کارگاهی که به همت بانوان مسجدی ۲۰۰ نفر را شاغل کرده است

کارگاهی که به همت بانوان مسجدی ۲۰۰ نفر را شاغل کرده است

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
صفیه مونسان، بانوی کارآفرین با همکاری بانوان هیئت «حضرت رقیه(س)» مسجد امام هادی(ع) محله کالان سمنان توانسته برای ۲۰۰ نفر در کارگاه حوله‌بافی اشتغال‌زایی کرده و فرصت درآمدزایی را برای آنها ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مهرواره «محله همدل» با محور همراهی و مشارکت اهالی محلات در رفع مشکلات و معضلات محلی به همت بنیاد هدایت از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده و هم اکنون مرحله ثبت نام و حل مسئله را طی می کند.

یکی از مهمترین مشکلاتی که محلات با آنها دست و پنجه نرم می کنند مشکل اشتغال و درآمدزایی است که تبعات آن دیگر پایه های زندگی را هم دچار لنگش می کند از این رو، شرکت کنندگان در مهرواره «محله همدل» نگاهی ویژه به رفع این مشکل دارند.

 

خانم «صفیه مونسان»، اهل شهر سرخه استان سمنان و از شرکت کنندگان در مهرواره محله همدل ازجمله کارآفرینانی است که توانسته با راه اندازی کارگاه کوچک حوله بافی بافی و اشتغال زایی برای 200 نفر، با همکاری بانوان هیئت «حضرت رقیه(س)» مسجد امام هادی(ع)، سهمی مهم در رفع مشکل بیکاری در محله کالان داشته باشد.

 

 

 

 

 

وی با بیان اینکه از سال ها قبل دغدغه کارآفرینی برای بانوان را دارد، اظهار می کند: این دغدغه باعث شد ابتدا سراغ فعالیت هایی مانند عروسک دوزی بروم، اما کار آنطور که باید نگرفت و مجبور شدم آن را رها کنم. اما این شکست مانع از پیگیری دغدغه کارآفرینی در من نشد بلکه در گام بعد سراغ حوله‌بافی رفتم.

 

مونسان درباره اینکه چطور سراغ این حرفه رفته است، می گوید: از 10 سال قبل فعالیت در حوزه حوله‌بافی را شروع کردم تقریبا همزمان با ایامی که صنعت حوله بافی رو به افول بود اما توانستم به حیات آن کمک کنم. حوله بافی را تنها با سه دستگاه شروع کردم و تولید محصولات متعدد و متنوعی مانند حوله، دستمال آشپزخانه، روفرشی و دیگر محصولات را آغاز کردیم که اکنون تنوع تولیدات به 20 محصول رسیده است.

 

 

 

 

 

بنابر این گزارش، فعالیت و دغدغه‌مندی این بانوی کارآفرین در تولید محصول خلاصه نشده بلکه در زمینه طراحی دستگاه حوله بافی هم ورود کرده است؛ وی در این باره تصریح می کند: کار با دستگاهی که قبل از این با آن به تولید محصولات می پرداختیم دشواری هایی داشت، بنابر این به این فکر افتادیم تا دستگاه جدیدی را طراحی کنیم. با کمک نوه‌ام دستگاه جدیدی ساختیم که کار با آن بسیار راحت تر است. در پی ثبت این دستگاه هستم.

 

وی که کار خود را با همکاری بانوان هیئت حضرت رقیه(س) واقع در مسجد امام هادی (ع) محله کالان راه‌اندازی کرده و پیش می برد، طی 10 سال تلاش بی وقفه توانسته بیش از 200 دستگاه حوله بافی را در اختیار بانوان هیئتی قرار دهد و برای 200 نفر ایجاد اشتغال کرده است؛ علاوه بر این، 10 دستگاه هم در کارگاه فعال است و از شش دستگاه هم برای آموزش استفاده می شود.

 

 

 

 

این بانوی کارآفرین در نمایشگاه های کشوری متعددی شرکت کرده و توانسته رتبه ها و تقدیرنامه های متعدد را کسب کند.

 

به گفته مونسان شیوع کرونا و آسیب های اقتصادی ناشی از آن کارگاه کوچک حوله بافی این بانوان مسجدی را نیز تحت تاثیر قرار داده چراکه پیش از آن امکان عرضه و فروش محصولات کارگاه در نماشگاه های مختلف در سراسر کشور وجود داشت اما اکنون این شرایط وجود ندارد.

 

پایان پیام/ 9