کانون شهید علی گرائیلی مجموعه‌ای پیشتاز در تولید و کارآفرینی/ از صادرات لیموترش تا احداث بزرگترین مدرسه روستایی ایران

کانون شهید علی گرائیلی مجموعه‌ای پیشتاز در تولید و کارآفرینی/ از صادرات لیموترش تا احداث بزرگترین مدرسه روستایی ایران

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
نادعلی‌زاده، با اشاره به فعالیت‌های کانون شهید علی گرائیلی، گفت: این مجموعه با تولید لیموترش در عرصه تولید و کارآفرینی پیشتاز بوده و اقدامات متعددی را در دست دارد که از جمله آنها می‌توان به احداث بزرگترین مدرسه روستایی ایران اشاره داشت.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، «ولی‌الله نادعلی‌زاده» مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری شهید «علی گرائیلی» ظهر امروز دوشنبه 30 فروردین با حضور در برنامه «سیمای خانواده» به تشریح فعالیت‌های این کانون به عنوان یکی از کانون‌های برگزیده در طرح ملی ایران قوی پرداخت.

 

نادعلی زاده در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه بزرگترین کتابخانه روستایی ایران در روستای «خرماکلا» احداث شده است، این روستا با احداث مجموعه‌های مختلف منجر به حضور سالانه 20 تا 30 هزار گردشگر شده است.

 

مدیر مسئول کانون شهید علی گرائیلی ادامه داد: ساخت سوییت مجزا برای خانواده‌ها، محل بازی، سالن، حسینیه، از جمله امکانات و زیرساخت‌هایی محسوب می‌شود که به همت بچه‌های مسجدی این روستا آماده شد. روستایی که خود 1200 نفر جمعیت بومی دارد و امروز میزبان مدارس، کانون‌های فرهنگی هنری و گروه‌های اردویی از سراسر کشور است.

 

وی با بیان اینکه 50 درصد از هزینه ساخت این اماکن با کمک مردم روستا و بقیه با همراهی دستگاه‌های زیربط تامیین شد، افزود: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و وزارت جهاد کشاورزی در این مسیر همراه ما بودند.

 

نادعلی‌زاده در مورد انگیزه خود از راه‌اندازی این مجموعه، تولید لیموترش و اشتغال‌زایی اظهار کرد: من یک بچه کشاورز و فرزند شهید بودم. روستای ما نیز به عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شد، بنابراین به تدریج راه‌اندازی یک کار بزرگ فرهنگی اقتصادی را به عنوان یکی از دغدغه های روستا دیدیم، به ویژه که یکی از مشکلات امروز جوانان اشتغال بود در نتیجه برای رفع این مشکل با مشورت بچه‌های مسجد این مجموعه را تاسیس کردیم. ایده تاسیس گلخانه لیموترش برای اولین بار از سوی خودم مطرح شد و کار را توسعه دادیم تا جایی که امروز بخشی از محصولات به کشورهایی روسیه، افغانستان، عراق و آذربایجان، قطر و امارات صادر می‌شود.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید علی گرائیلی افزود: سال 1397 تعداد 50 واحد گلخانه برای جوانان روستا در دست احداث داشتیم که این رقم اکنون به 250 واحد رسیده است. نتیجه این فعالیت‌ها به این شکل نمودار شد که امروز در روستای ما بیکار وجود ندارد و حتی مهاجرت معکوس از سایر نقاط برای کار داریم.

 

وی تصریح کرد: مبنای کار ما منویات و سخنان رهبری بود که فرمودند: « در بیست سال آینده دو تهدید داریم یکی تولید ثروت و دیگری فرزندآوری»، ما بر این اساس تولید ثروت کردیم، از سوی دیگر برای بسیاری که می گویند برای ازدواج کردن نیاز به شغل داریم ایجاد اشتغال کردیم و در حال گسترش این رویه را به روستاهای اطراف هستیم؛ از سوی دیگر در کنار طرح هر خانه یک گلخانه، پرورش ماهی را نیز در دستور کار قرار دادیم.

 

این فعال مسجدی گفت: امروز در روستای خرما کلا برای هر زوجی که به زودی فرزنددار می شوند و اهل روستای ما هستند برنامه ریزی برای یک دوره 48 ساعته طراحی کرده‌ایم که در آن اساتید به آنها آموزش داده و از سوی دیگر کتاخانه و وسایل آموزشی را به این زوج ها هدیه می کنیم تا توان خانواده در عرصه اطلاعات عمومی افزایش یابد.

 

وی در ادامه خبر از ساخت بزرگ ترین مدرسه ایران در روستای خرما کلا داد و افزود: در حال حاضر کار ساخت این مدرسه در دو طبقه با چهار کلاس آموزشی در دست انجام است، سالن ورزشی و زمین چمن بخشی از امکانات این روستا است.

 

گفتنی است روستای خرماکلا در ضلع غربی جاده قائمشهر قرار گرفته است.

 

پایان پیام/ 9