کانون «سلاله پاکان» میزبان آیین سالگرد ارتحال امام جمعه فقید جهرم است

کانون «سلاله پاکان» میزبان آیین سالگرد ارتحال امام جمعه فقید جهرم است

تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
بهمن زادگان گفت: آیین بزرگداشت سالروز ارتحال آیت الله «سید حسین آیت اللهی» امام جمعه فقید جهرم در کانون فرهنگی و هنری «سلاله پاکان» برگزار می شود.

«محمد صادق بهمن زادگان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: همزمان با سالروز شهادت رییس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق (ع)، ایام سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام پانزدهم خرداد و همچنین بیست و یکمین سالگرد ارتحال شاگرد مکتب جعفری حضرت آیت الله «سید حسین آیت اللهی»، امام جمعه ولایی و انقلابی فقید جهرم، آیین عزداری و سوگواری در کانون فرهنگی و هنری «سلاله پاکان» برگزار می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری «سلاله پاکان»، مسجد «صاحب الزمان (عج)» جهرم افزود: آیت الله آیت اللهی سالیان عمر خود را در مسجد «صاحب الزمان (عج)» به اقامه نماز، هدایت و ارشاد مردم پرداخته و از این مسجد رزمندگان بسیاری به جبهه های حق علیه باطل شتافته اند.

 

وی با اشاره به فعالیت های انقلابی امام جمعه فقید جهرم، عنوان کرد: فعالیت های آیت الله آیت الله در دوران ستم شاهی به گونه ای بوده که خود جلودار حرکت های انقلابی و قیام علیه ظلم و جور زمان بوده است به نحوی که در طول آن دوران چند بار از سوی مأموران رژیم پهلوی دستگیر و روانه زندان می شود.

 

بهمن زادگان با گرامی داشت یاد و خاطره این عالم مجاهد که بیش از 40 سال در شهرستان جهرم درس توحید و خداپرستی را به مردم آموخته است، اظهار کرد: همزمان با سالروز شهادت رییس مذهب جعفری، آیین بیست و یکمین سالگرد ارتحال آیت الله «سید حسین آیت اللهی» با سخنرانی حجت الاسلام «محمد حسین مدبر» امام جمعه جهرم برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: این مراسم روز شنبه از همراه با نماز مغرب و عشا در کانون فرهنگی و هنری «سلاله پاکان» جهرم برگزار می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری «سلاله پاکان»، مسجد «صاحب الزمان (عج)» جهرم در پایان از عموم شهروندان برای حضور در این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی دعوت به عمل آورد.

 

به گزارش شبستان، «سید حسین آیت اللهی»، در روز دوم آبان ماه سال 1310 در خانواده ای که با نور آیات منور و با عطر احادیث آشنا بود، در راه یکی از سفرها که پدرش به همراه خانواده از لار عازم شیراز بود در شهر جهرم چشم به پهنه گیتی گشود.

 

وی دوران کودکی و نوجوانی خود را با رنج سال های تبعید پدر و غربت و تنهایی سپری کرد و در آغاز جوانی به علت شوق وافر به تحصیل علم، قدم در راه تحصیلات علوم دینی گذاشت و پس از طی مراحل مقدماتی در شیراز، از محضر علمایی همچون «سید محمدکاظم آیت اللهی»، «سید محمدکاظم آیت اللهی» و «شیخ ابوالحسن حدائق» بهره برده و در نهایت به محضر درس عالم وارسته آیت الله «بهاءالدین محلاتی» راه یافت و دوره سطح را در حضور آن مرجع بزرگ به پایان رساند.

روح مبازراتی و ظلم ستیز این عالم مجاهد سبب شد فریاد او علیه ابتذال و بی بند و باری حکومت پهلوی در همه جا طنین انداز و در محضر درس آیت الله محلاتی به عنوان طلبه مبارز و فریادگر معرفی شود؛ تا اینکه به علت یک بیماری سخت مجبور به عزیمت به تهران جهت مداوا شد و در آنجا در یکی از مدارس علوم دینی ساکن شد.

 

آن سال ها همزمان با قیام آیت الله کاشانی بود که سید حسین فرصت مناسبی یافت تا به صف مبارزان علیه استعمار به رهبری آیت الله کاشانی بپیوندد.

 

علاقه بسیار این عالم بزرگ به علم و دانش، او را برای ادامه تحصیل به شهر قم کشانید تا برای تکمیل تحصیلات عالی و به دست آوردن دانستنی های تازه در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه کسب فیض کرده و در محضر اساتیدی همچون آیت الله «سلطانی طباطبایی»، آیت الله «بروجردی»، آیت الله «علمایی» استفاده کند.

 

اوج شکوفایی علمی و معنوی وی گام نهادن در محضر درس مرشد و مرادش حضرت «امام خمینی» بود.

 

در اوج سال های ظلم و بیداد حکومت پهلوی و سلطه خان ها، عده ای مردم جهرم که از ظلم دست نشاندگان دستگاه طاغوت به ستوه آمده بودند و پناهگاه خود را در یافتن انسانی ظلم ستیز و وارسته جستجو می کردند، دست به دامان مرجعیت شده و از مرحوم آیت الله «سید عبدالمحمد آیت اللهی» که در تبعید در شیراز به سر می برد درخواست کردند که فرزند خود «سید حسین» را جهت ارشاد و رهبری مردم به جهرم بفرستد.

 

آیت الله «سید حسین آیت اللهی» با توجه به اشتیاق وافر به تحصیل علوم دینی به ویژه محضر درس امام خمینی ابتدا عزیمت به جهرم را قبول نکرد اما در یکی از دیدارها که عده ای از اهالی جهرم به محضرش رسیده و از ظلم هایی که توسط خوانین و عمال حکومت بر مردم رفته سخت گفتند، روح هدایت گر و نجات بخش وی سفر به جهرم را لازم دانسته و هجرت الی الله خود را آغاز کرد.

 

در سال 1340 و پس از فوت آیت الله «سید علی اکبر آیت اللهی» در جهرم که مسئولیت اقامه نمازجمعه را پس از پدر و برادر ارشد خود بر عهده داشت به درخواست مردم و موافقت آیت الله «سید عبدالمحمد آیت اللهی»، فرزندش سید حسین در سنگر نمازجمعه قرار گرفته و با خطبه های آتشین و حماسی، روح و جان مردم تشنه حقیقت و معرفت را سیراب کرد.

 

اولین نمازجمعه را در مسجد امام حسین (ع)، که پایگاه مبارزاتی و ارشد جد و عموی بزرگوارش بود اقامه کرده و سپس به علت ازدحام جمعیت و کمبود فضا پس از مدتی محل اقامه نمازجمعه را به مسجد قبله دعا که بعد از پیروزی انقلاب به نام «امام خمینی» نامیده شد، منقل کرد.

 

در سال 1340 و 1341 ماجرای انجمن های ایالتی و ولایتی فرصتی را پدید آورد تا امام خمینی (ره) در رهبریت قیام و روحانیت ایفای نقش کند؛ سید حسین با شناختی با شناختی که از امام داشت از همان ابتدا همراه با نهضت ایشان شد و به تبلیغ نام و نهضت او پرداخت.

 

ساواک که با دستگیری های متعدد و ممنوع المنبر کردن وی نتوانسته بود کاری از پیش ببرد عرصه را بریاران انقلاب تنگ کرد و رفته رفته جهرم تبدیل به یکی از کانون های انقلاب و در این شهر حکومت نظامی اعلام شد اما او تا آخر با جایگاه والای شخصیتی، علمی، مبارزاتی و مبارزاتی و در نهضت امام خمینی،  محکم ایستاد و به یارانش در استقامت داد.

 

زندان، حصر، ممنوع المنبر کردن و تبعید نیز وی را هیچ گاه از صحنه مبارزه خارج نکرد و در طول دوران مبارزه هر مکانی را پس از اندک زمانی به پایگاهی قوی جهت نشر اندیشه های اسلام ناب محمدی و راه و خط امام مبدل می کرد.

پایان پیام/ 691