حال خوب بچه های مسجد در ماه مبارک رمضان/ فعالیت های مسجد تعطیل بردار نیست

حال خوب بچه های مسجد در ماه مبارک رمضان/ فعالیت های مسجد تعطیل بردار نیست

تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
برای هیچ کدام از بچه های مسجد تعطیلی خانه های خدا آن هم در ماه رمضان جذاب نیست؛ آنها با تمام مراقبت های بهداشتی فعالیت های خود را در ماه خدا ادامه دادند تا چراغ مسجد خاموش نشود.

 

خبرگزاری شبستانجهرم

نوای «ربنا» را که می شنوم ناخودآگاه حال و هوای ماه رمضان در وجودم احساس می کنم؛ چه حال خوبی دارد لحظات افطار و آن سحرهای با صفا؛ اصلاً تا خودت آن لحظات را درک نکنی و طعم آن را نچشی هر چه هم من بگویم برایت قابل درک نیست؛ حتما باید در آن موقعیت قرار بگیری تا لحظه های ناب ماه رمضان به خوبی برایت قابل درک باشد؛ آن وقت است که به خودت می گویی واقعاً ماه مبارک رمضان ماه خداست و حس و حال خدایی دارد؛ انگار دری از درهای بهشت گشوده شده و برای لحظاتی کوتاه ما را دعوت کرده اند تا مزه ای از خوشی های بهشت را بچشیم.

 

بچه های مسجد از یک ماه قبل برای استقبال از ماه رمضان آماده می شوند؛ مسجد را آب و جاروب می کنند؛ شبستان را غبارروبی کرده و خلاصه دستی به سر و روی فضای مسجد می کشند؛ چرا که قرار است خانه های خدا میزبان بندگان خدا آن هم در ماه میهمانی الهی باشند.

 

بچه ها کارها را به دقت انجام می دهند تا کم و کسری وجود نداشته باشد؛ قفسه های قرآن را گرد گیری و قالی ها را هم جاروب می کنند؛ باغچه کوچک مسجد هم از این حیث مستثنی نشده و بچه ها پس از حرس کردن درخت ها، تعدادی بوته گل های فصلی را تهیه کرده و در باغچه زیبای مسجد می کارند؛ بچه ها دستی به سر و روی حوض کوچک وسط حیاط هم می کشند و چند ماهی گلی قرمز خوشکل را در آن می اندازند؛ رقص زیبای ماهی های درون حوض، گل های رنگارنگ و البته خوش بوی بهاری و فضای معنوی حاکم بر مسجد گویی شبیه یک بهشت کوچک است که از خاطره ها به این سادگی پاک نمی شود.

 

اکنون وقت آن رسیده تا بچه ها برای ایام ماه رمضان برنامه ریزی کنند؛ اگرچه کرونا باعث نمی شود مسجد در ماه رمضان رو به تعطیلی برود اما بچه ها سعی دارند به نحوی برنامه ریزی کنند تا شیوه نامه های بهداشتی با توجه به حساسیت های موجود به خوبی رعایت شود تا خدای نکرده مشکلی برای اهالی مسجد به وجود نیاید.

 

حالا که کارها به خوبی پیش رفته و همه چیز مهیای ماه میهمانی خداست وقت آن رسیده تا درهای مسجد گشوده شود و صبح، ظهر و شب میعادگاه مومنان برای راز و نیاز با معبود باشد.

 

مسجد میعادگاه مومنان در ماه رمضان

مساجد در شهرستان جهرم در طول ماه رمضان بر روی مومنان گشوده است و بچه های مسجد با روی گشاده میزبان شهروندان در ایام این ماه مبارک هستند؛ در کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا برپا است و با استقبال بچه های مسجد در این ایام مواجه است.

 

البته بچه های مسجد در این کانون فرهنگی و هنری همواره در رونق بخشیدن به نماز های جماعت کوشیده اند و نگذاشتند شور و صفای باشکوه نماز جماعت در این کانون از رونق بیفتد.

 

در دیگر مساجد سطح شهر هم نمازهای جماعت برپاست؛ البته اقامه نماز با توجه به محدودیت های کرونایی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی نمازگزاران انجام می شود و بچه های مسجد نیز نه تنها در رعایت شیوه نامه ها کوشا بوده بلکه دیگران را نیز به این امر نیک دعوت می کنند.

 

این مهم را می توان به خوبی در کانون فرهنگی و هنری «سردار شهید علی اکبر رحمانیان» مشاهده کرد؛ بچه های مسجد در این کانون فرهنگی و هنری به خوبی رعایت سایر جوانب را دارند؛ نمازهای جماعت بر اساس دستورالعمل های ابلاغی اقامه می شود و حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک از سوی نمازگزاران در صف های نماز جماعت مسجد به خوبی قابل مشاهده است.

 

در مسجد «الزهرا (س)» نیز که استقبال خوبی از نمازهای جماعت می شود؛ اهالی مسجد و بچه های کانون شیوه نامه های بهداشتی را به خوبی رعایت می کنند و با وجود برپایی باشکوه نماز جماعت در این مسجد اما حفظ شیوه نامه ها از اولویت برنامه های بچه های مسجد بوده که البته مورد تایید بازرسان دانشگاه علوم پزشکی نیز قرار گرفته است.

 

جزءخوانی قرآن پای ثابت برنامه های ماه رمضان

مدیر کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان»، مسجد «امیرالمومنین (ع)» جهرم می گوید: در ماه رمضان جزءخوانی قرآن کریم در مساجد مختلف انجام می شود و این مهم نیز از برنامه های کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» است.

 

«هادی ترابفرد» ادامه می دهد:  برنامه تلاوت قرآن کریم در ایام ماه رمضان هر روز پس از اقامه نماز ظهر و عصر با تلاوت یک جزء قرآن در کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» برگزار می شود.

 

 برگزاری فعالیت های قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان از جمله برنامه هایی است که همه ساله در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» انجام شده و با استقبال گروه های مختلف مردم رو به رو می شود.

 

به گفته مدیر کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» شهرستان جهرم، امسال علاوه بر برگزاری آیین های جزءخوانی قرآن کریم در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» که هر روز ظهر پس از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می شود، آیین جزءخوانی پس از نماز صبح نیز در این کانون فرهنگی و هنری برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

«محمد حضوری» می گوید: علاوه بر این، برنامه ها و فعالیت های قرآنی در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)»، به صورت آنلاین در فضای مجازی نیز در طول ماه رمضان برگزار می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری «امامزاده ابراهیم (ع)» شهرستان جهرم هم می گوید: در ماه مبارک رمضان نیز به همت بچه های مسجد، برگزاری آیین جزءخوانی قرآن کریم در این کانون فرهنگی و هنری اجرا می شود.

 

«سید علی امجدی» با اشاره به اینکه این برنامه هر شب با حضور نمازگزاران و اهالی کانون فرهنگی و هنری «امامزاده ابراهیم (ع)» برگزار می شود، بیان می کند: این برنامه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

 

امجدی می افزاید: برنامه جزءخوانی قرآن کریم در این کانون فرهنگی و هنری به سبب شیوع بیماری کرونا، در محوطه باز کانون و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی انجام می شود.

 

در کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» هم این برنامه با حضور اهالی مسجد و اعضای کانون، هر روز پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار می شود.

 

به گفته مدیر این کانون، همچنین این برنامه، شب ها ساعت 21 نیز با حضور بچه های مسجد برگزار می شود.

 

کمک به نیازمندان در قالب رزمایش «کمک مومنانه»

در راستای خدمات رسانی و حمایت از خانواده های کم بضاعت و محروم، جمع آوری کمک های نقدی به وسیله بچه های مسجد در ایام ماه رمضان به اجرا در آمده تا با تامین هزینه ها و تهیه بسته های معیشتی بخشی از مشکلات خانواده ها برطرف شود.

 

به گفته مدیر کانون فرهنگی و هنری «حضرت ابوالفضل (ع)» جهرم، از ابتدای ماه رمضان و به همت بچه های مسجد در کانون فرهنگی و هنری «حضرت ابوالفضل (ع)» شهرستان جهرم، اجرای طرح «کمک مومنانه» در اولویت برنامه ها قرار گرفته است.

 

«هادی پاریاو» به تهیه بیش از یکصد بسته مواد غذایی در این کانون فرهنگی و هنری اشاره می کند که ارزش هر بسته بیش از 200 هزار تومان و شامل اقلام مورد نیاز خانواده ها همچون برنج، حبوبات، روغن، رب گوجه، ماکارونی و سویا بوده است.

در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» نیز تعداد 300 بسته مواد غذایی تهیه و میان خانواده های محروم و کم بضاعت توزیع شد؛ برنج، ماکارونی، پنیر، تخم مرغ، سویا، شکر، قند و روغن سرخ کردنی محتوای این بسته ها را شامل شده است.

 

همچنین به همت خیران و نیک اندیشان تعداد ۲۵۰ کارتن خرما، ۱۵۰ بسته گوشت و نان میان خانواده های کم بضاعت و محروم توزیع شده است.

 

این طرح با همکاری مرکز نیکوکاری «غدیر» وابسته به کانون فرهنگی و هنری «پیمان غدیر» در طول ماه رمضان انجام شد که در این راستا یکصد بسته مواد غذایی به ارزش بیش از 270 میلیون ریال تهیه و میان خانواده ها توزیع شده است.

 

 بسته های مواد غذایی شامل برنج، گوشت قرمز، مرغ، روغن ، شکر، قند، رب گوجه، تخم مرغ، سویا، حبوبات، ماکارونی، خرما بوده است.

 

کانون های مساجد میزبان جشن میلاد امام حسن (ع)

جشن میلاد سومین امام شیعیان نیز همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزار شد.

 

کانون فرهنگی و هنری «حضرت ابوالفضل (ع)» یکی از کانون هایی بود که این جشن را با سخنرانی فرمانده سپاه ناحیه جهرم به اجرا در آورد؛ همچنین مدیحه سرایی مداح اهلبیت (ع) در وصف حضرت امام حسن مجتبی (ع) از دیگر برنامه های این آیین جشن و سرور در کانون فرهنگی و هنری «حضرت ابوالفضل (ع)» بود.

 

این مناسبت در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» نیز گرامی داشته شد؛ به گفته مدیر این کانون فرهنگی و هنری این آیین سه شنبه هفتم اردیبهشت و از ساعت 21 در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» شهرستان جهرم برگزار شد که در این آیین حجت الاسلام «عباس عرفایی» امام جماعت مسجد «الزهرا (س)» به سخنرانی در وصف کریم اهلبیت (ع) پرداخت و در ادامه نیز حاضران در این محفل معنوی از نوای مولودی خوانی ذاکران اهلبیت (ع) بهره مند شدند.

 

احیا و شب زنده داری در لیالی قدر

آیین شب های قدر در کانون فرهنگی و هنری مساجد جهرم با برگزاری ویژه برنامه های مختلف برگزار شد.

 

این برنامه در کانون فرهنگی و هنری «امام صادق (ع)» با اجرای قرائت قرآن، مناجات دعای «ابوحمزه ثمالی»، دعای «جوشن کبیر»، سخنرانی و دعای قرآنی همراه بود.

 

همچنین این برنامه با مرثیه سرایی و مناجات خوانی ذاکرین اهل بیت (ع) در شب های 19، 21 و 23 ماه رمضان در کانون های «دوستان آسمانی»، «شهید رحمانیان»، «حضرت ابوالفضل (ع)»، «دوستان آسمانی» و کانون های مساجد در بخش های «سیمکان» و «کردیان» ادامه پیدا کرد.

به گفته «رضا نیکجو»، مدیر کانون فرهنگی و هنری «منتظران نور»، این برنامه با سخنرانی حجت الاسلام «محمد حسین مدبر»، امام جمعه جهرم از ساعت ۲۴ شب بیست و سوم ماه رمضان برگزار شد.

 

وی دیگر برنامه سومین شب از لیالی قدر در این کانون را قرائت دعای «ابوحمزه ثمالی» ذکر کرد که ساعت یک بامداد با نوای حجت الاسلام «علی پوردست» امام جماعت مسجد و «مهدی شهیم» ذاکر اهلبیت (ع) به اجرا در آمد.

 

اینها تنها گوشه ای از فعالیت بچه های مسجد در کانون های فرهنگی و هنری مساجد و در طول ماه مبارک رمضان بود و البته این را باید گفت که مساجد هیچ وقت تعطیل بردار نیست و بچه های مسجد با جنب و جوش و خروش خود چراغ مساجد را همواره روشن نگاه می دارند.

 

گزارش:مهدی رحمانیان

پایان پیام/ 691