کمک ۹۰ میلیارد تومانی مردم در حوزه فرهنگ و هنر مساجد در سال ۹۹/ رشته تخصصی مدیریت مسجد

کمک ۹۰ میلیارد تومانی مردم در حوزه فرهنگ و هنر مساجد در سال ۹۹/ رشته تخصصی مدیریت مسجد

تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
سعادتی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری در جوار مساجد، گفت: سال گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی و کرونا مردم درحوزه فرهنگ و هنر مساجد بیش از ۹۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ویژه برنامه افطار «چشمه» عصر امروز (چهارشنبه، 22 اردیبهشت ماه) از شبکه افق سیما به صورت زنده با حضور حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»،معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و «سعید سعادتی»، کارشناس مسجدی و معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد با موضوع فعالیت های مسجد برگزار شد.

 

«سعید سعادتی» در این برنامه با اشاره به نقش مدیریتی امام جماعت مسجد، گفت: هر مسجدی در صورتی که امام جماعت آن مسجد نقش خود را به خوبی ایفا کند، بقیه ارکان هم خودشان را با امام جماعت هماهنگ می کنند و در واقع نقش امام مسجد نقش مدیریتی است و نهادهای فعال در مسجد، نقششان مدیریت بر مسجد است نه مدیریت در مسجد.


این کارشناس حوزه فرهنگ و مسجدی بیان کرد: طبق نظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، مدیریت مسجد بر عهده امام جماعت مسجد است و این موضوع در مسجد تراز و ایده آل مورد توجه قرار می گیرد و مساجد موفق محوریت بخشی امام جماعت را پذیرفته اند.


وی با اشاره به تاریخچه تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد در سال 72 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی برمقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تاسیس شدند و از همان ابتدای شکل گیری کانون ها تاکنون رویه کاری ما به این گونه بوده است که مسجد دارای شورایی متشکل از امام جماعت، فرمانده پایگاه بسیج، هیئت امنا است و مدیر کانون را امام جماعت مسجد معرفی می کند و ما در مساجدی ورود می یابیم که امام جماعت و هسته اولیه جوانان و امنا درخواست تاسیس کانون در مسجد را به ما درخواست بدهند.


سعادتی ابراز کرد: کانون فرهنگی هنری مساجد از میان 80 هزار مسجد کشور در بیش از 25 هزار مسجد فعالیت می کنند و کانون ها در مساجدی که امام جماعت دارند و نماز جماعت در مسجد برپا می شود و حلقه ای از جوانان درآن وجود دارد، فعالیت می کنند.
 

معاون فرهنگی و هنری ستاد فهما تصریح کرد: ماموریت ستاد هماهنگی بر کانون های مساجد بر این اساس است که کانون های مساجد بر اساس اقتضائات خودشان و تصمیمات امام جماعت و امنا فعالیت می کنند و ما آنها را در ماموریت های کلان هماهنگ می کنیم و تنها هماهنگی فیزیکی و منابع انسانی و سلسله مراتبی با آنها نداریم، بلکه تزریق محتوا و فکر نیز برای کانون های مساجد از سوی ستاد فهما صورت می گیرد.


سعادتی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته ارتباطات ما با مجموعه اعضای کانون ها به صورت سنتی اتفاق می افتاد، اما در حال حاضر قریب سه سال است که این ارتباطات به این شکل است که سامانه بچه های مسجد را راه اندازی کرده ایم و در این سامانه همه مدیران،رابطان و مربیان گروه سرود و نمایش کشور با همه مرتبط هستند و  به عنوان مثال در این سامانه قریب 2300 گروه سرود مسجد ثبت شده و اطلاعاتش هم به روز است. از طرفی همه گروههای هنری و سرود و نمایش از طریق این سامانه با هم مرتبط هستند.


وی با اشاره به اینکه ظرفیت های خفته مساجد که مورد غفلت قرار گرفته بود، در حال حاضر خیزشی از مساجد شکل گرفته و شکوفا شده است، اظهار کرد: جشنواره هایی همچون عمار و طنین مسجد از درون مساجد شکل گرفته است، بنابراین باید ظرفیت های مساجد مورد توجه قرار گیرد.


معاون فرهنگی هنری ستاد فهما در ادامه با اشاره به اینکه امروز امام جماعت مسجد نمی تواند در همه رشته ها تخصص داشته باشد، گفت: امروز مردم در محورهای مشاوره خانواده، اقتصادی و اجتماعی نیازمند راهنمایی هستند و امام مسجد به تنهایی نمی تواند در همه این حوزه ها پاسخگوی مردم باشد. اگر می خواهیم هنرمندان انقلابی را در مساجد تربیت کنیم، لازم است که نقش امام جماعت مسجد را حکمرانی محلی ببینیم، زیرا امام مسجد با عوامل و امت پیرامونش می تواند زمینه ساز موفقیت مسجد شود.


سعادتی با اشاره به فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در سه شبستان «فرهنگ»، «هنر» و «نوآوری» و 12 رواق تصریح کرد: کمک هایی که به کانون های مساجد از سوی دولت در سال گذشته صورت گرفت، کمتر از 20 میلیارد تومان در کل کشور بوده است، اما مردم درحوزه فرهنگ و هنر مساجد بیش از 90 میلیارد تومان با توجه به شرایط اقتصادی و کرونا هزینه کرده اند.


وی گفت: ما تلاش می کنیم در برخی از رشته های فرهنگ و هنر به کارآفرینی برسیم تا کانون های مساجد بتوانند فعالیت های خودشان را اداره کنند.

 

این کارشناس حوزه فرهنگ و مسجد خاطرنشان کرد: امام جماعت باید برای فراهم کردن مکانی برای فعالیت نوجوانان و جوانان در مسجد دغدغه داشته باشد.


 

پایان پیام/ 40