استفاده از ظرفیت ۴ هزار مسجد برای تسهیل ازدواج و رفع مشکلات جمعیتی

استفاده از ظرفیت ۴ هزار مسجد برای تسهیل ازدواج و رفع مشکلات جمعیتی

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام امامی از تشکیل ۱۲ کارگروه در مساجد برای ترویج ازدواج آسان و حل مشکلات جمعیتی خبر داد و گفت: اگر ۴ هزار مسجد پیش‌بینی شده پای کار بیایند به افزایش ازدواج و رشد جمعیت کمک می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، حجت الاسلام «سید حسن امامی»، مدیر مؤسسه خیریه الزهرا(س) در دیدار با حجت الاسلام «سیدناصر میرمحمدیان»، مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به پیشینه این مؤسسه اظهار داشت: قریب به ۳۷ سال است که مؤسسه خیریه الزهرا(س) با هدف سامان دادن به امور فرهنگی جوانان تاسیس شده است.

 

مدیر مؤسسه خیریه الزهرا(س) ابراز داشت: ما از سه دهه قبل نسبت به کنترل جمعیت و آسیب های حاصل از آن هشدار داده و این را به سمع مراجع بزرگوار نیز رسانده بودیم و اکنون با گذشت سه دهه اثرات مخرب آن نمایان شده است و مراجع بزرگوار تقلید نیز نسبت به اهمیت این موضوع و لزوم رفع این مشکل تأکید دارند.

 

وی اضافه کرد: پس از اعلام نظر رهبرمعظم انقلاب در مورد مسئله کاهش جمعیت که در خراسان شمالی مطرح شد ما فضای کار خود را متفاوت کردیم و وارد کار اجرایی شدیم.

 

حجت الاسلام امامی ادامه داد: نظرما بر این بود که از ظرفیت مسجد برای رفع این مشکل استفاده کنیم ولی در آن مقطع احدی با بنده موافق نبود و ما نیاز به دستور وزیر کشور داشتیم که در سال ۹۵ این دستور صادر شد اما در آن مقطع بیش از ۱۰۰ شعبه در سراسر کشور داشتیم و پس از آن تا چهارصد شعبه را پیش بینی کردیم.

 

مدیر مؤسسه الزهرا(س) افزود: در راستای حل مشکل کاهش جمعیت طرحی را اجرا کردیم که بر اساس آن در هر مسجد ۱۲ کارگروه ایجاد و امام جماعت مسئول این کار باشد که این کارگروه ها شامل تأمین جهیزیه، تسهیل گری در ازدواج، فضای مجازی و ... می شد و پیش بینی کردیم که این کارها می تواند مسجد را از حالت موجود به وضعیت مطلوب برساند و مسجد را به یک موجود متحرک تبدیل کند.

 

وی خاطرنشان کرد: این پروژه جهادی سبب شد تا سرعت افزایش ازدواج ها به طور قابل توجهی روند صعودی داشته باشد؛ تا سال گذشته ۸۳۵۰ جوان جذب شدند که ۲۳۵۰ نفر از آنها ازدواج کردند و این مهم از برکت این حرکت محقق شد. اگر این  ۴۰۰۰ مسجدی که ما پیش‌بینی کرده‌ایم پای کار این برنامه بیایند حرکت بسیار مؤثری خواهد بود برای افزایش ازدواج و در نتیجه افزایش جمعیت و اگر تنها هر مسجد هزار نفر را جذب کند نتیجه آن ۴ میلیون ازدواج خواهد بود.

 

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه یک کارگروه فضای مجازی در قالب این طرح شکل گرفته است، ادامه داد: جذب جوانان در گروه های مجازی که در مساجد ایجاد شده است به پیشبرد کار کمک شایانی می‌کند.

 

مدیر مؤسسه الزهرا(س) بیان داشت: فعالیت بنیاد هدایت در مساجد و فعال شدن آنها یک هم افزایی را ایجاد می کند؛ همکاری هایی که با مرکز سیاستگذاری ائمه جمعه و طرح شهید سلیمانی داشتیم، می‌تواند این موفقیت‌ها را افزون کند. این همکاری مجموعه های دینمحور می تواند آسیب بزرگ کاهش جمعیت را برطرف کند.

 

مدیر مؤسسه خیریه الزهرا(س) تاکید کرد: با کمک کارگروه های دوازده گانه که در مساجد ایجاد می‌شود روحانی مسجد به عنوان امام محله از توانایی بالایی برخوردار می شود و مدیریت امور محله و مسجد را در اختیار می‌گیرد و از این توانایی و اختیارات می‌تواند در مسیر حل مشکلات محله استفاده کند.

 

وی گفت: یکی از ظرفیت هایی که این طرح ایجاد کرده است، فرصت تهیه محتوا برای فضای مجازی از طریق کارگروه فضای مجازی است. با توجه به اهمیت فضای مجازی در مقطع کنونی این کار بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد و از سوی دیگر با توجه به مسائل و مشکلات خانواده ها یکی از موارد مورد نیاز، بحث مشاوره است و در قالب این طرح به آن پرداخته شده است.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام میرمحمدیان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت امامان محله گفت: لازم است با همکاری هرچه بیشتر نسبت به استفاده از این ظرفیت ارزشمند اقدام کنیم.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: مساجد در امور مختلف از قبیل ازدواج و حل مشکلات اشتغال می تواند ورود کرده و مسائل محلات را حل کند. امامان محله نیز این آمادگی را دارند که در این خصوص با مؤسسه خیریه الزهرا (س) همکاری کنند.

پایان پیام/ 9