رشد ۶۸ درصدی کانون های مساجد گیلان/ ۴۲۰ کلاس قرآنی تشکیل شد

رشد ۶۸ درصدی کانون های مساجد گیلان/ ۴۲۰ کلاس قرآنی تشکیل شد

تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
فاضلی از رشد ۶۸ درصدی کانون های مساجد گیلان نسبت به سال ۹۲ خبرداد و گفت: هم اکنون ۶۱ هزار ۳۲۳ نفر از نوجوانان و جوانان استان عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند.

«فیروز فاضلی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به اینکه مساجد مرکز اشاعه ارزش‌ها و هنجارهای دینی و همچنین رشد و تعالی فرهنگ دینی هستند گفت: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری مساجد از سال ۷۱ به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در راستای احیای کارکردهای مساجد، تقویت هنر دینی و ایجاد پایگاه‌های فرهنگی و هنری در مساجد برای جذب و تربیت نیروهای جوان و متعهد و مقابله با تهاجم فرهنگی تأسیس شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه هم اکنون ۹۳۲ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان گیلان مشغول فعالیت هستند اظهار داشت: این آمار نسبت به سال ۹۲ که ۵۵۳ کانون در سطح مساجد استان فعالیت داشتند، با رشد ۶۸ درصدی همراه بوده است.

 

وی با بیان اینکه جذب حوانان به مسجد و احیای کارکردهای این مکان مقدس در مقابله با تهاجم فرهنگی فلسفه تشکیل کانون‌های مساجد است عنوان کرد: کانون‌های مساجد در جذب مخاطب نقش موثری دارند و باید با ترفندهای مختلف، هنرهای گوناگون و استفاده از روش‌های جدید با حفظ ارزش‌ها، جوانان را جذب مساجد کرد و آموزش داد تا خلاقیت‌های خود را پرورش دهند.

 

فاضلی با بیان اینکه هم اکنون ۶۱ هزار ۳۲۳ نفر از نوجوانان و جوانان عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان هستند اعلام کرد: این تعداد در مقایسه با ۴۳ هزار و ۳۰۰ نفری اعضا در سال ۹۲،  نشان از رشد ۴۱ درصدی دارد.

 

وی فعالیت‌های کانون را با بهره‌گیری از ابزار هنر مورد اشاره قرار داد و افزود: در سال ۹۹، سه هزار و ۲۵۰ ساعت آموزش در زمینه‌های مختلف به همت کانون ‌مساجد استان صورت گرفته است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه کانون‌های مساجد باید پاسخگوی شبهات جوانان باشند تاکید کرد: باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی مساجد به نمایش گذارده شود تا موجب توسعه همه‌جانبه مساجد به عنوان پایگاه و کانون‌های فرهنگی در کشور شود.

 

وی ترویج فرهنگ کتابخوانی و افرایش دانش و آگاهی‌های عمومی را از رسالت‌های کانون های مساجد برشمرد و بیان کرد: در این راستا ۲۵۰ باب کتابخانه در مساجد استان تاسیس شده است که به دو شیوه باز (در شبستان مسجد) و بسته( مخزن‌دار) فعالیت می‌کنند.

 

فاضلی با بیان اینکه این کتابخانه ها با ۲۵۰ هزار جلد کتاب تجهیز شده اند اذعان داشت: بالغ بر ۱۲ هزار نفر عضو کتابخانه‌های مساجد استان هستند که در سال گذشته ۵۰ هزار جلد کتاب از این کتابخانه‌ها امانت گرفته‌اند.

 

وی به برنامه‌های قرآنی کانون‌های مساجد اشاره کرد و از اجرای طرح تلاوت نور در این کانون‌ها خبر داد و گفت: این طرح در ۷۵۰ کانون فرهنگی هنری مساجد استان اجرا شد.

 

فاضلی تعداد خانه‌های نور کانون‌های مساجد را ۵۱ خانه اعلام کرد و متذکر شد: در سال گذشته ۴۲۰ کلاس قرآنی در سطح مساجد استان دایر شد که بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر در این کلاس‌ها شرکت کرده و آموزش‌های قرآنی را فرا گرفتند.

 

وی با بیان اینکه فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سال گذشته در ۲۷ موضوع برگزار شد خاطرنشان ساخت: کانون‌های مساجد استان گیلان در طرح ملی «ایران قوی» از استان های برتر در کشور بود.

پایان پیام/ 84