرح ملی «ایران قوی» بوده است که در سال جاری نیز استمرار دارد.

 

*این طرح‌‌ها چه مزایایی برای کانون های فرهنگی و هنری مساجد داشته است؟

فعالیت‌های فرهنگی انجام شده ارتباط بین مردم را بیشتر و باعث پویایی مسجد و محله شده است. البته به لحاظ تنوع برنامه‌های فرهنگی شاهد مشارکت بیش از پیش نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های کانون صراط بوده‌ایم.

 

*در اجرای طرح چه نهادهایی کمک حال شما بودند؟

فعالیت‌های مسجد محور به صورت مردمی است و حمایت‌ها توسط مردم، هیات امنا، خیران و امام جماعت بوده است.البته برای کمک به خانواده‌های کم برخوردار در راستای رزمایش کمک مومنانه و لبیک به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر دستگیری از نیازمندان و آسیب دیدگان کرونایی تعداد 100 صندوق صدقات در بین اهالی منطقه توزیع شده است.

 

*در دوران کرونا چه اقداماتی داشتید؟

با توجه به اینکه 30 خانواده کم برخوردار زیر پوشش داریم توزیع پنج مرحله سبدکالا، توزیع لوازم التحریر برای دانش آموزان کم بضاعت، توزیع کمک مومنانه، آگاه سازی به منظور پیشگیری از ویروس کرونا و ضدعفونی معابر از سری فعالیت‌های ما در دوران کرونا بوده است. 35 بسته کالا به ارزش هر بسته 400 هزار تومان شامل برنج، مرغ، ماکارونی، رب گوجه فرنگی، خرما، عدس، روغن مایع و قند به آسیب دیدگان از کرونا که مشاغل روزمزد داشتند و همچنین نیازمندان در راستای طرح ملی راهکار و اجرای رزمایش کمک مومنانه، توزیع شد. نذر قربانی یکی دیگر از برنامه های کانون جهت تحقق طرح ملی راهکار بود که گوشت قربانی بین 11 خانواده نیازمند، توزیع شد.

 

* تاثیر امام جماعت در اجرای فعالیت‌های کانون صراط را بفرمایید.

امام جماعت مسجد جامع کارمزد تاثیر بسزایی در بحث مشارکت و اطلاع رسانی داشته است و همچنین برای موفقیت در اجرای برنامه‌ها مشورت ایشان موثر بوده است.

 

* برای رسیدن به رتبه برتر در طرح ملی «ایران قوی» چه اقداماتی انجام دادید؟

اطلاع رسانی به موقع، رعایت اصول و قوانین، معرفی هنرمندان، بارگذاری دقیق و به موقع فعالیت ها و عملکرد کانون در سامانه بچه های مسجد، با توجه به اینکه بار دوم هم تمامی درخواست‌های سامانه طبق اصول بارگذاری شد اما در مرحله دوم داوری رتبه برتر را کسب نکردیم.

 

* پیشنهاد شما برای بهتر برگزار شدن این رویداد ملی چیست؟

اینگونه رویدادها باعث پویایی کانون‌ها می‌شود لازم است اشکال‌های موجود رفع شود؛ به طور مثال رواقی برای نشریه وجود ندارد، بیشتر فعالیت‌ها مجازی است با توجه به عضو‌های حقیقی زیادی که در گروه‌های اجتماعی مجازی داریم این بخش لحاظ نشده است.

 

واما حرف آخر...

بسیاری از مساجد از امکانات رایانه ای و اینترنت پرسرعت بی بهره اند و عمدتا بچه های مساجد از ظرفیت امکانات خود بدون هیچ چشم داشتی برای تداوم فعالیت های مسجدی هزینه می کنند. که تجهیز مساجد به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نوین می تواند در رفع این مشکل اثرگذارباشد. برای همین فعالیت در زیست بوم جدید کانون های مساجد «سامانه بچه های مساجد» و ارتقا بخشی به طرح و فعالیت های این کانون ها مثل «ایران قوی» باید این مهم محقق شود. ما در کانون صراط نیز با توجه به تنوع فعالیت‌های فرهنگی به ویژه رویکرد نوین و الکترونیکی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، نیازمند تجهیزات به روز هستیم که در این بخش از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد حمایت نمی‌شویم و تنها حامی ما مردم هستند.

 

پایان پیام/ 286