از حضور خانوادگی مسجدی‌ ها در عزاداری رئیس مذهب تا بحث‌های داغ انتخاباتی

از حضور خانوادگی مسجدی‌ ها در عزاداری رئیس مذهب تا بحث‌های داغ انتخاباتی

تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
چند سالی است مساجد منطقه نیروی هوایی تهران در سالروز شهادت شیخ الائمه علیه الاسلام، اجتماع بزرگی را در مسجد امام جعفر صادق علیه الاسلام خیابان ۱۲/۳۴ نیروی هوایی برگزار می‌کنند؛ این اجتماع نیز امسال با بخش‌های مختلف برگزار شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: اتحاد مساجد از ارزش های اسلامی و انقلابی به شمار می آید و هر گاه که اهالی چندین مسجد دست به دست هم می دهند، از یک سو دل دوستان شاد و از سوی دیگر، دشمنان هر روز ناامیدتر می شوند.

چند سالی است اتحاد و همدلی و همکاری و اشتراک مساعی مساجد در برگزاری اجتماعات در سالروز شهادت شیخ الائمه(ع) را شاهد هستیم امسال نیز این اجتماع با رعایت پروتکل های بهداشتی و همراهی مسجدی ها باشکوه برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «احمد حاجی آبادی» درباره یکی از نوپاترین اجتماعات مسجدی ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در حاشیه این مراسم، به خبرنگار ما گفت: چند سالی است مساجد منطقه نیروی هوایی تهران (همچون مساجد چهارده معصوم علیهم الاسلام، حسنی، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام جعفر صادق علیه الاسلام ) کار بزرگی را شکل داده و در سالروز شهادت شیخ الائمه علیه الاسلام، اجتماع بزرگی را در مسجد امام جعفر صادق علیه الاسلام خیابان ۱۲/۳۴ نیروی هوایی برگزار می کنند که بسیار مایه دلگرمی است.

مراسم امسال از ساعت ده و سی دقیقه صبح و درست از زمانی که کم کمک اهالی مساجد این منطقه جلوی مساجد خود جمع شدند، شروع شد. خبرنگار ما نیز همراه اهالی مسجد چهارده معصوم علیهم الاسلام و همراه با نوحه خوانی و سینه زنی نمازگزاران این مسجد، خود را به مسجد امام جعفر صادق علیه الاسلام رساند.

 

از نکات بسیار جالب در این اجتماع بزرگ، حضور خواندگی نمازگزاران بود به طوری که طبق مشاهدات خبرنگار ما، مادران و پدران همراه با فرزندان شان، خود را به مساجد می رساندند و با نزدیک شدن به محل اجتماع، به قسمت زنانه و مردانه می رفتند و وقتی مراسم تمام شد نیز همین اجتماع نهاد خانواده شما می گرفت. این موضوع به نوبه خود حکایت از قدرت مسجد در تقویت نهاد خانواده دارد.

چند کودک در پیشانی هر دسته عزاداری مسجدی، پرچمی که نام آن مسجد در پایین یا بالای آن نقش بسته بود در دست داشتند و سه چهار کودک و نوجوان نیز بیرق های سرخ و سیاه و سبز را برافراشته و هر چند دقیقه یک بار تکان می دادند.

 

حدود ساعت ۱۲ ظهر، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در مسجد امام جعفر صادق علیه الاسلام خیابان ۱۲/۳۴ نیروی هوایی تهران گردهم آمدند که با استقبال گرم اهالی این مسجد نیز روبرو شدند.

 

مداحی از هر مسجد چند دقیقه مداحی می کرد، مردم با او ذکر می گفتند و در عزای شیخ الائمه علیه الاسلام بر سر و سینه می زدند تا اینکه حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه، اهالی هر مسجدی همراه با امام جماعت خود به مسجدشان برای اقامه نماز برمی گشتند، البته از هر مسجد، حدود پنجاه نفری در اجتماع باقی می ماند تا مجلس روضه خوان حضرت سیدالشهدا علیهماالسلام، پر رنگ تر و باشکوه تر باشد.

 

به وقت اذان که نزدیک شدیم، آستین ها بالا زده شد و جوراب ها از پا درآمدند تا همه برای اقامه نماز جماعت حاضر شوند. نماز به امامت حجت الاسلام والمسلمین «مظفر کاوه» امام جماعت مسجد امام جعفر صادق علیه الاسلام برگزار شد و نولن به حجت الاسلام والمسلمین عبدالهی گواهی رسید.

 

گواهی در ابتدای سخنرانی اش گفت: به اقتضای شرایط کرونا و اینکه جمعیت از حدود ساعت ده صبح از منازل شان برای شرکت در این اجتماع صادقی بیرون آمدند کوتاه سخنرانی می کند و با ذکر حدیث معروف امام صادق علیه الاسلام درباره اهمیت نماز، اظهار کرد: این همه اهمیتی که اسلام fi نماز جماعت می دهد به دلیل برکات شکل گیری اجتماعات مردمی است که هر صفی که تشکیل می شود، تیری در قلب دشمنان اسلام و بشریت است.

 

این فعال فرهنگی افزود: انشالله اجتماعات صادقی باید به انتخابات پرشکوه در ۲۸ مردادماه منتهی شود و  از هیچ گروهی در کشور به اندازه شما مسجدی ها و هیئتی ها توقع فعالیت در حوزه انتخابات نمی رود.

 

وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره انتخاب اصلح، گفت: مردم باید با دقت و حساسیت بالا رئیس جمهوری را که سکاندار اجرایی کشور است انتخاب کنند.

 

گواهی در ادامه با انتقاد از برخی مسئولان، اظهار کرد: آینده در دستان ما این بنابراین با یک انتخاب اشتباه، چهار سال آینده را به بدترین شکل رقم می زنیم.

 

فضای مجلس سوگواری شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام که پیش از سخنان داغ گواهی، نیز به شدت تحت تأثیر انتخابات به ویژه سخنان مقام معظم رهبری درباره جفا به برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و اولین مناظره انتخاباتی بود، حالا بیشتر حال و هوای انتخاباتی گرفته بود و پیر و جوان درباره رئیس جمهوری احتمالی صحبت می کردند. یک مداح با پایان سخنرانی، میکروفون را به دست گرفت و از حضار خواست که با ذکر سه صلوات، آرامش را بار دیگر به مجلس برگردانند.

 

دوباره نام حضرت جعفر بن محمد علیهماالسلام فضا را عطرآگین کرد و کم کم، چشم ها دوباره اشک بار شد و دست ها ابتدا برای بر سر و سینه زدن بالا رفت و سپس برای دعا کردن. دعا برای فرج و سلامتی حضرت صاحب الامر علیه الاسلام و سرانجام برای موفقیت ملت ایران در انتخابات ۲۸خردادماه.

 

جمعیت که تمام شبستان های زنانه و مردانه و حیاط مسجد را پر کردند چند دقیقه ای مانده به پایان مجلس و به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی، با هدایت برگزارکنندگان اجتماع مسجدی ها در سالروز شهادت شیخ الائمه علیه الاسلام، به سوی در خروجی روانه شدند تا ضمن خروج از این خانه خدا، یک پرس قیمه خورشت را بگیرند و به منزل ببرند و در کنار اعضای خانواده، مهمان سفره اطعام حضرت صادق علیه الاسلام باشند.

 

جمعیت که نسبتا از مسجد خارج شدند، چند حلقه از نمازگزاران سوگواری شکل گرفت که بحث اصلی شان، انتخابات بود تا اینکه با صحبت های هیئت امنا و‌ خادم مسجد امام جعفر صادق علیه الاسلام، حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه، اجتماعی که از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح، شکل گرفت، به پایان برسد.

پایان پیام/ 397