از راه‌اندازی کارگاه قالیبافی تا طرح کتابخانه قفسه باز برای مقابله با آسیب‌های کرونا

از راه‌اندازی کارگاه قالیبافی تا طرح کتابخانه قفسه باز برای مقابله با آسیب‌های کرونا

تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
کانون فرهنگی هنری «سفیران حضرت معصومه(س)» با همکاری بچه‌های مسجد توانسته فرصت اشتغال تعدادی از افراد را در کارگاه قالیبافی فراهم کند. کمک به آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا و اجرای طرح‌های متعدد کتابخوانی از دیگر اقدامات این کانون است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «سفیران حضرت معصومه(س)» در جوار مسجد «فاطمه زهرا(س)» استان قم از کانون های برتر در طرح ملی «ایران قوی» با کسب 12215 امتیاز است.

در ادامه سلسله گزارش های مربوط به برترین های ایران قوی، مروری کرده ایم بر عوامل موفقیت کانون فرهنگی هنری «سفیران حضرت معصومه(س)».

 

از اصلی ترین علل این برتری و موفقیت حضور و فعالیت در رواق نور بوده است، برگزاری کلاس های قرآنی در رشته های متنوع ازجمله این فعالیت ها است. دوره های تفسیر، قرائت، روخوانی و روانخوانی، حفظ قرآن و نیز دوره های مرتبط با عترت برای گروه های سنی مختلف با حضور چهره های برجسته قرائت قرآن، از جمله این فعالیت ها است.

مهم آنکه در دوره شیوع کرونا و محدود شدن فعالیت های حضوری، برنامه های آموزشی این کانون متوقف نشده بلکه با استفاده از فضای مجازی این دوره ها استمرار یافته است. چنان که در ماه مبارک رمضان، 30 شب 30 جلسه مجازی جزءخوانی قرآن به همت بچه های مسجد فاطمه زهرا(س) برگزار شد.

 

 

 

 

 

فعالیت های اجتماعی همچون مقابله با آسیب های اجتماعی و نیز ارائه خدمات جهادی به محرومان و ضعفا از دیگر وجوه همت اعضا و فعالان این کانون است، چنان که در سال 99 و به دلیل کمک به آسیب دیدگان اقتصادی این بیماری، بیش از 600 بسته معیشتی هر یک به ارزش بین 400 تا 500 هزار تومان تهیه و بین خانواده های محروم توزیع شد. همچنین کمک های نقدی خیران جمع آوری و بین نیازمندان و آسیب دیدگان توزیع شد.

 

 

 

 

این کانون مسجدی به عرصه کارآفرینی و اشتغال زایی نیز توجهی ویژه دارد در این راستا به گفته ابراهیم امرلودهدلانی، مدیر کانون فرهنگی هنری «سفیران حضرت معصومه(س)» کارگاه قالیبافی راه اندازی شده که در آن کارهای نقشه کشی، دارکشی، چله‌کشی و بافت آموزش داده شده و سپس سفارش کار به هفت نفری که با کارگاه همکاری دارند، داده می شود. این کارگاه فرصت اشتغال را برای این افراد فراهم کرده و به نظر می رسد بتدریج افراد تحت پوشش آن افزایش بیابد.

 

 

 

 

کتاب و کتابخوانی از ابعاد مهم فعالیت این کانون مسجدی است که به برتری آن در طرح ملی ایران قوی کمک کرده است؛ اجرای طرح هایی همچون شنبه های کتاب، ترویج فرهنگ مطالعه از طرقی همچون افتتاح کتابخانه و ساخت کتابخانه با ام‌دي‌اف و تهيه حدود هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف به صورت قفسه باز، برگزاری مسابقات متنوع کتابخوانی و ... در این راستا انجام شده و توانسته مخاطبانی از گروه های سنی مختلف را با خود همراه کند.

 

 

 

 

انجام فعالیت های هنری همچون تشکیل گروه تئاتر و اجرای نمایش، برگزاری دوره های آموزش نقاشی و خوشنویسی و مداحی و تواشیح، تشکیل گروه سرود خواهران دانش آموز گروه «سفيران کريمه»، برگزاری جلسات شعرخوانی با حضور شعرای برجسته، آموزش هنرهاي دستي همچون ويتراي (نقاشي روي شيشه)، مگنت ميوه و ... نیز در این کانون مسجدی به برتری آن در «ایران قوی» کمک کرده و از عوامل جذب همراهی و مشارکت بچه های مسجد است.

 

 

 

 

برگزاری دوره های توانمندسازی همچون آموزش مهارت های هفت‌گانه رایانه ای و سواد رسانه ای، فعالیت های اجتماعی همچون ارائه کارآفرینی، خدمات مشاوره و اجرای برنامه های اردویی و گردشگری و فعالیت های ورزشی در رشته های متنوع اعم از فوتبال، تنیس، شنا، ورزش های رزمی و کوهپیمایی و ... نیز از دیگر فعالیت های کانون فرهنگی هنری «سفیران حضرت معصومه(س)» و موفق در جذب بچه های مسجد است.

 

این کانون و اعضا و فعالان آن به کمک های مومنانه نیز توجهی ویژه دارند که توزیع بسته های معیشیتی و طبخ و توزیع غذای گرم بین افراد محروم و بی بضاعت از جمله آنها است. کمک های این کانون از طریق آمارگیری خانه به خانه محله، به محرومان تخصیص می یابد.

 

برگزاری جشن های خیابانی با همراهی بچه های مسجد که آخرین آن در ایام ولادت باسعادت امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار شد نیز به همت اعضا و فعالان این کانون مسجدی انجام می شود.

 

پایان پیام/ 9