جزئیات مهرواره «محله همدل»/ پیشتازی رفع مشکلات اقتصادی در جلب مشارکت‌های مردمی

جزئیات مهرواره «محله همدل»/ پیشتازی رفع مشکلات اقتصادی در جلب مشارکت‌های مردمی

تاریخ انتشار : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه ۱۴ کلان‌مسئله و ۱۱۴ مسئله خُرد برای اجرای مهرواره «محله همدل» پیش‌بینی شده است، گفت: تا امروز (۸ اردیبهشت) ۱۳ هزار و ۴۶۱ مسئله در سامانه ثبت شده که بیشترین فراوانی آن به مشکلات اقتصادی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین نشست خبری مهرواره «محله همدل» صبح امروز (چهارشنبه، 8 اردیبهشت ماه) در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام «رضا غلامی» در این نشست با بیان اینکه برای طراحی این مهرواره با چند مسئله مواجه بودیم، اظهار کرد: نخست فضای ناشی از کرونا که بسیاری از حوزه های اجتماعی، فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده؛ همچنین مطالبه مقام معظم رهبری در آغاز سال که بر رفع مشکلات با همراهی مردم تاکید کردند چرا که بسیاری از مسایل اجتماعی ما خرد هستند و گره زدن آنها با انتخابات صحیح نیست.

 

دبیر مهرواره محله همدل ادامه داد: سومین دغدغه ما ماه مبارک رمضان بود که در دو سال گذشته تحت تاثییر شیوع کرونا قرار گرفته است. سال گذشته مقام معظم رهبری با تاکید بر مواسات و همدلی های مومنانه منجر به احیای کارکردهای اجتماعی مساجد از طریق کمک های مومنانه و رفع نیازهای مردمی شدند.

 

طراحی 14 کلان مسئله و 114 مسئله خرد برای مهرواره

 

وی تصریح کرد: این دغدغه ها ما را بر آن داشت تا طرحی کاملا مردمی را برای رفع مشکلات اهالی محلات طراحی کنیم. ایده مرکزی مهرواره ایران همدل بر مشارکت یک به یک مردم نوع‌دوست ایران اسلامی برای رفع مشکلی از مشکلات اهالی یک محله است. در این راستا 14 کلان مسئله و 114 مسئله خرد برای جلب مشارکت های مردمی به صورت فردی یا گروهی در این مهرواره پیش بینی شده است.

 

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه این طرح می تواند با مدیریت امام محله یا حتی بدون حضور او انجام شود، ابراز کرد: علاقه مندان به شرکت در این مهرواره می توانند عدد یک را به سامانه 5000117 ارسال کنند تا لینک مهرواره و لینک ثبت نام برای تکمیل فرآیند و انتخاب نوع مشارکت در حل مسایل و مشکلات برایشان ارسال شود.

 

قائم مقام بنیاد هدایت با بیان اینکه سال گذشته تمرکز فعالان مسجدی بر تامین بسته های معیشتی خانواده های محروم و بی بضاعت بود، تاکید کرد: اما باید توجه داشت مشکلات در جامعه متنوع و حجم شان عظیم است و صرفا نمی توان بر بحث معیشتی تمرکز کرد. برای مثال رسیدگی به دانش آموزان محروم از تحصیل آنلاین، رفع مشکلات زیرساختی در محلات، کمک به ازدواج جوانان کم بضاعت و تامین جهیزیه برای آنها، رفع مشکلات حاشیه نشینی و ... نیز باید محور کمک های مومنانه باشد.

 

ثبت 13 هزار و 461 مسئله در سامانه تا امروز

 

وی با بیان اینکه تنوع مسایل پیش بینی شده در مهرواره فرصت حضور اقشار مختلف در آن را فراهم کرده است، گفت: تا امروز 13 هزار و 461 مسئله در سامانه برای مشارکت مردمی از سوی علاقه مندان ثبت شده، همچنین 10 هزار و 200 محله از کل کشور نیز اعلام مشارکت در مهرواره داشته اند.

 

بیشترین و کمتران میزان مشارکت ها

 

حجت الاسلام غلامی درباره فراوانی مسایل ثبت شده از سوی مردم در سامانه مهرواره محله همدل اضافه کرد: بیشترین فراوانی در کلان مسئله اقتصادی با سه هزار و 679 مشارکت، پس از آن در حوزه اجتماعی با 1970 ثبت مسئله، سپس حوزه مذهبی با 1681 مسئله ثبت شده و نهایتا خانواده با هزار و 541 مسئله ثبت شده است. کمترین میزان ثبت مسایل نیز مربوط به حوزه های حقوقی با 127 ثبت و رسانه با 142 ثبت مسئله است.

 

دبیر مهرواره محله همدل درباره میزان مشارکت ها به تفکیک استان ها نیز بیان کرد: از نظر بیشترین میزان مشارکت اصفهان و کرمان با 1116 ثبت و استان فارس با 1110 ثبت هستند. از نظر کمترین میزان مشارکت نیز به ترتیب استان های قم، البرز، کردستان با 39، 44 و 69 ثبت مسئله هستند. بیشترین میزان مشارکت نیز مربوط به شانزدهمین روز اجرا با 1980 ثبت مسئله بوده است.

 

تقویم زمانی اجرای مهرواره

 

حجت الاسلام غلامی درباره فرآیند زمانی اجرای این مهرواره اعلام کرد: مرحله اطلاع رسانی، تبلیغ و ثبت مسئله از ابتدای ماه رمضان تا انتهای آن انجام می شود. پس از آن از عید سعید فطر تا 20 خرداد مرحله حل مسئله است و مرحله شهرستانی مهرواره سوم تا هفتم تیر ماه، مرحله انتخاب برترین های شهرستانی برای حضور در مرحله استانی پس از آن و نهایتا مرحله ملی در دهه ولایت و امامت بازه بین عید سعید قربان تا عید سعید غدیر برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه در هر شهرستان کمیته انتخاب برای تعیین برترین های این مرحله تشکیل می شود، ابراز کرد: این کمیته متشکل از نمایندگان امام جمعه، سپاه پاسداران و سازمان تبلیغات اسلامی در هر شهرستان به اضافه دو یا سه فعال فرهنگی از همان شهرستان است که سه برابر ظرفیت را در نظر می گیرد و بعد از بررسی مستندات از یک تا 70 امتیاز را به حل مسئله اختصاص می دهد. 30 درصد امتیاز نیز توسط مردم به فرآیند انجام شده از سوی فرد یا گروه اعطا می شود تا در مجموع رتبه مسئله حل شده مشخص شود.

 

حجت الاسلام غلامی افزود: در مرحله ملی هیئت داوران برترین های شهرستانی را بررسی کرده و از یک تا 50 امتیاز را به آنها می دهند. 50 امتیاز هم بر اساس شرایط استانی و متخذ از امتیاز مردمی به حل مسئله تعلق می گیرد و جمعا 62 نفر یا تیم به مرحله ملی راه می یابند.

 

قائم مقام بنیاد هدایت اعلام کرد: پس از بررسی ها و ارایه مستندات نهایتا از سه حل مسئله فردی یا گروهی با اعطای جایزه نقدی 200 میلیون تومانی تقدیر می شود البته در استان ها نیز بر اساس ضرایب مشارکت ظرفیت هایی برای تقدیر در نظر گرفته شده است. همچنین در مرحله  شهرستانی البته باید توجه داشت رویکرد مهرواره محله همدل جلب مشارکت های مردمی برای حل مسایل است نه رویکرد مسابقه ای.

 

این گزارش می افزاید حجت الاسلام «حسن بابانژاد»، مسئول مرکز توانمندسازی بنیاد هدایت (یارا) نیز در این نشست خبری بیان کرد: اجرای این مهرواره نیازمند ارایه مشاوره به شرکت کنندگان در مراحل مختلف است؛ از این رو، شماره 02591009650 برای ارایه مشاوره به شرکت کنندگان در نظر گرفته شده که از هشت صبح تا ساعت 23 به تماس ها پاسخگو هستند.

 

وی ادامه داد: تاکنون عموما پرسش ها با موضوع ثبت مسئله یا تشخیص موضوعات است که طبیعتا این روند تا 10 روز دیگر ادامه دارد و بعد از آن پیش بینی می شود سوالات جنبه حل مسئله به خود بگیرد.

 

حجت الاسلام بابانژاد با بیان اینکه قرار است ما در کنار مردم برای اجرای هر چه بهتر این مهرواره باشیم، خاطرنشان کرد: از ظرفیت های مشاوره ای و میدانی امامان محله برای این مهم بهره می گیریم چرا که قرار نیست کمک های ما درون گرا و سازمان محور باشد بلکه قرار است کنار مردم باشیم و گام های مختلف این مهرواره را تعریف و تبیین کنیم.

پایان پیام/ 9