فعالیت‌های اجتماعی با رویکرد گره‌گشایی در کانون‌های مساجد دنبال می‌شود/ برای دختران مسجدی برنامه‌های ویژه داریم

فعالیت‌های اجتماعی با رویکرد گره‌گشایی در کانون‌های مساجد دنبال می‌شود/ برای دختران مسجدی برنامه‌های ویژه داریم

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام ارزانی با بیان اینکه نمی‌شود ادعای محبت اهل بیت(ع) را نداشت اما از مردم گره‌گشایی نکرد، گفت: در همین راستا فعالیت‌های اجتماعی را در سند تحول ستاد فهما وارد و در رواق‌های دوازده‌گانه فعالیت بچه‌ها مسجد «رواق همدلی» را پیش بینی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت آغاز دهه کرامت (فاصله بین سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا سالروز ولادت امام رضا(ع)، 1 تا 11 ذی القعده) و به منظور بررسی فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بزرگداشت این ایام با حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد فهما گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به آغاز بزرگداشت دهه کرامت از جوار حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، اظهار کرد: برنامه های این دهه صبح امروز (شنبه، 22 خرداد) در آستان کریمه اهل بیت(ع) کلید می خورد و تا شام ولادت امام رضا(ع) و قرائت صلوات خاصه حضرت(ع) در ساعت هشت شب 11 یکم تیرماه ادامه می یابد. البته در میانه این دهه روز بزرگداشت و تکریم امامزادگان و نیز سالروز تکریم حضرت احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) نیز واقع شده که برای آنها نیز ویژه برنامه هایی در 35 دستگاه و نهاد عضو شورای بزرگداشت دهه کرامت، تدارک دیده شده است.

 

رئیس ستاد فهما با اشاره به تدارک جشن ها، پویش ها و ویژه برنامه های متعدد برای گرامیداشت این ایام، تصریح کرد: برای مثال کاروان های «زیر سایه خورشید» شامل 300 کاروان در دو هزار نقطه کشور در این ایام به حرکت در می آیند. همچنین، به تناسب محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، ویژه برنامه های متعدد اعم از مسابقات، پویش ها و جشنواره ها در فضای مجازی اجرا می شود.

 

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

 

وی با اشاره به همزمانی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با ایام دهه کرامت، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم اینکه امروز می توانیم از فرهنگ اهل بیت(ع) سخن بگوییم و دهه کرامت را گرامی بداریم به برکت انقلاب و مردم سالاری دینی که نماد آن انتخابات است، رقم خورده از این رو، تلاش داریم در ویژه برنامه های دهه کرامت به حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات کمک کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به شعار محوری دهه کرامت 1400 یعنی «خدمت کریمانه، گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع)»، بیان کرد: انتخاب این شعار برای آن بود که این تعابیر در روایات و زیارتنامه های ما آمده که اگر کسی بتواند حاجتی را از مردم مرتفع و برای آنها مشکل گشایی کند، اجر و ثوابی بالا خواهد داشت. چنان که حضرت عباس(ع) و امام کاظم با همین گره گشایی ها «باب الاحوائج» شده اند. این یعنی آنها در آستانه رفع حاجات دیگران هستند. البته ما درخواست را از خدا داریم اما از طریق اهل بیت(ع) به عنوان واسطه های فیض این ارتباط را برقرار می کنیم.

 

ورود فعالیت های اجتماعی به سند تحول ستاد فهما

 

وی با بیان اینکه نمی شود از محبت و عشق به ائمه(ع) و امام زمان(عج) سخن گفت اما توجهی به رفع مشکلات مردم نداشت، گفت: به همین منظور، فعالیت های اجتماعی را در سند تحول ستاد فهما وارد و در رواق های دوازده‌گانه فعالیت بچه های مسجد «رواق همدلی» را پیش بینی کرده ایم که به انسجام و ساماندهی فعالیت های اجتماعی بچه های مسجد کمک شایانی می کند. چنان که تنها با سردمداری کانون «حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها» و همراهی شبکه کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور، اتفاقات مبارکی ازجمله توزیع چند تُنی گوشت قربانی در هر ماه قمری رقم می خورد، همچنین است رسیدگی به هموطنان آسیب‌دیده در زلزله، سیل و نیز مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا.

 

رئیس ستاد فهما تاکید کرد: اگر بپذیریم و باور کنیم که مسجد محور است و باید در آن هم حاجات مردم را مرتفع سازیم و هم تلاش کنیم ارتباط قوی میان مردم و مسجد برقرار شود، شاهد تاثیرات مثبت و شگرفت خواهیم بود.

 

توجه ویژه به دختران در کانون های فرهنگی هنری

 

وی با اشاره به نامگذاری سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) با عنوان «روز دختر» بیان کرد: در سال های اخیر جشن تکلیف دختران را با همکاری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار و نیز برنامه های ویژه ای برای دختران طراحی و اجرا کرده ایم. اجرای طرح «هر مادر ایرانی، یک مربی قرآنی» نیز به منظور الگوسازی برای دختران در دست اجرا است. در پایتحت فهما نیز توجهی ویژه به جامعه دختران و بانوان شده است چنان که در طرح ملی ایران قوی، سه کانون از 12 کانون برتر از میان 26 هزار کانون توسط بانوان اداره می شدند.

 

بی نام عمل کردیم

 

وی با اشاره به گره گشایی هایی که به رسم اهل بیت(ع) در دوران شیوع کرونا توسط بچه های مسجد انجام شده است، گفت: در این حوزه علت توفیق ما آن بود که نام و نشان را برداشتیم و بی‌نام عمل کردیم و با این مدل از کانون های فرهنگی هنری و بچه های مسجد درخواست کردیم که با بسیج و دیگر ارکان مساجد همراه شوند و کار برای خدا و با رویکرد گره گشایی باشد. وقتی نام و نشان برداشته شد ارتباطات و هم افزایی هم قوی و پررنگ شد این راهبردی بود که به ما کمک شایانی کرد و حتی گزارشی هم دریافت نکردیم فقط بر گره گشایی تمرکز داشتیم.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه مردم به مسجد به عنوان خانه خدا اعتماد دارند و کمک های خیرانه آنها شایان و گره گشا است، ابراز کرد: در تولید و توزیع ماسک، تهیه و توزیع کمک های معیشتی در ابعاد مختلف، ارتباط با خانواده های محروم، واسطه گری در ارتباط محرومان با خیران و . ... توسط بچه های مسجد اقدامات ویژه ای در دوره کرونا انجام شد و شبکه کانون های مساجد شکل گرفت و اتفاقات خوبی رقم خورد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بین هر 15 تا 25 کانون یک رابط انتخاب و این شبکه را راه اندازی کردیم که باعث شد اطلاعات و توان و ظرفیت مساجد هم افزا و ساماندهی شود. از بین 25 هزار کانون 1236 کانون رابط داریم که کانون ها را با هم مرتبط کردند این رابطان با هم ارتباط خوبی در راستای طرح های مختلف به ویژه رسیدگی به محرومان و گره گشایی از نیازمندان دارند در این میان نقش ستاد فهما بسترسازی است.

 

 

پایان پیام/ 9