انتخابات از مصدایق گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع) محسوب می‌شود/دهه کرامت فرصت خدمت کریمانه به مستضعفان است

انتخابات از مصدایق گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع) محسوب می‌شود/دهه کرامت فرصت خدمت کریمانه به مستضعفان است

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه انتخابات یکی از مصدایق گره‌گشایی و خدمت کریمانه محسوب می‌شود و نتیجه انتخابات باید خدمت کریمانه باشد، گفت: دهه کرامت این درس را به ما می‌دهد که با مواسات و کمک‌های مومنانه گره‌گشای مشکلات مردم باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، جلسه ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور پیش از ظهر امروز (۱۱سه شنبه، خرداد) به میزبانی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و با حضور  آیت الله «سیدمحمد سعیدی»، تولیت این آستان مقدس به صورت مجازی برگزار شد.

 

آیت الله «سعیدی» در این جلسه مجازی با بیان اینکه دهه کرامت امسال با چند پدیده و مناسبت گره خورده است، گفت: بحث 14 و 15 خرداد و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و مسئله انتخابات با دهه کرامت امسال مقارن شده است.

 

 

 

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به واقعه غدیر خم و انتخاب امیرالمومنین علی (ع) به عنوان اولین امام شیعیان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری قبل از خاکسپاری امام خمینی (ره) به عنوان ولی فقیه معرفی شدند و انتخاب امام خامنه ای به عنوان ولی فقیه موجب شد که کشور، منطقه و جهان تحت تاثیر مدیریت عالی ایشان قرار گیرد و بسیاری از نظریه پردازان امروز به پیشگویی های ایشان حساس شده اند و پیشگویی های ایشان همواره به عنوان یک پدیده خاص و قابل توجه قرار گرفته اند.

 

وی افزود: بحث مقاومت مردم فلسطین، از بین رفتن داعش و نابودی صدام از جمله پیشگویی های ایشان بوده است که همه اینها از آثار و برکات خدا و حضرت ولیعصر(عج) و مقام معظم رهبری بوده است و ما باید این نعمت را شکر کنیم.

 

وی با اشاره به شعار دهه کرامت امسال با عنوان «خدمت کریمانه، گره گشایی به رسم اهل بیت(ع)»، تصریح کرد: اهل بیت (ع) همواره گره گشای مشکلات مردم بوده اند که این گره گشایی نه تنها مختص به شیعیان و دوستداران آن حضرت(ع) بلکه مربوط به دیگر ادیان نیز بوده است زیرا نگاه اسلام فراتر از مکتب ها و مذاهب است و همواره در خدمت رسانی به مردم به بعد انسانی توجه داشته اند.

 

آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: با نگاه به زندگی امیرالمومنین علی (ع) و همچنین امام جعفر صادق (ع) می توانیم گره گشایی و خدمت رسانی به مردم را به دور از هر مذهب و اعتقادی که داشتند، به طور واضح ببینیم.

 

وی در ادامه انتخابات را یکی از مسائل مهم در کشورمان دانست و افزود: ائمه اطهار (ع) در امور کلان و خُرد و در موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گره گشای مردم بودند و با توجه به خلافت امیرالمومنین علی(ع) بعد از رحلت پیامبر (ص) می بینیم که این خلافت مصداق بارز گره گشایی از امور مردم بوده است.

 

نتیجه انتخابات باید انتخاب فردی اصلح و شایسته باشد

 

آیت الله سعیدی با تاکید بر اینکه امروز مشکلات مردم تحت عنایات معصومین (ع) گره گشایی می شود، تصریح کرد: انتخابات یکی از مصدایق گره گشایی و خدمت کریمانه محسوب می شود و نتیجه انتخابات باید خدمت کریمانه باشد.

 

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: نتیجه انتخابات باید انتخاب فردی اصلح و شایسته باشد.

 

آیت الله سعیدی با اشاره به در پیش بودن دهه کرامت بیان کرد: دهه کرامت این درس را به ما می دهد که با مواسات و کمک های مومنانه گره گشای مشکلات مردم باشیم و این ایام همراه با رسیدگی به اقشار محروم جامعه باشد.

 

تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان اینکه توجه و اهتمام به اقشار محروم جامعه کار سیاسی نیست، ابراز کرد: این موضوع همواره مورد توجه ائمه اطهار (ع) بوده است؛ بنابراین ضروت دارد که در این ایام همت شود و پرچم خدمت و گره گشایی از مردم برافراشته شود.

 

وی بر لزوم انجام کمک های مومنانه و مواسات از سوی مردم در این ایام با مزین شدن به نام صاحبان این ایام یعنی امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) تاکید کرد و گفت: امیدواریم ارتباط و معرفت مردم با صاحبان این ایام روز به روز بیشتر متجلی شود و مردم بدانند که دهه کرامت با گره گشایی و خدمت رسانی به مستضعفین همراه است.

 

وی ارائه خدمات مومنانه، ایجاد اشتغال جوانان و تهیه جهیزیه را از مواردی دانست که ضرورت دارد در این ایام مورد توجه قرار گیرد و تصریح کرد: دهه کرامت را با عمل و خدمت خود با یاد اهل بیت (ع) گرامی بداریم و تلاش کنیم که برنامه های این ایام از بعد مردمی بودن خارج نشود.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست مجازی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» با اشاره به شعار سال دهه کرامت ۱۴۰۰ با عنوان «خدمت کریمانه، گره گشایی به رسم اهل بیت(ع)»، گفت: این شعار می تواند در گره گشایی از مشکلات مردم تاثیرگذار باشد.

 

رئیس ستاد فهما با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیگیری ساختار حکومت اسلامی توسط امام خمینی (ره) و استقرار آن با حضور حداکثری مردم پایه گذاری شد.

 

 

 

 

وی با اشاره به انجام فعالیت های گسترده و خدمت گذاری از سوی دستگاه ها و نهادهای عضو شورای دهه کرامت گفت: هر کس به اندازه توان خود در این ایام حتی شده یک گره کوچک از مردم باز کند در جهت اهداف متعالیه معصومین(ع) قدم برداشته است.

 

پیشنهاد ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور

 

رییس شورای هماهنگی دهه کرامت پیشنهاد ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور را یکی از مباحثی دانست که از سال های قبل مطرح شده و این موضوع در شورای فرهنگ عمومی نیز در حال بررسی است و امید داریم در سال های آینده روز اول ذی القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) به عنوان آغاز دهه کرامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب قرار گیرد تا دهه کرامت در کشور نهادینه شود.

 

وی بر لزوم تدارک برنامه های گسترده در کانون های مساجد قم به مناسبت اول ذی القعده و نیز در 26 هزار کانون فرهنگی هنری کشور تاکید کرد و گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در جشن ها و شادی های دهه کرامت لازم است که مورد توجه قرار گیرد.

 

رییس ستاد فهما خاطرنشان کرد: امسال برنامه های دهه کرامت در بستر فضای مجازی متمرکز شده است و ضرورت دارد که دستگاه ها و نهادهای عضو این شورا پیرامون شعار سال و عناوین روزها برنامه هایی تدارک ببینند. 

 

وی عرصه بین الملل را یکی دیگر از محورهای مورد توجه در جشن های دهه کرامت دانست و گفت: ضرورت دارد در این ایام در قالب وبینار از دیدگاه ها و نظرات اندیشمندان تشیع و اهل سنت بهره بگیریم.

 

اهتمام به گره گشایی از مردم در دهه کرامت

 

 

 

 

بنا بر این گزارش، «مرتضی طاهریان» نیز در این نشست مجازی گفت: یکی از ویژگی ها و هنر کسانی که افتخار خدمت به مکتب اهل بیت (ع) داشته اند، این بوده است که هر تهدیدی را تبدیل به فرصت کنند و برای خدمت گذاری به معصومین (ع) و مردم اهتمام داشته باشند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما با اشاره به اینکه به دلیل بحران کرونا فعالیت بسیاری از مجامع و جلسات تعطیل و یا محدود شد، بیان کرد: اما بسیاری از بچه های مسجد و هیئتی و علاقه مندان به مکتب اهل بیت (ع) این دوران آغاز فعالیت هایشان برای خدمت رسانی به مردم شد. زیرا مساجد تعطیل بردار نیستند و بچه های مسجدی در این ایام برای ارایه خدمت به مردم در قالب کمک های مومنانه، ضد عفونی خیابان ها و معابر و راه اندازی کارگاه های تولید ماسک وارد میدان شدند و فرصت بیشتری برای خدمت گذاری بیشتر یافتند.

 

وی تصریح کرد: سال گذشته با شیوع بیماری کرونا اگرچه بسیاری از جلسات تعطیل شد ولی شاهد بودیم که برنامه های دهه کرامت همانند دیگر سال ها با شکوه برگزار شد و برای باشکوهتر برگزار شدن برنامه های این ایام همه در میدان بودند، به گونه ای که در حوزه بین الملل از طریق فضای مجازی محتواهایی تولید و در شبکه های اجتماعی و رسانه ملی نیز در این ایام برنامه های مضاعفی اجرا شد.

 

وی افزود: امسال نیز خدمت گذاران این ایام همچنان با قوت برای این دهه برنامه هایی را طراحی کرده اند و به عبارتی مانعی برای برگزاری باشکوه این برنامه ها نداشته اند.

 

طاهریان به تدارک برنامه های گسترده از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و سایر اعتاب مقدسه اشاره کرد و گفت: آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در جمع بندی شعار سال و روزهای دهه کرامت به صورت شبانه روزی فعال بودند و دیگر اعتاب مقدسه نیز همکاری گسترده ای در این زمینه داشته اند.

 

افتتاح برنامه های دهه کرامت از جوار بارگاه کریمه اهل بیت(ع)

 

وی بر لزوم تدارک جلسات مجازی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به صورت وبینارهای تخصصی و عمومی مرتبط با صاحبان ایام دهه کرامت تاکید کرد و گفت: مراسم افتتاحیه دهه کرامت در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با حضور دستگاه ها و نهادهای عضو این شورا با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود و تدابیری در نظر گرفته شده است که این برنامه از طریق شبکه های مجازی و ملی پخش شود.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما همچنین بر لزوم خدمت به مردم در ایام دهه کرامت تاکید کرد و گفت: این ایام را با خدمت رسانی به محرومان به ساحت این بزرگواران ابراز ارادت داشته باشیم.

 

برگزاری مسابقه حدیث کرامت

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام «احمدی»، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) نقش اعتاب مقدسه به ویژه بارگاه امام رضا (ع) را در ایام دهه کرامت بی بدیل دانست و گفت: امسال  کمیته محتوایی ستاد دهه کرامت به دلیل اینکه شرایط کشور همانند سال قبل مواجه با بحران کرونا بوده است، شعار سال و عناوین روزهای این ایام را با موضوع گره گشایی از مشکلات مردم نامگذاری کرده است.

 

وی با بیان اینکه گره گشایی از مردم باید در مباحث اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: انتخاب شعار سال و عناوین روزها باید مورد تایید اعتاب مقدسه قرار گرفت و ما معتقدیم که کمک های مومنانه از سوی جوانان انقلابی می تواند بسیاری از مشکلات را گره گشایی کند و لازم است در ایام مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام احمدی برگزاری جشن دختران و مسابقه از نامه امام موسی کاظم (ع) به دخترش حضرت فاطمه معصومه (س) را از جمله برنامه های تدارک دیده به مناسبت اولین روز دهه کرامت برشمرد و گفت: ضرورت دارد که دستگاه ها و نهادها نسبت به سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و تدارک جشن های دخترانه در این روز با تجلیل از دختران اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

وی برگزاری مسابقه «حدیث کرامت» پیرامون روزها و شعار سال دهه کرامت، برپایی کاروان شادی در برخی از استان های کشور با مشارکت دستگاه ها و سازمان های عضو این شورا و تدارک مراسم های جشن با رعایت پروتکل های بهداشتی را از جمله برنامه های مورد توجه در این ایام معرفی کرد.

 

در ادامه این نشست، «سید موسی حسینی کاشانی»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز با اشاره به اینکه دهه کرامت از سالروز ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و تا ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد، گفت: دهه کرامت امسال با انتخابات ریاست جمهوری تقارن پیدا یافته است که ضرورت دارد نسبت به حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

 

وی با اشاره به تدارک برنامه های گسترده از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد قم با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مناسبت دهه کرامت، یادآور شد: امیدواریم که جشن های دهه کرامت در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با شکوه هرچه تمام تر برگزار شود.

 

پایان پیام/ 40