مراسم سالروز شهادت رییس مکتب تشیع در مساجد گیلان برگزار شد

مراسم سالروز شهادت رییس مکتب تشیع در مساجد گیلان برگزار شد

تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مراسم عزادارای سالروز شهادت شیخ‌الائمه امام صادق(ع) در مساجد گیلان برگزار شد.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: با فرارسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق(ع)، رییس مذهب شیعه، پرچم سیاه بر بلندای گنبدهای مساجد صومعه ‌سرا به اهتزاز درآمد.

 

در این ایام مراسم‌های مختلفی در بزرگداشت مقام و تبیین اندیشه‌های حضرت امام صادق(ع) در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد صومعه‌سرا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

 

این مراسم‌ها با حضور دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و با هدف تبیین آموزه‌های زندگی امامان و اهل بیت(ع) و تقویت شعائر دینی در مساجد برگزار شد.

 

شيفتگان خاندان عصمت و طهارت در شهرستان صومعه‌سرا در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) با برپايي آيين‌هاي عزاداري و سوگواري در مساجد و ديگر اماکن مذهبي، عشق و علاقه خود را به آن امام همام به نمايش گذاشتند.

 

مردم مومن و ولايي شهرستان صومعه‌سرا همزمان با شب 25 شوال شهادت رييس مكتب جعفري، امام جعفر صادق(ع) با برگزاري آيين‌هاي ويژه سوگواري و عزاداري اشك ماتم ريختند.

 

 

«هادی رفعتی» با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: حضرت صادق(ع) به رئیس مذهب شیعه شهرت دارند چراکه معارف شیعی در دوران ایشان و در سایه تعالیم آن حضرت، فرصت انتشار یافت.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام مهدی(عج) مسجد جامع اباتر افزود: بنابراین شناخت سیره و شخصیت آن امام بزرگوار می تواند الگوی ما در سبک زندگی فردی و اجتماعی باشد.

 

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) همچون سایر اهل‌بیت(ع) مخزن علم الهی بود و مردم از هدایت‌های ایشان بهره ببرند گفت: امام صادق(ع) دارای ویژگی‌های برجسته ای بود و در مدت 34 سال امامت پر  برکت‌شان نقش مهم و موثری در ترویج معارف اسلامی ایفا کردند.

 

رفعتی تصریح کرد: برگزاری مناسبت‌های مذهبی از جمله برنامه‌های کانون فرهنگی هنری «اامام مهدی(عج)» است که با حضور پرشور و گسترده نمازگزاران و اهالی مسجد برگزار می‌شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام مهدی(ع) مسجد جامع اباتر با اشاره به برگزاری آیین سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری در مسجد جامع اباتر خاطرنشان کرد: این برنامه به همت کانون فرهنگی هنری «امام مهدی(عج)» و پایگاه مقاومت مستقر در مسجد در شب شهادت این امام همام برگزار شد.

 

 

«علیرضا آماده» با تسلیت سالروز شهادت شیخ‌الائمه امام صادق(ع) اظهار کرد: همزمان با ایام سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، آیین‌های سوگواری و عزاداری در مسجد جامع آیت‌الله ضیابری ضیابر برگزار شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدیاران مسجد آیت‌الله ضیابری ضیابر افزود: در این راستا مراسم سوگواری با سخنرانی و مرثیه خوانی ذاکران اهل‌بیت(ع) همراه با نماز مغرب و عشا در این مسجد برگزار شد.

 

 وی گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای نمازگزاران و شرکت‌کنندگان در این مراسم توصیه عوامل برگزار کننده این آیین‌ها بوده است.

 

آماده تصریح کرد: در این برنامه حجت الاسلام «مرتضی اسدی» ضمن سخنرانی و بیان ویژگی‌ها و شاخصه‌های رئیس مذهب جعفری در رثای این اختر تابناک آسمان امامت به روضه‌خوانی پرداخت.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدیاران مسجد آیت‌الله ضیابری ضیابر خاطرنشان کرد: از آنجایی که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیشترین مخاطب آن جوانان و نوجوانان هستند امیدوارم با برگزاری برنامه‌های مختلف به ویژه در مناسبت‌های مذهبی بتوانیم در تبیین سیره و روش زندگی امامان گام برداشته و سیره و روش زندگی اهل بیت(ع) را در زندگی جاری و ساری کنیم.

 

گفتنی است، صبح و عصر امروز(یکشنبه، 16خرداد) دسته‌های سینه‌زنی در نقطه نقطه شهرستان صومعه‌سرا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به همت سپاه پاسداران ناحیه صومعه‌سرا، گروه‌های خودجوش مردمی و هیئت‌امنای مساجد برگزار می‌شود.

 

 

امام جعفر صادق (ع) طبق روايات مختلف تاريخي در سال 80 هجري، معروف به سال قحطی، در مدينه ديده به جهان گشود، اما بنا به گفته شيخ مفيد و كلينی و شهيد، ولادت آن حضرت در سال 83 هجری اتفاق افتاده است.


امام جعفر بن محمد بن علی بن الحسين بن علی بن ابيطالب (ع) ششمين امام شيعيان به عنوان رييس مذهب جعفری در بين مردم شناخته شدند و رهبری فكری و سياسی شيعيان اصيل پيرو مذهب اماميه را بر عهده داشتند.


در مدت زندگاني اين امام بزرگوار هزاران شاگرد در محفل درسش حاضر ميشدند و مورد ستايش تمامي عالمان عصر خويش بودند و در متون ديني شيعه، چندين هزار روايت از آن حضرت در تفسير، اخلاق و به ويژه فقه رسيده كه باعث عظمت حديث شيعه و موجب تقويت بنيه علمي آن است.


سرانجام اين امام بزرگوار توسط عوامل منصور مسموم شدند و بعد از 34 سال امامت در سن 65 سالگي در سال 148 هجري به شهادت رسيدند و در قبرستان بقيع در كنار مرقد پدر و جد خودش به خاك سپرده شدند.

پایان پیام/ 526