کانونی مسجدی که منشا تحولات فرهنگی اقتصادی در لبِ دریا شده است

کانونی مسجدی که منشا تحولات فرهنگی اقتصادی در لبِ دریا شده است

تاریخ انتشار : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
کانون «انصارالزینب(س)» در روستای لب دریا با فعالیت‌های گسترده فرهنگی و کتابخوانی، برگزاری جشنواره برداشت محصول، مقابله با کرونا، کمک مومنانه به نیازمندان و ... توانست نام خود را به عنوان یکی از برترین‌های «ایران قوی» ثبت کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی  هنری «انصارالزینب(س)» در جوار مسجد صاحب الزمان (عج) روستای لب دریا واقع در بخش بندر کیاشهر آستانه اشرفیه استان گیلان به عنوان یکی از کانون های برتر در رواق کتاب طرح ملی «ایران قوی» با امتیاز بیش از 16 هزار  و 313 معرفی شد.

 

این کانون فرهنگی هنری از سال 94 با مجوز رسمی ستاد فهمای استان گیلان فعالیت خود را در این روستا که 120 خانوار در آن ساکن هستند، آغاز کرد و با فعالیت های گسترده  حتی در شرایط کرونا توانست به موفقیت های قابل توجهی در سطح کشور دست یابد و در حال حاضر نزدیک ۵۰۰ نوجوان و جوان عضو فعالیت های این کانون شده اند.

 

کانون انصارالزینب(س) روستای لب دریا علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف از جمله قرآن، احکام و همچنین برگزاری جشن‌های مختلف در اعیاد و ولادت ائمه اطهار(ع)، تلاش کرده است، تا با برگزاری جشنواره‌های مختلف محلی با موضوعاتی نظیر برداشت محصول برنج و غذاهای محلی با هدف ترویج فرهنگ شکرگذاری در روستا رویکردی متفاوت و جدید را در فعالیت‌های خود ارایه کند.

 

«مژگان پیرخندان»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری مسجد  کانون فرهنگی هنری انصارالزینب(س) مسجد صاحب الزمان (عج) روستای لب دریا، اظهار کرد: برگزاری اردوهای فرهنگی و زیارتی،اعزام فعالان کانون و اهالی مسجد به کربلا همزمان با اربعین حسینی، راه اندازی صندوق قرض الحسنه و پرداخت وام به افراد نیازمند بخشی از فعالیت های این کانون فرهنگی هنری بوده است.

 

ارج نهادن به مقام شامخ شهدا با دیدار از خانواده آن دلاوران، در قالب طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» رویکرد مستمر این کانون بوده است و در این راستا مستند «بدرقه شهیدان» تهیه و در دهه فجر سال 1399 در بستر فضای مجازی منتشر شد.

 

 

 

 

یکی از دیگر از برنامه های مهم این کانون فرهنگی هنری که موجب شد،در طرح ملی «ایران قوی» و در رواق کتاب به عنوان کانون برتر در کشور شناخته شود، توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی بوده است، پیرخندان در ارتباط با برنامه های این کانون در زمینه کتابخوانی، گفت: اجرای طرح ملی «شنبه های با کتاب» به منظور بالا بردن سطح فرهنگ مردم روستا، در کنار اطلاع رسانی و فعالیت‌های مربوط به این عرصه در فضای مجازی و نیز اجرای طرح «هر کوچه یک کتاب» با کمک کتابخانه و کتابدار کانون از جمله طرح هایی است،هر هفته با معرفی یک کتاب برگزار می شود.

 

مدیر کانون انصارالزینب(س) مسجد صاحب الزمان(عج) روستای لب دریا افزود: در این طرح در مناسبت های مختلف در کوچه های این روستا برنامه هایی متناسب با آن مناسبت برگزار و کتابی نیز در مورد آن مناسبت به مخاطبان معرفی می شود و بعد از آن از کتاب معرفی شده مسابقه ای برگزار می شود و اعضای کانون نیز در سایت «بچه های مسجد» اقدام به خلاصه نویسی آن کتاب می کنند.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: همچنین در مناسبت های مختلف اقدام به برپایی نمایشگاه کتاب در مسجد می کنیم. به طوری که در نیمه شعبان ایستگاه «مهدویت» را برپا و کتاب «آشتی با امام زمان(عج)» را برای اعضای کانون به منظور مطالعه آن معرفی کردیم، و در آینده نیز در بحث کتاب و کتابخوانی بنا داریم که کانالی در فضای مجازی راه اندازی و اقدام به معرفی کتاب کنیم.

 

برگزاری جشنواره برداشت محصول و جشن شکرگذاری در ایام برداشت محصول برنج را می توان یکی از دیگر از برنامه های این کانون نام برد، مدیر این کانون روستایی در این زمینه ابراز کرد: در این جشنواره بانوان عضو کانون لباس محلی پوشیده شده و در محل برگزاری نان های محلی را پخت می کنند، بستن جارو، آسیاب کردن برنج، برگزاری نمایشگاه گل و گیاه و عرضه صنایع دستی همچون چرم دوزی و محصولات خوراکی مثل تخم مرغ محلی از بخش های این جشنواره است که همه ساله با بازدید و استقبال مسئولان و عموم مردم همراه می شود.

 

 

 

 

 

پس از شیوع بیماری کرونا نیز این کانون فرهنگی هنری فعال در راستای مبارزه با این بیماری و نیز اطلاع رسانی به مردم پیرامون ویروس کرونا برنامه هایی تدارک دید، یکی از برنامه های موفق این کانون فرهنگی هنری برای مبارزه با ویروس کرونا که به صورت مجازی طراحی شد، اجرای طرح دلنوشته «در خانه بمانیم» است که با تولید محتوای آموزشی و آگاهی رسانی در خصوص مراقبت افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید19همراه بوده است.

 

علاوه بر آن با همدلی و وحدت اعضای کانون فرهنگی هنری انصارالزینب(س) برای مقابله با کرونا ویروس پویش «کرونا را شکست می‌دهيم»، راه اندازی شد. خريد مواد ضدعفونی کننده با حمایت مردم به‌ منظور سمپاشی بخشی از این برنامه ها در بحران کرونا بوده است، که در این راستا تمام روستا اعم از بازار و مغازه‌های محل، مسجد صاحب الزمان (عج)، دستگاه خودپرداز، سرویس‌های بهداشتی و تمام کوچه‌ها صدعفونی و گندزدایی شد.

 

پیرخندان گفت: در اوج شیوع این بیماری یکی از رویکردهایی که از سوی این کانون مورد توجه قرار گرفت، دوخت و توزیع ماسک توسط بانوان در منازل با رعایت پروتکل های بهداشتی، سمپاشی و گندزدایی مسجد و معابر، برگزاری مسابقات نقاشی، شعر و دکلمه‌ با محور کرونا در سطح فضای مجازی و همچنین تولید انیمیشن «کرونا در کمین است»، بوده است تا از این طریق در خدمت رسانی به مردم نقش موثری را ایفا کنیم. همچنین، تقویت آموزه‌های دینی و ارتباط بیشتر با کودکان با برگزاری مسابقه «نقاشی» با موضوع مقابله با کرونا به همت کانون در فضای مجازی برگزار و به نفرات برتر جوایزی اهدا می‌شود.

 

با توجه به بیانات و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و کمک های مومنانه، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و حمایتی در پنج مرحله برای 60 خانواده از سوی این کانون انجام شد. مدیر کانون انصارالزینب(س) در این رابطه گفت: با همکاری کانون حضرت خدیجه(س) و برنامه «سمت خدا» در چهار مرحله 80 بسته گوشت قربانی در طول یکسال گذشته میان نیازمندان و خانواده های بی سرپرست توزیع شد و در ماه مبارک رمضان نیز طبخ غذای گرم و توزیع میان خانواده های بی بضاعت انجام می شود.

 

وی ادامه داد: به مناسبت عید نوروز نیز بسته های پوشاک به خانواده های کم برخوردار اهدا شد و در شروع سال تحصیلی نیزبرای دانش آموزان بی بضاعت لوازم التحریر توزیع شد.

 

 

 

 

 

یکی دیگر از اقدامات کانون انصارالزینب(س) در روزهای کرونایی، تجلیل از پرستارانی بوده است که از روستای لب دریا در نقاط مختلف ایران در روزهای شیوع کرونا مشغول خدمت‌رسانی هستند، به گفته پیرخندان به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س)، تجلیل از پرسنل خانه بهداشت این روستا در دستور کار کانون قرار گرفت و در همین راستا کلیپ ویژه‌ای در فضای مجازی به منظور قدردانی از کادر درمان، تولید و منتشر شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالزینب(س) مسجد صاحب الزمان(عج) روستای لب دریا به اعطای وام از سوی این کانون به نیازمندان هم اشاره کرد و گفت: کانون انصارالزینب(س) با تاسیس صندوق قرض الحسنه «زینبیون» با ۶۵ عضو توانسته طی دو سال و نیم، قریب 140 میلیون تومان وام بدون بهره به اعضای کانون و نیازمندان روستا پرداخت کند و در حال حاضر این صندوق با کمک خیرین محلی پشتیبانی می‌شوند.

 

یکی از دلایل موفقیت این کانون روستایی ارتباط با مدارس پیرامون کانون و برنامه ریزی برای جذب دانش آموزان در برنامه های کانون است، مدیر کانون انصارالزینب(س) خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دشمن برای نفوذ به فرهنگ جامعه و تأثیرگذاری منفی روی جوانان و نوجوانان برنامه ویژه‌ای دارد، به همین جهت تمام تلاش ما برنامه ریزی فرهنگی، توسعه فرهنگ کتابخوانی با اجرای طرح های مختلف و تولید انیمشین برای جذب دانش آموزان است و این برنامه های ما حتی  در شرایط کرونایی نیز با قوت دنبال می شود.

 

پایان پیام/ 40