پای صندوق رأی، عهدی با ولایت

پای صندوق رأی، عهدی با ولایت

تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
انتخابات از سویی فریضه شرعی، ملی و حق قانونی آحاد ملت است و از سویی دیگر، مردم را از دسیسه‌های دشمنان مصون می‌کند، زیرا که حفظ اعتبار نظام و تحکیم هرچه بیشتر آرمان‌های اصیل نظام اسلامی بر انتخابات گره خورده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد،حضور در انتخابات بر اساس آیات قرآن یک وظیفه شرعی است و حضور اقشار مختلف مردم در پای صندوق‌های رأی در اصل همان تجدید بیعت با امامین انقلاب و شهیدان است.

 

انتخابات از سویی فریضه شرعی، ملی و حق قانونی آحاد ملت است و از سویی دیگر، مردم را از دسیسه‌های دشمنان مصون می‌کند. حفظ اعتبار نظام و تحکیم هرچه بیشتر آرمان‌های اصیل نظام اسلامی بر انتخابات گره خورده است چراکه جمهوری اسلامی ایران، یک نظام مردم‌سالار دینی است و انقلاب اسلامی ایران بر مبنای تفکر اسلامی بنا نهاده شده است. طبیعتاً در چنین شرایطی هر تفکر، رفتار، عمل و رویه‌ای که در کاهش مشارکت عمومی در انتخابات تأثیرگذار باشد در راستای منافع ملی نیست.

 

حضور هوشمندانه مردم در 28 خرداد، می‌تواند عهدی در میان مردم با رهبر کبیر انقلاب، شهیدان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری  باشد

 

اینکه قرآن می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوااللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» مومنان مردانی‌ هستند که بر عهدی که با خدا بسته‌اند وفا کرده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند و برخی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود نداده‌اند"

 

رهبر انقلاب اسلامی اخیراً فرموده‌اند: «حضور مردم در انتخابات، بر توانایی‌ها و قوت آن دولت منتخب تأثیر زیادی دارد.» بر اساس فرمایش رهبر انقلاب اسلامی می‌توان اینگونه تفسیر کرد که جمهوری اسلامی ایران امانتی است که امام بزرگوار و شهیدان به یادگار گذاشته‌اند. مردم در مقابل این امانت، پاسخگو هستند چراکه آینده کشورشان را با حضور در انتخابات رقم خواهند زد

 

قرآن‌کریم در این باره به ما نهیب می‌زند و می‌فرماید: «انّ الله لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم" همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند و هرگاه خداوند برای قومی آسیبی بخواهد، پس هیچ برگشتی برای آن نیست و در برابر او هیچ دوست و کارساز و حمایت‌کننده‌ای برای آنان نیست

 

شرکت در انتخابات  و انتخاب درست  و اصلح را می‌توان از مهمترین وظایف مردم ایران اسلامی دانست. با این نگاه که در جامعه اسلامی هر عملی که موجب تقویت اسلام شود رنگ عبادی به خود می‌گیرد و در راستای عمل به دستورات ولایت‌فقیه خواهد بود می‌توان گفت که امروز بقا و تداوم سرنوشت نظام اسلامی ایران، بستگی به التزام شهروندان به انجام وظیفه الهی دارد.

 

حمیدرضا حیدری، سردبیر پایگاه تخصصی مسجد

پایان پیام/ 40