خانه‌هایی که به همت بچه‌های مسجد برای ایتام ساخته می‌شود

خانه‌هایی که به همت بچه‌های مسجد برای ایتام ساخته می‌شود

تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
کانون علویون در شهرستان رودان از کانون‌های پیشگام در رشته‌های قرآن، سرود و فعالیت‌های جهادی و اردویی در استان هرمزگان است که طی ۱۰ سال فعالیت توانسته بیش از ۲۵۰۰ جوان و نوجوان را جذب برنامه‌های مسجدی کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،کانون فرهنگی هنری «علویون» دهبارز شهرستان رودان در فاصله۸۰ کیلومتری شهر بندرعباس واقع است. این کانون فرهنگی هنری در سال 1390 با مجوز رسمی ستاد فهمای استان هرمزگان در مسجد جامع شهر دهبارز شهرستان رودان تاسیس شد و از کانون‌های پیشگام در رشته های قرآن، سرود، فعالیت های اردویی و جهادی در بین کانون‌های مساجد استان هرمزگان است که در ۱۰ سال فعالیت خود توانسته بیش از ۲۵۰۰ نوجوان و جوان را جذب برنامه های مسجدی کند. کانون فرهنگی هنری علویون در طرح «ملی ایران قوی» بیش از ۱۳ هزار امتیاز کسب کرده است.

اگر چه این کانون در محورهای قرآنی و به منظور ارتقای سواد قرآنی در رده سنی نوجوان و جوان به صورت مجازی و حضوری فعالیت های شاخصی انجام داده است، اما پس از شیوع بیماری کرونا رویکردهای این کانون بیشتر در جهت مبارزه با بیماری کرونا سوق یافت.

 

«مهدی نایبی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون علویون مسجد جامع شهر دهبارز شهرستان رودان استان هرمزگان برای مهار بیماری کرونا گفت:بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی در راستای آگاهی بخشی به مردم پیرامون کرونا ویروس و راه های پیشگیری و مقابله با آن از جمله اقداماتی بوده است، که پس از شیوع این بیماری در دستور کار قرار گرفت. همچنین فعالین کانون علویون با محوریت طرح تحول محلات، با شیوع بیماری کرونا در چندین مرحله برنامه نظافت و پاکسازی و ضدعفونی محلات شهرشتان رودان را در دستور کار قرار دادند و گندزدایی و ضدعفونی محلات همسایه مسجد و خیابان ها، معابر و نقاط پرتردد سطح محلات شهر رودان در چندین مرحله صورت گرفت

 

مدیر کانون فرهنگی هنری علویون مسجد جامع شهر دهبارز شهرستان رودان استان هرمزگان بیان کرد: برنامه ریزی برای جذب کمک های خیرین نیک اندیش و تهیه بسته های معیشتی و توزیع آن بین خانواده های نیازمند و صاحبان مشاغل  تعطیل شده از دیگر اولویت های این کانون در دروان بحران کرونا بوده است که در این راستا در چهار مرحله بسته های معیشتی شامل (گوشت، برنج، ماکارانی،حبوبات، روغن و شکر) میان خانواده های کم برخوردار به ارزش ۶۰۰هزار تومان و دو میلیون و نیم تومان توزیع کردیم، ضمن اینکه بسته های فرهنگی، هنری، مشاوره ای و معیشتی نیز درمیان خانواده های محروم اهدا کردیم تا التیامی بر دردهای بیماران و خانواده های آنها باشد.

 

 

 

 

یکی از رویکردهای این کانون از زمان تاسیس تاکنون جذب حداکثری نوجوانان وجوانان در این منطقه به مسجد بوده است. به گفته نایبی در همین راستا از ظرفیت نوجوانان و جوانان در برنامه های فرهنگی، مکبری و وزشی و نیز جهادی کانون بهره برده ایم و سعی کردیم با مدارس پیرامون کانون نیز در برگزاری برنامه ها مشارکت داشته باشیم، تا از این طریق دانش آموزان را جذب کانون کنیم.علاوه بر آن این کانون با تلاش در جهت رشد خلاقیت های فرهنگی نوجوانان، آموزش نماز در منزل، ایجاد اتاق بازی کودکان در کانون توانسته است گامی در جهت رونق فعالیت های فرهنگی و مذهبی در شهرستان رودان بردارد.

 

به طوری که یکی از اعضای این کانون که چندین سال است که در حوزه ابداعات و اختراعات فعالیت دارد و در سال ۹۴ موفق به کسب رتبه نهم در مسابقات رباتیک دانش آموزی شد، در ایام شیوع کرونا موفق به ساخت ربات جستجوگر شده است.

 

 

 


نایبی با اشاره به همکاری کانون علویون با چهار مدرسه پیرامون کانون در اجرای طرح ها و برنامه های مختلف افزود: این تفاهم نامه همکاری در محورهای «مهدویت»، «اخلاقی و تربیتی»،«قرآنی» و «مصباح الهدی» به امضا رسیده و برای اجرای این طرح ها روحانی به مدارس برای برگزاری برنامه های مهدوی، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، تربیت مربی قرآن کریم قبل از بحران کرونا اعزام می کردیم.

 

پویش «نذر کتاب» در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی یکی دیگر از طرح هایی بوده است که به همت کانون علویون در شهر دهبارز شهرستان رودان با استقبال گسترده نوجوانان و جوانانن اجرا می شود. علاقه مندان در قالب این طرح، کتاب هایی را که در خانه دارند و قبلا آنها را مطالعه کرده اند (کتاب های بدون استفاده) به کتابخانه کانون فرهنگی هنری مسجد جامع دهبارز تحویل می دهند.

 

 

 

 

گروه جهادی کانون علویون را می توان یکی از گروههای جهادی فعال در این شهرستان نام برد که با هدف شناسایی نیازهای محرومین و تلاش در جهت رفع آن با بهره گیری از ظرفیت خیرین ایجاده شده است. مهم ترین اقدماتی که توسط این گروه جهادی در طول سال های گذشته انجام شده است، ساخت سرپناه، حمام، سرویس بهداشتی و دیوارکشی حیاط منازل ایتام و نیازمندان و ضدعفونی و نظافت منازل این افراد بوده است.

 

 

 

 

این کانون قبل از شیوع بیماری کرونا با استفاده از ظرفیت مربیان جوان مومن، پرانرژی و با اخلاق و با شرکت 80 کودک و نوجوان 7 تا 15 ساله همه ساله در فصل تابستان اقدام به اجرای طرخ غنی سازی اوقات فراغت در رشته های روخوانی و روانخوانی، احکام، تربیتی، اخلاقی، ورزشی، گرافیک و نقاشی در دو بخش خواهران و برادران می کرد. به گفته مدیر کانون علویون رویکرد کلی کلاس‌ها در طرح اوقات فراغت کانون بر اساس معیارهای اخلاقی، تربیتی و نظم تدوین شده بود و آثار آن پس از اجرای موفق طرح در شرکت کنندگان مشهود بود.

 

وی افزود: جذب نوجوانان و جوانان به مسجد، برنامه ریزی برای تربیت دینی شرکت کنندگان، ارتقای سطح بینش و آگاهی و سطح مهارت آنان، واکسینه کردن آنها در برابر آسیب ها و ترویج روحیه امید، نشاط و شادابی معنوی در این قشر ازجمله اهداف اجرای طرح اوقات فراغت در کانون علویون بوده است. ضمن اینکه پس از پایان طرح اوقات فراغت به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین شرکت کنندگان منتخبین طرح را به اردوی تفریحی سیاحتی اعزام می نمودیم و در حال حاضر به دلیل شرایط بحران کرونا سعی کرده ایم این برنامه های تربیتی و اخلاقی را در بستر فضای مجازی برای مخاطبان ارایه کنیم.

 

مسابقه صحیفه خوانی در بستر فضای مجازی،طرح ملی سه شنبه های تکریم، در جهت تجلیل و تکریم از خانواده ها شهدا وایثارگران و افراد شاخص و ممتاز مسجدی، اجرای طرح ر اهکار، طرح «مقاومت»، مسابقه مدهامتان، سرود را می توان بخش دیگری از برنامه ها و طرح های کانون علویون مسجد جامع شهردهبارز شهرستان رودان استان هرمزگان نام برد که با استقبال مخاطبان بسیاری دراین شهرستان روبرو بوده است.

 

پایان پیام/ 40