کانونی که نگذاشت مسجد تعطیل شود/ کمک یک میلیارد تومانی بچه‌های مسجدالرضا(ع) به محرومان

کانونی که نگذاشت مسجد تعطیل شود/ کمک یک میلیارد تومانی بچه‌های مسجدالرضا(ع) به محرومان

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
صابری با بیان اینکه کمک‌های مومنانه بچه‌های مسجدالرضا(ع) قبل از کرونا نیز انجام می‌شد، گفت: در دوران شیوع کرونا ۲۰ مرحله در هر مرحله ۱۰۰ بسته معیشتی و درمجموع به ارزش یک میلیارد تومان تهیه و بین محرومان توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «وارثان روح الله» در جوار مسجدالرضا(ع) تهران از جمله کانون های مسجدی است که در طرح ملی «ایران قوی» توانست با کسب امتیاز 13650 نام خود را جزء پیشتازان و فعالان این طرح ثبت کند. از این رو، مروری کرده ایم بر فعالیت های این کانون فعال مسجدی که در ذیل می آید.

 

کمک های مومنانه به ارزش یک میلیارد تومان

 

 

 

 

 

«محمد صابری» درباره اولویت های کاری کانون فرهنگی هنری «وارثان روح الله» اظهار می کند: بعد از شیوع کرونا، فعالیت های کانون بر امور جهادی و محرومیت زدایی تمرکز یافته است که شامل کمک به اهالی محل و مقابله با ویروس منحوس کوید19 می شود. در این راستا طی یک سال و نیم گذشته با همکاری بچه های مسجد و کمک خیران، کمک های مومنانه در 20 مرحله و هر مرحله شامل 100 بسته معیشتی که در مجموع ارزشی حدود یک میلیارد تومان داشته، بین محرومان تحت پوشش توزیع کرده ایم و این کمک ها همچنان استمرار دارد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «وارثان روح الله» ادامه می دهد: ضدعفونی محله و معابر، غربالگری کل محله، اجرای طرح شهید سلیمانی، شناسایی مبتلایان به کرونا و معرفی آنها به مرکز طرف تفاهم کانون برای ارائه خدمات ارزان تر و نیز تامین هزینه بیماران نیازمند از طریق کمک های خیرانه و با همکاری خیریه و گروه جهادی «کریم آل طه(ع)» مسجدالرضا(ع) نیز در دوران شیوع کرونا انجام شده و همچنان ادامه دارد. البته فعالیت های جهادی کانون «وارثان روح اله» پیش از شیوع کرونا نیز مرسوم بود و انجام می شود.

 

برگزاری جلسات هفتگی هیئت خدام الرضا عليه السلام

 

 

 

 

 

بنابر این گزارش، کانون فرهنگي هنري «وارثان روح الله» واقع در محله ۱۸ متري تختي با فعاليت هاي متنوع فرهنگي، هنري، قرآني، ورزشي، جهادي و علمي در طول سال و در تمام روزهاي هفته فعال است. از جمله برنامه هاي اين کانون، برگزاری جلسه هيئت هفتگي خدام الرضا عليه السلام است که هر هفته چهارشنبه در پايگاه بسيج مسجدالرضا عليه السلام برگزار مي شود.‌

به گفته صابری، از دیگر ابتکارات این کانون مسجدی در دوره شیوع کرونا، راه اندازی کاروان های شادی و عزاداری در قالب حسینیه سیار است، با توجه به تعطیلی مراسم های مذهبی در پی شیوع کرونا، بچه های مسجد خودروی مجهز به ادوات صوتی را در سطح محله به حرکت درآورده و به اجرای سرود و نوحه خوانی و سینه زنی می پردازند تا در تعطیلی مراسم های مذهبی، به فضاسازی معنوی جامعه کمک شود.

 

 

 

 

راه اندازی نهضت علمی برای بچه های مسجد

 

این گزارش می افزاید: برای ایام فراغت تاسبتان نیز برگزاری دوره های علمی هنری ویژه بچه های مسجد تدارک دیده شده است؛ صابری در این باره می گوید: نهضت علمی برای دانش آموزانی که در دوره کرونا و تعطیلی مدارس از آموزش عقب افتاده اند با همکاری معلمان طرف تفاهم و همکار ما، در کانون فرهنگی هنری «وارثان روح الله» راه اندازی می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «وارثان روح الله» ادامه می دهد: یکی از فعالیت های پرمخاطب این کانون مسجدی در گذشته، ارائه مشاوره های گروهی تربیتی بود که برای آینده نیز در این باره برنامه ریزی کرده ایم تا در شرایطی که تهدیدات تربیتی به ویژه در فضای مجازی نوجوانان را تهدید می کند، این مشاوره های گروهی مجددا راه اندازی شود.

 

به گفته وی از نقاط قوت گذشته و پیش روی بچه های مسجدالرضا(ع) تمرکز بر فعالیت های هنری است، چنان که گروه تئاتر «احرار» این مسجد جزء چند گروه برتر کشوری در طرح ملی ایران قوی بوده است. علاوه بر این، گروه سرود «مدافعان حرم» در همه مناسبت ها و جشن های ملی مذهبی اجرای برنامه دارد چنان که آخرین اجرای آن در سال جاری در روز قدس انجام شد. شعر و ادبیات، تولید آثار هنری، تواشیح و خوشنویسی نیز از دیگر فعالیت های هنری در این کانون مسجدی است.

 

تبیین سیره و اندیشه امام راحل

 

 

 

 

 

صابری با اشاره به اسم این کانون مسجدی یعنی «وارثان روح الله» و برنامه های آن برای تبیین اندیشه و سیره امام خمینی(ره)، بیان می کند: در پرتوی این عنوان، به سیره و اندیشه معمار کبیر انقلاب توجهی ویژه داریم، چنان که اندیشه امام راحل و وصیتنامه عبادی سیاسی ایشان را در مناسبت ها به ویژه 14 خرداد تبیین می کنیم و از گذشته برای 14 خرداد، سالروز ارتحال ایشان فضاسازی محلی داشته ایم که امسال نیز انجام می شود.

 

بنابر این گزارش، کتاب و کتابخوانی از فعالیت های اصلی و پرمخاطب این کانون مسجدی است، شرکت در جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی، اجرای طرح هایی همچون «شنبه های با کتاب»، مشارکت در طرح «روستاهاي دوستدار کتاب» و ... در این راستا صورت گرفته و به کسب امتیاز این کانون در رواق کتاب طرح ملی ایران قوی کمک کرده است.

 

شبکه سازي و فضاي مجازي از دیگر اولویت های فعالیت این کانون پیشتاز مسجدی است، شناسايي و تشکيل هسته هاي علمي پژوهشي، ارائه خدمات رايانه اي، شناسايي و تشکيل هسته هاي فرهنگي، تولید محتوای مجازی در این راستا انجام می شود.

 

فعالیت های اجتماعی شامل دوره های سبک زندگی، ارائه خدمات مشاوره ای، دوره های خودکفایی نیز در کنار دوره های هنری و برنامه های قرآن و عترت نیز با همراهی و مشارکت بچه های مسجد الرضا(ع) در این کانون فرهنگی هنری با جدیت دنبال می شود.

 

دوره های بصیرتی، اعتقادی، مهارتی، زبان های خارجه و ... نیز به منظور آموزش و توانمندسازي بچه های مسجد برگزار می شود. فعالیت های ورزشی در رشته های شنا، فوتبال، فوتسال، پیاده روی و کوهپیمایی نیز از برنامه های رایج و مستمر کانون «وارثان روح الله» است که در کنار پرورش روح و استعداد بچه های مسجد به سلامت جسم و تندرستی آنان نیز توجه دارد.

 

بنابر آنچه مرور شد، کانون فرهنگی هنری «وارثان روح الله» با تمرکز بر فعالیت های متنوع فرهنگی هنری توانسته به جذب بچه های مسجد و درخشش و پیشتازی در طرح های ملی کمکی شایان کند.

 

پایان پیام/ 9