تجلي ارزش‌هاي انساني در وجود امام خميني(ره) الگويي تاثيرگذار براي بشريت محسوب مي‌شود

تجلی ارزش‌های انسانی در وجود امام خمینی(ره) الگویی تاثیرگذار برای بشریت محسوب می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني با اشاره به مقام اخلاقي و علمي امام خميني(ره) اظهار کرد: امام راحل به عنوان انساني آرماني که همه ارزش‌هاي انساني را در خود تجلي داد؛ به عنوان يک الگو مطرح شده و بر همه بشريت تاثير گذاشت.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد فهما صبح امروز سه‌شنبه 11 خرداد در آستانه رحلت امام خمینی(ره)  به صورت مجازی و با موضوع «امام خوبی‌ها» برای کارکنان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور سخنرانی کرد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی طی سخنانی اظهار کرد: عنوان «امام خوبی‌ها» برگرفته از تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که فرمودند: «عشق به خمینی(ره)، عشق به تمام خوبی‌ها است»؛ البته امام راحل هنوز هم شخصیتی نشناخته است و باید ده‌ها سال و بلکه قرن‌ها بگذرد تا کار بزرگی که ایشان انجام دادند تکرار شود. 
 
رئیس ستاد فهما ادامه داد: امام خمینی(ره) از شاخص‌ترین چهره‌ها و از مصادیق انسان کامل بعد از پیامبر(ص) و حضرات معصومین(ع) و در مقام بعد از عصمت است، امام(ره) به عنوان انسانی آرمانی که همه ارزش های انسانی را در خود تجلی داده و به عنوان یک الگو مطرح شدند و بر همه بشریت تاثیر گذاشتند.
 
 وی با اشاره به برخی ویژگی‌های امام راحل افزود: نخستین خصیصه‌آی که در این سخنرانی به آن اشاره می‌کنم ایمان فعال امام راحل به عنوانی یکی از ابعاد اثرگذار شخصیت ایشان است، ایمان فعال یعنی به واسطه آن عمل صالح انجام می‌شود  چنانچه خداوند در قرآن کریم فرمود: «الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ»، زمانی انسان در قلب و زبان به خدا و اهل بیت(ع) ایمان دارد اما زمانی این ایمان را به منصه ظهور می‌رساند، ایمان فعال امام خمینی(ره) در عرصه‌های متعدد متبلور شده است.
 
رئیس ستاد فهما تصریح کرد: دومین ویژگی شخصیتی امام راحل علم و فرهیختگی ایشان است، در فقه سرآمد عصر خود هستند، در میان مجتهدان تراز اول باز هم تراز اول هستند و در زمان حیات و علی رغم همه تواضع، در اصول و عرفان صاحب سبک و سرآمد بوده‌اند، در عرفان نظری استاد بوده و در عرفان عملی بالاترین درجه را زیست کرده‌اند. در زمانی که فلسفه ممنوع بود و حرمت داشت، ایشان فلسفه تدریس می‌کردند و مقابل مخالفان ایستادند در منطق، الهیات، تفسیر قرآن و ... نیز در بالاترین سطح قرار داشتند چنان که در تفسیر سوره حمد ایشان غوغا کرده اند. وقتی تفسیر سوره حمد ایشان از تلویزیون پخش می شد بسیاری گفتند این سطح عالی باید فراوری و بعد به مردم عرضه شود.
 
وی ادامه داد: اما ویژگی سوم امام راحل آن است که ایشان شاگرد مکتب قرآن و اهل بیت(ع) بودند، بعضاً افراد فرهیختگی دارند اما به مکاتب بشری وابسته اند اما علم و فرهیختگی امام به قرآن و اهل بیت(ع) وابسته بود، چنان که در وصیتنامه عبادی سیاسی ایشان انس با قرآن و ائمه(ع) به عنوان ثقلین، در بالاترین سطح به چشم می خورد و مورد توجه است.
 
رئیس ستاد فهما با بیان اینکه چهارمین ویژگی شخصیتی امام خمینی(ره) را اخلاق عنوان کرد و افزود: امام راحل در اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی سرآمد هستند، از نظر اخلاق فردی، تواضع، خودباوری، عزت نفس، کشتن هواهای نفسانی و ... در سیره ایشان بالاترین تجلی را دارد به گونه ای که بدیل نداشتند. در حوزه خانوادگی سخنان همسر، فرزندان و منسوبین به ایشان از ارتباطات صمیمی خانوادگی معمار کبیر انقلاب حکایت دارد و در حوزه اجتماعی نیز برخورد با اقشار مختلف و حفظ کرامت انسانی همه اقشار و طبقات اخلاق سرآمد حضرت امام را ثابت می کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در این راستا ادامه داد: پنجمین شاخصه امام خمینی(ره)، عدالت محوری در عرصه اجتماعی است، امام توجهی ویژه به مستضعفان داشتند و در همان اوان انقلاب بنیاد مستضعفان و کمیته امداد به دستور ایشان راه اندازی شدند، اساساً توجه به مستضعفان گفتمان امام خمینی(ره) بود اینکه به محرومیت زدایی و مردم فرودست توجه و برای رفع محرومیت آنها اهتمام شود.
 
وی با بیان اینکه احیای عظمت اسلام عزیز در جهان ششمین خصیصه سیره امام خمینی(ره) است، گفت: اسلام بیش از 14 قرن قدمت و عمر دارد، مسلمانان قبل و بعد از امام خمینی متفاوت زیسته اند، امام نه فقط برای شیعه بلکه برای مسلمان به‌ماهو مسلمان جایگاهی ویژه ایجاد کردند و فضایی به واسطه نهضت ایشان ایجاد شد که مسلمانان به اسلام خود افتخار می کنند. در همین 42 ساله عمر انقلاب مردم بسیاری از جهان به اسلام مشرف شده اند و این بسیار متاثر از شخصیت و خصوصیات رفتار حضرت امام بوده است.
 
رئیس ستاد فهما در ادامه هفتمین ویژگی سیره امام خمینی(ره) را احیای روحیه غرور و خودباوری در ایرانیان و مسلمانان معرفی و اظهار کرد: پیش از نهضت امام راحل ممکن بود افرادی به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار نکنند، اما امروز در معادلات خاورمیانه ایران اسلامی نه به عنوان مترسکی که پوشالی است بلکه به ماهو ایران، مقتدر و دارای خودباوری است و نه فقط در خاورمیانه بلکه در بسیاری از نقاط جهان به عنوان ابرقدرت شناخته می شود. همین باعث می شود که آمریکا برنامه ریزی کند تا سردار عزیز ما حاج قاسم سلیمانی را بگیرد، چون او اگرچه یک شخص بود اما نماینده یک ملت بود ایران توانسته در همین چهل و چند سال با رهبری امامین انقلاب با عزت‌نفس و خودباوری ابرقدرت ها را به زانو درآورد.
 
حجت الاسلام والمسلمین ارزانی همچنین ایجاد نهضت اسلامی و ساختار و تشکیلات حکومت اسلامی را هشتمین ویزگی سیره و نهضت امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: با این اقدام بود که نظام شاهنشاهی 2500 ساله را براندازی و سپس مجلس و دولت و مجلس خبرگان و قانون اساسی اسلامی را ایجاد کردند. اگرچه در حوزه ساختار و تشکیلات نیازمند بازنگری هستیم اما ایجاد نهضت و شکلگیری جمهوری اسلامی افقی روشن را مقابل ما گشوده است.
 
وی ادامه داد: برای ایجاد یک تمدن حداقل نیازمند 200 تا 300 سال هستیم، انقلاب ما جوان است طبیعتا راهی که ما در حال پیمودن آن هستیم نیازمند نقشه راه است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب آن را ترسیم کرده اند تا بتوانیم زمینه ظهور امام مهدی(عج) را فراهم کنیم. قبل از انقلاب سختی ها و مشقات بسیار بر ملت ما تحمیل شد و با انقلاب برطرف گردید.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: بعد از انقلاب ساختاری طراحی شده که نیازمند حضور پررنگ مردم است این حضور رای به نظام و انقلاب و جمهوری اسلامی است، بنابراین تقاضا می‌شود که حضوری پررنگ در ادای این وظیفه شرعی و اجتماعی انتخابات داشته باشید. وظیفه ما در این عرصه به عنوان عضوی از جامعه حضور در پای صندوق های رای و انتخاب اصلح است.