آخرین اخبار از یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)/ از دوره مجازی حفظ صحیفه سجادیه تا تولید بیش از ۱۴ عنوان کتاب

آخرین اخبار از یازدهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)/ از دوره مجازی حفظ صحیفه سجادیه تا تولید بیش از ۱۴ عنوان کتاب

تاریخ انتشار : ۹ خرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام پهلوانی از تولید بیش از ۱۰ جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان در راستای برنامه‌های کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) خبر داد و گفت: ساختمان مرکز تخصصی صحیفه سجادیه به زودی در جوار حرم حضرت معصومه(ع) افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)» از برنامه های مستمر ستاد فهما (هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور) با ابتکار و تولیت استان هرمزگان است که طی 10 دوره برگزاری و جلب آراء و همکاری نهادهای مختلف توانسته منشا آثار و برکات بسیار شود و به ترویج فرهنگ نورانی این میراث گرانسنگ امام زین العابدین(ع) در داخل و خارج از ایران اسلامی کمک کند. به منظور آنچه برای دوره یازدهم این کنگره در دست انجام است با حجت الاسلام احمد پهلوانی، مدیر ستاد فهمای استان هرمزگان و دبیر اجرایی کنگره گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

حجت الاسلام «احمد پهلوانی» با بیان اینکه برنامه های کنگره «بین المللی امام سجاد(ع)» محدود به یک روز یا حتی یک دهه نیست، اظهار کرد: زمانی در سال های نخست، این کنگره از 12 تا 25 محرم در داخل و خارج از کشور برگزار می شد اما در سال های اخیر و با همکاری حوزه علمیه قم که منجر به راه اندازی مرکز صحیفه سجادیه شد، بلافاصله با پایان یک دوره، برنامه های دوره آتی در عرصه های مختلف آغاز می شود.

 

تولید 4 عنوان کتاب در فاصله دوره های 10 تا 11 کنگره

 

مدیر ستاد فهمای استان هرمزگان ادامه داد: در همین راستا، بلافاصله بعد از اختتام دوره دهم، برای دوره یازدهم برنامه های تولیدی در دستور کار قرار گرفت و طی آن و تا کنون بیش از چهار جلد کتاب تولید شده است؛ از مهمترین این کتاب ها «حلّال مشکلات» با موضوع شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه است که به چاپ دوم رسیده و شش هزار نسخه آن در بازار نشر عرضه شده است. پیش بینی می شود این کتاب از کتب پرفروش و مورداستقبال نوجوانان و جوانان باشد.

 

وی تصریح کرد: محور دیگر فعالیت مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در حوزه تولید، تمرکز بر گروه سنی کودک و نوجوان است، که در این راستا بیش از 10 جلد کتاب برای این دو گروه سنی در قالب شعر برای کودکان و داستان برای نوجوانان در دست تولید قرار دارد. از دیگر محورهای تولید محتوا ویژه کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، تولید محتوای ویژه دوره های آموزشی است چنان که بیش از 140 دقیقه فقط برای یکی نهادها تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است، نهادها و مجموعه های مختلفی نیز مشتاق هستند که درباره صحیفه سجادیه کارهای متنوع با همکاری دبیرخانه کنگره و مرکز تخصصی صحیفه سجادیه انجام شود.

 

حجت الاسلام پهلوانی اضافه کرد: چنان که اخیرا تفاهمی بین دبیرخانه کنگره و دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان صورت گرفته که بر اساس آن محتواهای تولیدی در اختیار دانشگاه قرار گرفته و دوره های آموزشی برای دانشجویان و ... برگزار شود، همچنین مقرر است کتابخانه این دانشگاه با کتب مرتبط و آثار امام سجاد(ع) تجهیز شود.

 

مدیر ستاد فهمای هرمزگان درباره دیگر فعالیت های مستمر و ثابت دبیرخانه کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)»، بیان کرد: برگزاری جلسات ثابت «در محضر صحیفه سجادیه» با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده، نماینده ولی فقیه و امام جمعه هرمزگان یکشنبه شب ها از ساعت 20 و 30 دقیقه از جمله این برنامه ها است که کارکنان دستگاه های متعدد به عنوان آموزش ضمن خدمت این دوره را طی می کنند.

 

 

 

 

وی از تهیه ساختمان مستقل برای مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در جوار حرم حضرت معصومه سلام الله علیها خبر داد و گت: این ساختمان در چهار طبقه و شامل پنج واحد با زیربنای 600 مترمربع تهیه شده و اکنون در دست تجهیز است و به واحدهای مختلف رسانه، کودک و نوجوان و ... می شود و زمینه را برای کارهای فاخرتر فراهم می کند. امید است در کمتر از دو ماه آینده این ساختمان افتتاح شود و دوره آموزشی طلاب در مهرماه را در این ساختمان برگزار کنیم.

 

برگزاری دوره مجازی حفظ صحیفه سجادیه

 

 

دوره مجازي حفظ صحيفه سجاديه برگزار مي‌شود

 

 

مدیر ستاد فهمای استان هرمزگان همچنین با اعلام برگزاری دوره مجازی حفظ صحیفه سجادیه به عنوان یکی از برنامه های یازدهمین کنگره بین المللی «امام سجاد(ع)»، بیان کرد: این دوره دوماهه در گام نخست در سطح استان هرمزگان و با اولویت حفاظ کل قرآن و ویژه گروه سنی 15 تا 35 سال برگزار می شود. ثبت نام این دوره تا پایان خردادماه ادامه دارد و از مزایای شرکت در آن علاوه بر اعطای مدرک پایان دوره، اعزام حفاظ به سفر زیارتی مشهد مقدس است.

 

وی با بیان اینکه پیش از این نیز دبیرخانه کنگره با برگزاری همایش های «سیدالعابدین(ع)» و شناسایی و تجلیل از 40 حافظ صحیفه سجادیه طی آن گام های موثری در راستای حفظ این میراث امام سجاد(ع) برداشته بود، ابراز کرد: چنان که بنابر برنامه های اجرا شده و تشویق های صورت گرفته، بیش از 50 نفر در هرمزگان حافظ کل صحیفه شده اند. اکنون نیز با با رهنمودهای نماینده ولی فقیه و به تناسب شرایط کرونایی کشور و حضور و فراغت بیشتر نوجوان و جوانان در منزل، این دوره مجازی را برگزار می کنیم تا به ترویج فرهنگ نورانی صحیفه سجادیه در جامعه کمک شود و دعاهای این کتاب به قنوت های ما راه بیابد.

 

وی با بیان اینکه برنامه های کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام در طول سال با محور و همکاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور اجرا می شود، تاکید کرد: برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی صحیفه سجادیه ویژه ائمه جماعات مساجد منتخب به صورت حضوری و مجازی، برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت ویژه عموم مدیران و فعالان کانون ها با محوریت سامانه بچه های مسجد، اجرای طرح صحیفه خوانی (همراه با تفسیر توسط امام جماعت) در مساجد با امتیاز در سامانه بچه های مسجد شبیه طرح تلاوت نور از اقداماتی است که با همکاری کانون های مساجد می تواند به فراگیری فرهنگ صحیفه سجادیه خوانی و انس با ادعیه آن کمک کند.

 

حجت الاسلام پهلوانی در ادامه بیان کرد: همچنین است تجلیل از مروجین صحیفه سجادیه شامل ائمه جماعات، جلسات ثابت هفتگی، ایده های ناب کانون های فرهنگی هنری، طرح های عملیاتی در مساجد، نویسندگان کانونی، حافظان صحیفه سجادیه؛ اضافه نمودن مفاهیم صحیفه سجادیه به مسابقات قرآنی مدهامتان، حمایت از آثار هنری همچون سرود، نمایش، نقاشی خط، طراحی، موشن و انیمیشن بچه های مسجد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از مسابقات کتابخوانی با محوریت صحیفه سجادیه ویژه نوجوانان و  برگزاری نشست های ثابت هفتگی صحیفه سجادیه با حضور نمايندگان ولی فقیه در مراکز استان ها و با حضور ائمه جمعه به صورت حضوری و آنلاین نیز باید با جدیت دنبال شود چنان که بسیاری از کانون های مساجد هرمزگان نسبت به این موارد اهتمام داشته و اجرایشان می کنند.

 

پایان پیام/ 9